Sv: Provridning ??
Jag håller med Vanima.
Skulle jag leta ponny till min dotter skulle jag ju vilja vara med och göra allt, hämta i hagen, borsta, sadla, gärna lasta, ja ALLT
, för att veta att hon klarade av den helt själv..
Men är jag och tittar på hästar åt mig själv så vill jag ha dem nakna på gången först för genomgång, sen får säljaren sitta upp och visa lite, sen rider jag. Är det några "småsaker" som dyker upp tex brister i hanteringen vet jag att det mesta kan jag klara av att lösa dem själv.
Sen tycker jag att det är viktigt att som säljare inte ta illa vid sig om den ev köparen säger helt sonika "Nej, den här passar inte mig". Liksom köpare inte ska vara rädda för att säga det heller. Det blir mycket ärligare än att låta påskina att man är intresserad och sen aldrig ens ringa tillbaka och säga att man inte vill ha hästen.
Jag har vid ett antal tillfällen avbrutit provridningen och helt enkelt sagt att "vi sparar på hoppningen, den här passar inte mig". Jag tycker att det är helt meningslöst som köpare att sitta och rida runt en timme om man känner att den absolut inte passar. Jag gör så av respekt för hästen och för säljaren, men vissa har blivit lite purkna tyvärr.....