Prova ut sadel

Guldaskig

Trådstartare
Har försökt hitta en passande dressyrsadel till min häst som har väldigt rak rygg men har fortfarande inte hittat rätt.

En sånhär tråd är väl värdelös utan bilder so here it goes. Ignorera sommarmagen! ;) Hon är fortfarande inte i optimal form då hon var relativt omusklad när hon kom men vi jobbar på det och gör framsteg :)

Chira017.jpg

Chira015.jpg

Chira016.jpg

Chira012.jpg

Jag har provat följande sadlar på henne och ingen av dem verkar passa.
Tekna 17" 33 (för smal, för takformad)
Globus Clic 17" 34 (ligger i bakvikt samt är för smal)
Globus Crincle 17,5" 34 och 36 (34:an är för smal och 36:an ligger inte bra, fel modell helt enkelt)
Wembley 17" (ligger i bakvikt och blir inte bra avtryck på schabraket vid ridning)
Kentaur Electra 17,5" 4 (Bakvikt)
Lippo 17" (Bakvikt)
Kentaur Penelope 17,5 3 (ligger i bakvikt och blir inte bra avtryck på schabraket vid ridning)

De fyra sista sadlarna trodde jag skulle passa men det blev helt enkelt inte bra avtryck vid ridning och därför letar jag vidare.

Kan tyvärr inte köpa en lyxsadel men har ingenting emot begagnat så kom gärna med tips!

Senast ändrad:
Sv: Prova ut sadel

Är långt ifrån någon sadelexpert, men jag kan ju säga vad jag tänker på.
Min spontana tanke när jag ser bilderna är att de sadlar du provat som du trott skulle passa kanske varit för platta? Din häst ser lite takformad ut över ryggen och de sadlarna passar bra på platta ryggar. Men när din häst får mer ryggmuskulatur kanske de sadlarna passar bättre? Om du tror att ryggen ändrar sig så kan det vara bättre att vänta tills hästen musklat sig mera. Om hästen brukar se sådan ut i ryggen får du leta efter en sadel som är rak, men mera takformad. Prova också någon bomlös i dressyrmodell. Det tycker jag fortfarande är en bra ide. Trivs du inte i en sån så vet du i alla fall om det efter provning. Om du tror att hästen kommer att ändra sig är bomlös ett bra alternativ eftersom den tillåter hästen att ändra sig och du kan behålla samma sadel.

P.S jag har en Globusd 36:a till min skäck (som du sett) och hon verkar vara bra mycket bredare än vad din häst ser ut på bilderna. Undrar hur storlekarna är egentligen om en 34:a var för smal åt din? Hur mycket kan man lita på storlekarna?
Du kan få låna min 36:a och prova om du vill. Vi är ju nästan grannar.

Senast ändrad:

Tack för tipsen :bow: Eftersom hon blir ännu mer rak i ryggen när hon arbetar måste sadeln vara väldigt rak. Tittade på de sadlarna du tipsade om och de ser väldigt raka ut så det kan nog vara något att kika på :) Gäller bara att få tag i dem också...

Wintec Isabell, de lite nyare (typ från 2006), de äldre är mer svängda. Den kan du ju även byta koppjärn på om hon breddar sig.

Knights Lady Rowina- väldigt rak

Jensen Classic

Zaldi Atlanta?

Kieffer?

Spånar lite :)

Förlåt! Missade ditt inlägg!

Såhär såg clicen (34) ut

Stallet009k.jpg

Och såhär såg crincle (36) ut

wClic1736001.jpg

wClic1736008.jpg

Det är jättesvårt att säga hur hon kommer se ut när hon musklat sig mer. När hon kom var hon ännu mer takformad så om hon fortsätter som hon gjort nu blir hon kanske mer rund över ryggen? Samtidigt vill jag ju ha en sadel som passar nu och inte om ett halvår när hon fått mer muskler...

36:an verkar ju bra i bomvidd ändå, vidare kan jag nog inte ha. Men den verkade bli lite för böjd när den blev vidare.

Konstigt, tycker också att den ser ganska "takig" ut och inte så bred. En av mina pållar har Globus 36 och en vid Crown och han ser verkligen ut som en tunna med bred platt rygg.

Globus Crincle har enligt mig väldigt konstig passform, hamnar högt ovanpå många hästar. Även Kentaur är lite "svårinpassad".

Jag har Passier på min raka pålle, finns beggade till bra pris. Kan vara värt att prova? Får en känsla av att Albion och Crown kan sticka ut lite på sidorna om hästen det är rätt breda sadlar, men prova, det skadar aldrig.

Agree. Vissa tycker ju dock inte att 36 är så vid medan andra tycker att det är sjukt brett! Så man vet inte riktigt hur man ska tolka det ;) Försökte mäta hästen men mätte helt fel så ska försöka göra om det, får jag fram hennes vinkel blir ju allt mycket enklare.

Fick tips om Passier Optimum men den är tyvärr alldeles för dyr. Hittade en till ett bra pris men den hade såklart blivit såld redan. Kan ju finnas andra modeller till bättre pris dock. Dessutom vill man ju prova först. Det är väl lite därför det är så krångligt, man vill ju prova alla sadlar innan man köper och här verkar det inte finnas så stort utbud tyvärr...

simpan: Tack :bow: Alltid bra när man kan spåna tillsammans!

Passier Grand Gilbert är billigare.

Min runda pålle är ca 110 grader, för mig är det en ganska bred rygg för det är svårt att hitta bra dressyrsadlar till honom.

Sedan kan det ju vara så att din häst är stor och rejäl om än lite tunt musklad (vilket gör att den ser tunn ut), det kan ju göra att den kräver vida bomvidder trots att den inte är "platt". Men då kommer tex inte Crown funka, för de är helt platta och breda.

Jag ska försöka mäta om henne och se om jag kan komma lite längre i sadelletandet :)

Jag upplever henne som ganska nätt ändå, omusklad som sagt men hon blir nog aldrig stor och grov.

Då utesluter jag Crown alltså. Vad tror du om Globus the Turner då?

Crown har ju iofs flera modeller, men de billigare är breda och platta. Men som sagt, har du en i närheten så prova. Samma med K2, prova om du har möjlighet.

Jag ogillar Globus dressyrsadlar, sjukt obekväma och stöden konstigt placerade. Jag har en Globus allround och den är skönare att rida dressyr i än dressyrmodellerna... Men prova, det kanske passar dig och hästen.

Passier GG är annars väldigt lättanpassad, vi har en sådan på ridskolan och den används på många olika hästar och ligger riktigt bra på flera av dem.

Uppskattar verkligen hjälpen!

Det svåra är ju som sagt att få tag i alla sadlar men jag ska försöka. Jag gillade faktiskt Globussadlarna, red aldrig i dem men provsatt dem och tyckte i alla fall att de kändes bekväma då. Men det är ju olika!

Passier GG ska jag kolla lite mer på, tack! Är den också väldigt rak?

Bates Isabell Werth ligger bra på min raka pålle med rygg som liknar din hästs vad jag kan döma av bilderna.

Kan säga att jag provade en Crincle som var totalt felsydd så bossorna låg olika... Vad har du för bomvidd på din?

Min häst har nästan precis sådan rygg fast med högre manke. Letar med ljus och lykta efter sadlar som är raka nog. Har provat en Albion K2 Legend som var tillräckligt rak men den var alldeles för bred. Så en sådan skulle du kunna prova.

Såhär ser min raka pålle ut, blir ännu lite rakare vid arbete;
DSC00617.jpg

Såhär ligger K2 på honom;
sadel1.jpg

Tänkte att det kan vara intressant att se hur den ligger till häst, man får alltid en bättre uppfattning om det ens är värt ett försök då. På min pålle var den för svängd, släppte för tidigt och glappade omkring baktill.

Verkligen tur att jag tar hjälp med detta, jag tycker nämligen att den där sadeln ligger helt okej på din häst :o Kanske lite för svängd när du säger det men ja, tur jag inte gör detta själv.

Sadelmagasinet har jag kollat på och de verkar ha många sadlar inne av de ni har gett mig tips om. Hur funkar det där, kan de skicka sadlarna så man får testa? Vad kostar det?

iNHALE: Ja, jag tror av någon anledning att den skulle passa min häst, hoppas jag kan få tag i en.

minimal: Tack för tipset, ska hålla utkik efter en sån att prova!

Idag ska jag ringa till Sharpman och se om de har några lediga platser när de är ute på sin tour, håll tummarna!

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 650
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 384
Senast: ylvalill
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka