Prova ut sadel

Sv: Prova ut sadel

Jag har Morris & Nolan till min spikraka häst.
Såg att några var inne på Passier, Lenox är ytterligare en billigare modell som skulle kunna passa.
Du kommer dock inte hitta någon sadel som ligger still så länge sommarmagen finns kvar :)

Morris & Nolan såg ju ganska rak ut, någon speciell modell du tänker på?

Jag har köpt en svängd sadelgjord så förhoppningsvis ligger sadeln relativt still :)

Jag blir knäpp! Sadelutprovaren som jag har tänkt åka till har semesterstängt i drygt en vecka och första veckan de öppnar efter det är den personen som ska skjutsa oss på semester. Kan man ha mer otur?

Jag blir helt tokig på detta, önskar någon bara kunde komma och ge mig en sadel som passade perfekt. De sadlar jag vill prova (Albion K2, Globus the Turner, Bates Isabell Werth, Knights Lady Rowina) verkar inte finnas i närheten...

Funderar seriöst på att leta hoppsadel istället :p

Kör lite monolog :angel:

Vad tror ni om denna?

Grumssadlar012.jpg

Grumssadlar013.jpg

Grumssadlar015.jpg

Grumssadlar014.jpg

Tycker bilden bakifrån blev lite missvisande med blixten, men ni får ett hum om hur den ligger i alla fall :)

Vad är det där för hemsk sadel?

Den ser för svängd ut, och för smal. Helt fel modell iaf, sadeln ligger ju väldigt "ovanpå" hästen.

Haha okej, då blir det inte den ;) Fick med den hem när jag lånade lite sadlar. Tyckte själv att den låg lite konstigt men tänkte ändå fråga er.

Letandet fortsätter.... Eller ja, jag har ju fått en massa tips av er i tråden och det uppskattar jag verkligen men ingen av de sadlarna verkar ju finnas i närheten och frågan är om det är värt att köpa en sadel bara för att inse att den inte passar och sedan sälja den vidare.

Klarar mig absolut i två veckor men eftersom jag inte har någon annan sadel blir det ju lite annan typ av ridning när man bara kan rida barbacka. Men klart det löser sig :)

Men hade du inte en Tekna nu? Funkar väl att rida i två veckor till? Eller missminner jag mig?

Senast ändrad:

Fick en köpare på den så den är såld :)

Hästen går finfint barbacka men det blir ju inte riktigt samma grej. Fick dock tag i en person som provar ut sadlar som jag ska ringa till på måndag och boka tid med. Ska även ringa en annan tjej som provar ut så det känns bra.

rekommenderar Passieren de går ofta att få tag på billigare än nyköp...annars pfiff amaretto som jag hade på en minsta lika rak häst som din men troligen större högre eftersom han var 182+=)han var i princip karpryggig när han arbetade.
den sadeln var fö döskön att rida i, verkligen till mig!!

Vissa tycker ju dock inte att 36 är så vid medan andra tycker att det är sjukt brett!
Min 36:a är 115 grader. (så har du ett hum om hur vid den är)
Hade en Knights Lady Hawk tidigare. Också väldigt rak sadel. Visserligen är den i syntet, men prisvärd tycker jag. Riktigt skön att sitta i.

Mätte henne idag och om jag inte har gjort helt fel är hon 106 grader.

Funderar på en Pfiff Amaretto, ska jag satsa på en som är 110 grader då eller kan det funka med en som är 100 grader också? Känns som en dum fråga egentligen men det kan ju inte bara vara graderna som spelar in...

Själva uppbyggnaden av sadeln spelar ju också väldigt stor roll, men jag hade provat den vidare först och främst.

Dock tycker inte jag att Amaretto är särskilt rak, inte den jag provade iaf.

Jasså? Det var ju några stycken som tipsade mig om den sadeln så jag trodde nog den var rak... Kanske inte blir bra ändå då.

Vad tror du om en Crown Jessica, Kentaur Athen, Frank Baines Omni, santa cruz arthur de luxe, santa cruz leopold eller Kieffer Lech DL Proffesional?

Senast ändrad:

Googla på Pfiff Amaretto och kika på bilderna, så ser du att de svänger ganska mycket baktill. Har provat två stycken, varav den ena var gammal och den var rakare än den nya.

Har ingen erfarenhet av Santa Cruz alls, inte heller av Kentaur (förutom en modell som jag provade och den hade mycket märklig passform och trist läder).

Crown är en bra sadel, rak, men välidigt bred att sitta i. Rymliga bomvidder.

Frank Baines är raka, Omnin är vädligt speciell med extremt djupt säte, men du kanske gillar det? Annars har de en rak modell som heter Reflex också.

Tack tack!

Kollade lite på Frank Baines Reflex och den såg bra ut men det verkade inte finnas några i rätt bomvidd. Om jag kollade rätt i en tråd här på Buke så är XW = 105-110 och det är väl en sån jag behöver om jag har mätt hästen rätt till 106 grader.

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 650
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 384
Senast: ylvalill
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka