Prova ut sadel

Sv: Prova ut sadel

Vad tror du om Bates Caprilli?

Bates Momentum och Wintec CC ser raka ut också (ja, nu pratar vi hoppsadlar också :p)

Har haft Amaretto under flera år, den är verkligen superrak. Däremot släpper den ryggen lite tidigare (vilket inte är tidigt i o f s då det är en rätt lång sadel), för att kunna ligga på överbyggda hästar (också).

Tror du hade kunnat prova en Reflex med vid bom också, de är rätt rymliga.

Har tyvärr ingen erfarenhet av Bates då jag ogillar luftstoppning, och hoppsadlar är jag kass på ;)

Märkligt med Amaretton just. Fick nämligen en sådan utprovad till min häst för många år sedan, dock i fel färg, så jag letade en likadan begagnad i rätt färg och när jag fick hem den var den alldeles för svängd (den jag fick utprovad var rak). ÅF kontaktade Pfiff för att höra om de hade ändrat något på sadlarna, men de visste de ingenting om...

Vad lustigt att det verkar vara så olika. Bra med input från lite fler :) Du har ingen bild på din häst som du kan lägga ut?

Kollade på några Amaretto på HästNet och vissa ser svängda ut medan andra ser raka ut. Amaretto på Sademagasinet ser väldigt raka ut!

Tror du hade kunnat prova en Reflex med vid bom också, de är rätt rymliga.

Har tyvärr ingen erfarenhet av Bates då jag ogillar luftstoppning, och hoppsadlar är jag kass på ;)

Då ska jag kolla efter en sån.

Haha, okej :) Vet du hur K2 hopp är? Lika spikrak som dressyren?

Monolog igen.

Fick ju tips om Bates Isabell Werth tidigare i tråden, kan det vara något kanske?

Jag hade inväntat sadelutprovare om jag var dig faktiskt, eftersom du har möjlighet att ta ut en.

Där jag bor finns inga utprovare och då får man prova ut själv så gott det går, man lär sig en hel del men det kostar massor att skicka sadlar fram och tillbaka. Hade jag haft en utprovare med ett gäng begagnade sadlar så hade jag inte tvekat en sekund. Även om du inte hittar en sadel hos utprovaren så får du ju prova ett gäng med olika märken och får en uppfattning om vad som kan funka och inte funka.

men Caprillin är väl inte speciellt rak? Jag har i och för sig bara haft en Caprilli, (till en tidigare häst) men den var inte rak. (dressyrsadel)

Svårt det där, alla jag pratar med säger olika. Hittar jag en jag kan testa så gör jag det och så får jag se hur den ligger helt enkelt. Någon sa att Bates Innova var rakare :)

Ja det finns ju olika modeller inom samma märke och de kan ju ha olika typ av bommar. (men nu är du på väg till sadelutprovare väl?)

Japp, på lördag bär det av. Can't wait :D

Spännande !! Hoppas det går bra och att du hittar en passande sadel :D
Jag har en K2 Hopp till min häst och visst är den rak, vet dock inte hur rak den är gentemot dressyr modellen :crazy: Förövrigt älskar jag Albion sadlarna :love:

Tack :) Jag hoppas hon har en Albion inne, behöver inte vara just K2 men bara så jag får se hur raka de är om de kan passa :)

Och nu är ju jag sjukt intresserad av hur det har gått idag, blir det barbacka på måndag eller inte? ;)

Har du funderat på att ta med hästen till Grums (Sadelmakeriet, fd Mauds?). Där har de kompetent personal och typ en miljard sadlar. De hjälper dig att prova ut och du får provrida på plats. Även Färjestads travshop har en del begagnat, men inte lika mycket.

Jag kan följa med dig om du vill :idea:

Var i Grums idag och fick med oss tre sadlar hem :D (lustigt att du skrev det nu idag, haha) så det blir förmodligen inte barbacka på måndag!

En Zaldi, en Kentaur Medea och en Farmland. Du får gärna kika på dem på måndag och säga något smart ;) Snällt av dig att erbjuda dig att följa med, har haft lite krångel med att hitta sällskap men nu vet jag ju att du är behjälplig med det OCKSÅ, vilken kvinna!

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 650
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 384
Senast: ylvalill
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka