Sv: Proviva

Om jag inte minns fel så står doseringen/100kg häst på hinken, tänk på att du ska ge efter vad han verkligen väger och inte förväntad vikt.
Använd ett viktmåttband så får du en liten fingervisning om hur mycket han väger, det är ju bättre än inget alls om man inte har en våg i närheten.

Varför ska man ge efter vad han väger nu, med 100 kg extra fett på kroppen?

Det mesta fodret ska man väl mäta upp efter vad de ska väga, vad är det som gör detta annorlunda? Nyfiken och intresserad. :laugh:

Varför ska man ge efter vad han väger nu, med 100 kg extra fett på kroppen?

Det mesta fodret ska man väl mäta upp efter vad de ska väga, vad är det som gör detta annorlunda? Nyfiken och intresserad. :laugh:

Det är ju den kropp han har just då som är det viktiga, inte vad han förväntas väga sedan.
Ger du loppfrön eller mineraler för 300 kg häst och hästen väger 400 kg så blir det ju för lite.
Det är skillnad med vanligt foder, då utgår man ju ifrån den vikten man vill ha eftersom man ju vill ha ner (eller upp) hästen i vikt så ger man ju mer eller mindre än vad hästen behöver och på så vis går ju hästen ner om den får "för lite" mat i förhållande till sin vikt eller upp om den får "för mycket".

Mineralbehovet är ett bra exempel, om du ger för förväntad vikt så får ju kroppen, som ju är större i verkligheten för lite mineraler för att hålla mineralerna på en bra nivå. Den nivå hästen får räcker helt enkelt inte för att fylla behoven utan hästen får brister.

När du ger loppfrön så vill du ju att fröna ska rensa ut ev. grus och ger du då för den förväntade vikten så får du inte önskat resultat, du har då gett för lite eftersom hästens riktiga vikt är större än för vad den har fått.
Är du med i mitt resonemang?

Jag förstår hur du tänker, men inte varför det blir så.
Varför kräver fett mer mineraler? Det är väl inte fettet som ska tillgodogöra sig dem?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
736
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?