Provrida häst!!!

Pernilla_

Trådstartare
(moderater flytta den bara om den ligger fel,visste inte var jag skulle lägga den)

hej! Jag ska provrida min drömhäst imorrn men har aldrig varit på en provridning innan så vet inte hur man gör!!Hur och vad gör man på en provridning!?!:confused:Behöver hjälp!!

PS: Ska isåfall ha den på foder,inte köpa

Sv: Provrida häst!!!

Det är inte så svårt! Normalt sätt brukar hästens ägare rida den litegrann först så du får titta lite medan dom berättar lite om hästen. Sen är det din tur, känn på den lite basic sådär och känn om det kan vara nåt för dig! Fråga om det är nåt du undrar över kolla igenom hästen lite fort så att det inte finns några större skavanker på den.

Det viktigaste! Tar du hästen se till att den veterinärbesiktigas innan du får den och skrev ett kontrakt med hästens ägare så att inga oklarheter uppstår.

om du har möjlighet så be ägaren att rida hästen innan du själv sitter upp i sadlen! var lyhör för vad ägren säger och rätta dej efter det, ex om hästen har känslig mun, är känslig för skänklen osv.. Sen beror det ju på vad du vill ha hästen till, ska du ha en promenad häst att lulla runt i skogen med eller vill du kunna tävla lite smått? ska du tävla kan det ju vara bra att testa att hoppa hästen om ägaren tycker det är ok!
sen måsten du känna om du gillar hästen, ni måste ha bra kemi emellan er, annars kommer det inte att funka!

Lycka till när du ska provrida!! //Katarina

Om du inte känner hästen sedan innan så tänk på allt runtomkring också. Kom så att du är med när hästen borstas och sadlas (om det går när den tas in från hagen). Be att själv få lyfta hovar och spänna sadelgjord.

Vid själva ridningen så titta först när någon annan rider och rid sedan själv. Ha med någon som du litar på (ex tränare eller annan hästvan person). Det är lätt att se allt i ett rosa skimmer om man åker dit med förutsättningen att detta är drömhästen (ej menat som kritik).
Om allt är bra så be att få återkomma och provrida en gång till, gärna då rida ut om möjligt.

Och fråga mycket! Är den van att vara själv i hage/stall/uteritt? Några egenheter du behöver känna till? Och kolla att du får bra kontakt med ägaren så att fodervärdstiden flyter smidigt och hästen inte kommer i kläm.

ok. Jo altså ägaren tkr att jag skulle passa hennes häst och jag tkr att det är precis en sån häst som jag gillar. Men ska be henne rida lite först,kanske ska skicka ett mejl och fråga om vi kan komma lite innan och vara med under rykt/sadlign/tränsning..:laugh:Tack så mkt för alla svar,ni får gärna skriva mer!:)

Rörutom det som andra skrivit:

Tänk på att inte rida för "avancerat", utan kolla bara av hur hästen uppför sig och accepterar grundhjälperna framåtdrivande, sidvärtes och förhållande. Kanske hoppa något språng om det är intressant för dig.

Var inte nervös, var bara lugn.
Tänk på att vara mycket realistisk, så att det inte blir "Han vägrar lyssna på bettet, men åhh vad vacker han är..." (Ingen kritik!)
Gör precis som du brukar göra när du rider, och lyssna på ägaren.

ok,tack! Ja försöker att dämpa mina förväntningar lite,annars kommer det inte bli bra...:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama