Provat western sadel med frieser...

F

FriesianGirl

Smyger in för första gången på länge nu på buke då jag åter igen vart rejält dålig
(smyg in på hemsidan vår under vem e matte, så ser ni vad det e för fel på detta skröpel )
men hoppas hämta mig igen.

Jag har provat Western med min frieser då vi nu flyttat till western Ranch & allt el provat westernsadel rättare sagt...
& det var riktigt skoj tyckte både hon & jag :) trots ridförbud för min del eg :D
men några flygande byten fick vi tom till även om de inte är så super bra :crazy:
Sadeln är så vacker & den enda i sitt slag i Sverige tydligen rent utseendemässigt ska tilläggas....

Vad tror & tycker ni kan vi passa inom western ? :o

( Ska tillägga att jag har usel balans & svårt med min sits att sitta ordentligt & bra pga olika olyckor bla som skett i kroppen )

Hoppas jag lägger tråden rätt nu , första gången jag är här inne på westren avd hoppas om inte annat på hjälp att lägga den rätt ! :crazy:

1 gången vi prova sadeln

3 gången vi prova sadeln

21juli2small.jpg

21juli1small.jpg

Vad tror ni el har jag skämt ut mig totalt nu :crazy:

(Bilder & film har copyright att fotograf & videograf)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Provat western sadel med frieser...

Nu har jag inte kollat på hela videosarna men,

BYT BETT! ni är inte redo för att rida på stång än. hästen bär sig inte i rätt form (enligt mig då, vissa kanske gillar den höga formen, men på stång ska tyglarna vara lösare).

sadeln ser tyvärr lite liten ut för dig eller så är det du som sitter för långt bak.

western kan alla hålla på med! alla passar till western :)

Tack för dina kommentarer !

Tror det var ett misstag att sätta in video & bild då detta enbart första gångerna för oss efter
långtid sjukdom samt 3dje gången jag ens prova western, ingen aning om hur det funkar & vet vilka brister vi har
men man måste börja någonstans oxså ang bettet var det d enda jaghade att tillgå då min utr nu är utsprid pga flytt & har inget på plats ....

Men tack endå man lär sig alltid av andra ! :)

nejdå, fortsätter du träna envist, vilket jag tror att du vill, så kommer det gå från klarhet till klarthet :D :bump:

läs mkt på buke med mera så kommer det "gå fortare" eller varför inte gå på en "nybörjarclinic"? :idea:

Kändes dock fullkomligt idiotiskt av mig att visa video med så stora fel borde tänk mig för REJÄLT innan jag la upp den här på Buke, vet att vi har stora brister, men var glad att jag orkat mig upp ens & höllmig kvar samt även provat ngt nytt som kunde blivit skoj, men den sadel som gav mer balans !

Ang clinic så Ranchen där vi "bor" har åtminståne 2 - 3 SM ryttare i western samt som även tävlar utomlands mkt så i så fall blir det privat för dom, ingen ide att skämma ut sig i onödan offentligt !!!! :crazy: Sadeln fick jag hjälp att prova ut med hjälp av några av dessa männsikor ovan.

Åter igen tack för dina kommentarer :)

äsch då!
jag vet/visste ju inte vad du har för tränare, då många är "självutnämda", och många tror tyvärr att western bara är full galopp, tvärnit på lång tygel.

när jag berättat för mina "hästkompisar" att jag ska träna för att vara med å tävla har de spydigt sakt att "western behöver man inte träna till" :crazy:

men om ngn månad med hjälp av tränare kommer det gå fint för dig, du kan ju styra gasa å bromsa, då har man kommit en bra bit påväg och att hästen gör byten är ju stora +++!!
sedan när du visar nästa film på buke kommer du överösas av kommentarer att du blivit mkt bättre :bump:

Allt måste man ju träna sig till för att det ska bli bra & sätta rätt muskler & komma i balans till det man ska tävla/träna mm, detta var kanske den 20de glaoppen jag tog på henne sen jag köpte henne för 2år sedan pga att hennes kropp då hon kom var så sne & vind samt var stämplad som grov problemhäst ! Bytena gör hon själv då jag ändrar vikten alltså inget vi än har tränat på vilket är tacksamt för framtida träning !!

Tränarna på Ranchen e mkt duktiga & håller mkt clinics på plats men får se om detta är ngt vi fortsätter med alls, så någe mer filmer mja det tror jag inte det blir :crazy: & start & stopp ja det e ett MÅSTE för mig som har vissa funktionshinder bla att benen domnar bort ..

är det bara 20:nde galoppen tycker jag att det är fint! jag har haft min häst över ett år och det är inte alltid äns att hon tar galoppen :angel:

såklart du ska fortsätta med western, vad skulle du annars hålla på med?

Knappt 20de tror jag om jag tänker efter & haft kroppen emot sig pga det som hänt henne...
& om ej western så akademiskt / dressyren, körningen samt lite annat som vi hittar på ...
har ju provat lite hoppning oxså så ;)

western å akademsikt är ju ganska lika, men western bäst :D.

har man problem med kroppen rekomenderar jag då inte dressyr. trots att jag är ung å relativt osliten med en "lätt häst" fick jag alltid ont efter ridpassen. sadlarna är bättre i western och hästen får lära sig att bära sigsjälv utan att hänga på bettet osv osv

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 486
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 462
Senast: Supersalt
·
F
Western Japp har provat westren på honom & han tyckte det var riktigt roligt fast han ville gärna gå på fortare den lilla krabaten så det var...
Svar
12
· Visningar
1 671
Senast: verrdogan
·
Utrustning nu ger jag snart upp.. :( hittar inte nån sadel som ligger någorlunda på min häst. har skrivit i alla sadeltrådar här på buke men de har...
2
Svar
25
· Visningar
2 240
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar