Proviva till min lille pålle =)

StrawberryRed

Trådstartare
Jo, det är såhär att jag har börjat ge proviva till min ponny. Han är nästan alltid lös i magen annars, eller ja. Det blir liksom inte riktiga tollar, ja ni förstår :laugh: Så jag ger 2 DL par dag, och det funkar jättebra!

Men så var det en gubbe i stallet som undrade om det verkligen är bra att ge honom proviva konstant? (Har provat att sluta med provivan, och då blir han lös i magen igen) Har inte haft en tanke på att det skulle kunna vara dåligt innan, det finns ju människor som dricker proviva dagligen och det är ju inte skadligt precis :p Så det kan väl inte vara farligt för min pålle?

Har också en fundering över varför han är (var) lös i magen nästan jämt.
Han får hö, Hippo Basic & havre varje dag. Det är ju liksom inget som en häst bli lös i magen av? Hade förstått om jag hade gett honom betfor eller 5 morötter var dag...

:bump:

Sv: Proviva till min lille pålle =)

Det borde väl inte vara farligt att ge proviva, men jag skulle ta reda på varför hästen alltid är lös i magen..

Kanske bör tilläggas att det var vet. som föreslog att ge proviva till honom i ca en månad. Men hon är bortrest och får inte tag på henne just nu :p
Hon visste heller inte varför han är lös i magen... :confused:

Det gjorde min vet också, men bara om han blev dålig under sin antibiotika kur. Hur är han i hullet då? Pigg? Stressad?

Jag skulle inte nöja mig med ett "vet inte". Be vet göra en mer noggrann undersökning eller åk in till klinik så dom får kolla upp honom ordentligt. Riske finns ju att han inte tar upp näringsämnen som han behöver..

Är han avmaskad förresten?

Jadå, han äter som han ska, är inte stressad eller något sånt, och han avmaskas alltid vid behov. (tar träckprov och avmaskar efter vet. råd)

Då har jag inget bättre svar att ge dig. :) Men fortsätt med provivan du tills din vet kommer hem igen, så får hon forska vidare. Lycka till!

Du kan ge bakjäst också, det stabiliserar magen. Vad menar du med att "du hade förstått det om du gav typ 5 morötter om dan"? Jag ger min 0,5-1 kg morötter om dagen och det håller hans mage i trim :)

Håller dock med de andra, kräv en ordentlig undersökning...

Liknande trådar

Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 140
Senast: Docka
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 268
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar