Tora

Trådstartare
Ni som har gett hästarna Proviva vilken sort brukar ni ge? Jag var i affären idag och det fanns Proviva yhogurt naturell och Proviva drickbar i alla möjliga smaker. Spelar det någon roll vilken man väljer?

Sen har jag funderat lite: den bakterien som finns i Proviva är bra för människor. Men är samma bakterie lika bra för hästar? Med tanke på att matvanor och tarm och mage ser olika ut beroende på att hästar äter gräs och det gör inte vi.

Kan det vara så att denna bakterie finns i alla matsmältningssystem mer eller mindre?

Mvh

Tora
 
Sv: Proviva

Vi brukar ge Proviva nypon (drycken) till vår B-ponny som har haft fång. Hon får 0,5 liter per dag. Vi häller i krubban, ev tillsammans med lusern hackat strå, hon "slurpar" glatt i sig det. Nypon är favoriten, men hon har även fått blåbär samt hallon.
 
Sv: Proviva

Jag gav min provivia skogsbär tror jag. Yoghurten tyckte han var äcklig. Blandade med betfor.
 
Sv: Proviva

Proviva jordgubbsdryck är en favorit här! Shettisen hade lös avföring när vi köpte henne men efter någon dags Proviva kur var allt helt normalt!
 
Sv: Proviva

Jordgubb var det enda som gick hem till min unghäst, blandades med havre, supet smaskigt :)
Men försökte man med någon annan smak ratade han det...
 
Sv: Proviva

Hej.
Det är den levande bakteriekulturen i provivan som är bra för hästarnas mage, liksom vår, hundens eller kattens. Levande bakteriekultur kallas probiotica. Tyvärr är inte användandet av probiotica godkännt av EU som fodertillskott för hund katt o häst vilket är synd....då det är ett ypperligt fodertillskott till hästar och många andra djur. (Veterinärer säljer ett gel i tub typ avmasknings spruta för dyra pengar, men det finns inte ute i handeln) Proviva är ju bra att använda tillsvidare fast en del hästar vill inte alls äta
det:-) Andra tycker det är gott. Jag väntar själv på att EU ska få tummarna loss nån gång så att det blir möjligt att köpa speciellt tillverkad probiotica för häst hund och katt i pulverform som är lätt att ge i maten. Jag brukar importera "Fastrack" från Conclin USA till mina hästar och det är super bra:smirk: Problemet är att det blir rätt dyrt att importera själv.
 
Sv: Proviva

*lånar tråd*

hm, nu blev jag lite intresserad här..

min pålle är lite känslig i magen. när vi öppnar en ny bal (ganska torrt hösilage) brukar han bli lite lös i magen första dan. är det något som man skulle kunna lindra genom att ge proviva? eller vanlig fil?
 
Sv: Proviva

För min häst funkar Proviva jättebra vid tex foderbyten.
Fil brukar oxå gå bra, får dock inte min häst att äta filen.
Han vägar äta om det luktar för syrligt, men Proviva Nypon går bra :)
 
Sv: Proviva

ok, tack!
min häst äter allt, fil, mjölk, risifrutti..:d
 
Sv: Proviva

Både proviva och A-fil + olika joghurttyper innehåller samma typ av levande bakteriekultur som är bra att ge just vid foderbyten, fölningar, avmaskningar eller när djuren är lösa i magen av olika orsaker. Det återställer bakterieflorans balans i tarmen. Den probiotica som säljs i USA fungerar effektivare eftersom var produkt är speciellt anpassad och doserad för olika typer av obalans och typer av symptom. Jag räknar med att probiotica kommer att godkännas som fodertillskott för häst hund o katt någon gång nästa år.
Hoppas!::bump:
 
Sv: Proviva

Alla ni som ger era hästar Proviva, hur mycket ger ni per dag och hur länge (dagar? veckor?)? :confused:
Min häst har plötsligt blivit lite lös i magen, han har alltid haft fina "bollar", så jag tänkte prova med proviva eftersom många här verkar tycka det fungerar. :)
Förresten vet ni om hästar kan bli lösa i magen av morötter? Jag köpte en säck för några veckor sedan och tycker att magproblemen kommit i samband med det. :angel:
 
Sv: Proviva

ja det låter ju bra.
nu har min pålle inte såna jätte problem med det, så han behöver nog inget "specialmedel". men det är ju jätte bra för dom som behöver det. det är inte kul med lös mage:(
 
Sv: Proviva

Han kan mkt väl ha blivit dålig i magen av morötterna. De sätter sprutt på magen! På samma sätt som betfor är bra för magen är morötter det också. Men det kan bli för mkt av det goda...

Proviva brukar ges 3- 5dl om dagen. På min fånghäst ger jag kontinuerligt en skvätt. På valacken som hade problem med svår diarré ett tag räckte det med 3 flaskor sen var han bra (blev "bra" redan efter 3 dagar. Men jag gav ändå 3 flaskor innan jag slutade.) Har inte behövt ge honom igen. Har för mig att jag till honom bara gav 1½ dl om dagen. Men jag är inte säker.... glömmer så fort;)

Du kan prova dig fram vad som är lagom. Vid riktigt stora problem med magen rekommenderar jag dock 5dl om dagen i det akuta stadiet. Sen kan man dra ner på det till ca 2dl om dagen. Min fångis får nog ca 1dl nu. Ger det bara som underhålls/förebyggande nu.
 
Sv: Proviva

Hos oss får hästarna 1 liter om dagen. En halv liter på morgonen och en halv liter på kvällen. Jag ger pga fång och kompisar pga lösa magar. På lösa magar börjar det ge effekt efter ett par dagar.

Råa morötter är "förlösande" och morotspuré är förstoppande. Varför det är så har jag ingen aning om.

Ett tips är kanske att ge lite mindre mängd morötter.
 
Sv: Proviva

Tack till er alla som svarat på mina frågor! Jag ska dra ner på morötterna, det har nog blivit lite för mycket av det goda! Jag har provat ge honom Proviva med blåbärssmak (hade lite hemma, gillar själv den väldigt mycket och den har gjort underverk med min mage) och det slurpade han glatt i sig. Han har bara fått lite för jag ville se om han gillade det, men det verkar ju som att man kan ge betydligt mer per dag än vad jag gett.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 412
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp