Jag vill nog inte jämställa kurser och föreläsningar med utbildning i frågan. Visst är det på sitt vis en mycket grundläggande praktiskt utbildning i de absoluta grunderna, och en något djupare teoretisk utbildning i utpassningen. Men inte någonstans jämförbart med den utbildning en utprovare (förhoppningsvis) har.
Men att t ex lära sig se vad som är anläggningyta, var sista revbenet slutar, var bogbladskanten är och hur dess position förändras i rörelse, veta ryggens anatomi, en naken sadelboms utformning osv osv är lika möjligt genom internet. Google, artiklar, youtube mm gör att all informationen och kunskapen finns därute. Nu startade mitt intresse i frågan innan internet och därav föreläsningar och kurser.
Men jag tror det avgörande är just intresse och känsla. Är du intresserad av att veta och lära samt har känsla för din häst kan du skaffa dig kunskapen. Är du inte särskilt intresserad spelar det ingen roll hur mycket information som finns online eller via föreläsningar och kurser.
Dock tycker jag det är extremt trist det är sån rysk roulette anlita en utprovare. Det är så mycket enklare och mer kostnadseffektivt med en bra utprovare än att göra det själv. För även om man kan så har man inte 200 sadlar i olika märken, modeller och vidder i sadelkammaren att prova med.
Den dag man kan ringa en hovslagare eller sadelutprovare vilken som helst och vara säker på att få en tjänst som är korrekt utförd kommer hästeriet och hästägandet bli så ofantligt mycket enklare..