Sv: Proviva

Jag undrar om något vet nåt mer om denna probiotikadjungel?

ÄR proviva lika effektivt som tex protexin (och hur är det, försvinner protexin eller inte??).

Vilka bakterier är det som ingår i dom olika produkterna? Proviva och proequo är samma bakterie, Lactobacillus plantarum, men olika stammar. Vad är det i protexin (har ingen förpackning, hittar inget på nätet)

Det finns något som heter Proequo, men precis som proviva är det "färskt" och flytande. Jättejobbigt att ha i stallet för oss utan kylskåp alltså!

Jag föredrar därför en frystorkad produkt, någon som vet?

Ska ge till hästen under betestillvänjningen, har haft känslig mage förr,och jag vill inte chansa även om han är fin i magen nu...
 
Sv: Proviva

hejsan!

jag har aldrig hört att man kan ge proviva till hästar.... hehe :crazy:
ger man det till hästar som har oroliga magar eller ger man det till hästar som inte har oroliga magar med?

/pontiac :rofl:
 
Sv: Proviva

Yossarian skrev:
Jag undrar om något vet nåt mer om denna probiotikadjungel?

ÄR proviva lika effektivt som tex protexin (och hur är det, försvinner protexin eller inte??).

Vilka bakterier är det som ingår i dom olika produkterna? Proviva och proequo är samma bakterie, Lactobacillus plantarum, men olika stammar. Vad är det i protexin (har ingen förpackning, hittar inget på nätet)

Det finns något som heter Proequo, men precis som proviva är det "färskt" och flytande. Jättejobbigt att ha i stallet för oss utan kylskåp alltså!

Jag föredrar därför en frystorkad produkt, någon som vet?

Ska ge till hästen under betestillvänjningen, har haft känslig mage förr,och jag vill inte chansa även om han är fin i magen nu...

Hejsan.
Jag använder Probios regelbundet och skulle inte kunna tänka mig att vara utan det! Jag köper det i Norge från denna länk.
www.curly.no/probios
Hästarna ÄLSKAR det och nästan slåss om att vara först med att få det:love: Probios säljs i en stor doseringsspruta med tillhörande doseringspistol vilket gör att det är jätte enkelt att ge lagom mycket till både stora och små hästar samt föl. Jag ger mina hästar 1 dos i veckan och om någon har fått diarre så ger jag en dos om dan i 3 dagar. Det brukar räcka för att magen ska bli bra. Småföl slipper oftast földiarren tack vare Probios. Doseringssprutan behöver inte förvaras i kylskåp.
Annars så finns det en frystorkad produkt i USA som heter Fastrack -Probotics som jag brukade importera hem för eget bruk innan jag hittade Probiosen. Fastracken är ett frystorkat pulver ger man direkt i driksvattnet. Mycket praktiskt och drygt, det går åt så liten mängd per liter vatten så burken varar länge. Hoppas att probiotika produkterna blir godkända av EU snart så att vi slipper gå över ån för vatten. Det kommer att bli mycket billigare om man slipper köpa dessa produkter utomlands.
 
Sv: Proviva

Jag gav min häst proviva (jordgubb som jag blandade med betfor:d ) på rekommendation av veterinär då min stackars häst fick magsår av den anti-inflammatoriska hon åt p.g.a. hälta:crazy: . Hon fick naturligtvis magsårs medicin också. Magen blev helt bra!
 
Sv: Proviva

Du kan ju alltid ge proequo, som är proviva, men tillverkat speciellt för hästar!
 
Sv: Proviva

Hej
Vet inte var de säljer där du bor, men kolla in deras hemsida,
http://www.proequo.se/

där står telefonnummer och de kan säkert berätta var det säljs nära dig.
Troligen nåt djursjukhus eller klinik.

Lycka till ;)
Kazam
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 412
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp