prov på ensilage till analys???

B

Blixtra

Tog i går kväll då vi öppnade en ny bal ut ett litet prov utav ensialget som jag ska skicka på analys. Provet har legat ute på vår veranda sedan igår. Hann inte skicka iväg det idag, emn hoppas kunna göra det imorgon em. Då har det legat här i två dygn, sedan något dygn på posten och vem vet hur snabbt de tar hand om det på labbet, beror väll på arbetsbelastningen antar jag.

Har något blivit förstört och kan testen vara missvisande pga vänte tiden från öppnad bal till analysen utförs? Sk ajag vänta med att skicka in ett prov, tills nästa bal öppnas om jag då kan posta det med en gång? Eller bör jag ej förvara provet ute på verandan utan snarae i frysen el. likn.

Om man ska förvara det i frysen, inget som händer med de olika föreningarna då?

Många funderingar är det...

Sv: prov på ensilage till analys???

Det beror på vad du ska analysera. Fryser du det finns ju risken att du dödar mögel, jäst och bakterier, så en hygienanalys bör ju inte göras på ensilage som varit fruset... Näringsvärdena ska dock vara samma oavsett om du fryser eller inte.

Har du tagit prov ur bara en bal skulle jag råda dig att frysa det tills du kan få prover från flera balar för att få dem mer representativa. Det som kan hända när du förvarar proverna för varmt (=inte frusna) är att det börjar växa i dem, och det leder ju till att en del av näringen försvinner i gasform.

Kanske för sent att svara nu ändå... :smirk:

Iccic skrev:
Det beror på vad du ska analysera. Fryser du det finns ju risken att du dödar mögel, jäst och bakterier, så en hygienanalys bör ju inte göras på ensilage som varit fruset... Näringsvärdena ska dock vara samma oavsett om du fryser eller inte.

Har du tagit prov ur bara en bal skulle jag råda dig att frysa det tills du kan få prover från flera balar för att få dem mer representativa. Det som kan hända när du förvarar proverna för varmt (=inte frusna) är att det börjar växa i dem, och det leder ju till att en del av näringen försvinner i gasform.

Kanske för sent att svara nu ändå... :smirk:
Vad ä'r det som börjar at växa i dem som gör att näring försvinner?

Jag har postat provet idag (torsdag) på em. Jag tog provet i tisdags, så det låg två dygn här och nu ett dygn på posten. Pånera att de får provet imorgon men inte gör något med det, då ligger det över helgen också! fasen jag får nog ringa labbet på måndag och höra efter!

Analysen råder folk att inte skicka iväg ansluyserna i slutet av en vecka, då det kan få ligga på posten över helgen. Men tordagar borde ju klara sig.

För det första så om du tar från hösilage så måste du ta från ca 6 balar. Därför måste du frysa ner det tills du har tagit från alla 5-6 balar. Klipp hösilaget färdigt och slut påsen, därefter blåser du ut luften från påsen, kläm åt och lägg i frysen. Ingen luft ska vara kvar i påsen helst. När du tagit från 5-6 balar, blandar du ihop det och skickar iväg det med posten. Helst en måndag. Torsdag är nästan för sent. Det kan ligga över helgen och då blir torrheten något helt annat än vad det i verkligheten är. Det är ju inte säkert att dom hinner ta just ditt prov på fredagen.

Senast ändrad:

gejsa skrev:
För det första så om du tar från hösilage så måste du ta från ca 6 balar. Därför måste du frysa ner det tills du har tagit från alla 5-6 balar. Klipp hösilaget färdigt och slut påsen, därefter blåser du ut luften från påsen, kläm åt och lägg i frysen. Ingen luft ska vara kvar i påsen helst. När du tagit från 5-6 balar, blandar du ihop det och skickar iväg det med posten. Helst en måndag. Torsdag är nästan för sent. Det kan ligga över helgen och då blir torrheten något helt annat än vad det i verkligheten är. Det är ju inte säkert att dom hinner ta just ditt prov på fredagen.
AaaAAAA, då har jag ju gjort alla fel men kan göra :cry: !!

Det spelar ingen roll att allt ensilage kommer från exakt samma äng, att allt är gödslat på EN dag, slaget på en annan dag och plastat på en tredje, men att hela ängen är tagen samtidigt?

Är det inga näringsämnen som går förlorade i frysen? Samt att ensialget är förhållandevis torrt, de går desutom på helt fri tillgång, man kan ju inte kompensera ett torrare ensilage med ev extra havre! Så för den totala foderstaten spelar det väll inte så stor roll att analysen visar några % torrare en vad balen eg. är?? Snälla säg att det är så ..... :)

Senast ändrad av en moderator:

I och med att du får in luft när du tar provet så kan mögel och jäst börja växa, och de använder ju näringen i provet. TS-halten spelar ingen roll för utfodringen om de går på fri tillgång, så den behöver du inte oroa dig för.

Du skulle alltså ta en tuss i mitten av varje hösilagebal vartefter som du öppnar dom. Du skulle inte öppna alla 5-6 balar på en gång. Därför måste du frysa ner det i väntan på att du tagit från så många balar.
Det är ju samma med när du tar prov från vanligt torrt hö. Du tar ju inte bara från en bal utan öppnar och tar från 5-8 balar där. Inte sliter av det utan tar försiktigt så att du får med allt som finns på höet. Det som är mycket protein i tex är ju axet som gärna ramlar av om du sliter bort en bit hö.

Om du kan kompensera ett torrt hösilage med havre???? Skojar du med mig eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 482
Senast: lil-sis
·
S
Foder & Strö För några dagar sedan tog jag prov på det hösilage som stallägarna köpt in denna säsong för att göra en analys på det. Tog stickprov...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Korven
·
Foder & Strö Fick för några veckor sedan en analys av bonden som stallägaren köper hösilage av och eftersom h*n bara fått analys på energi och...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: aramis
·
Foder & Strö Ja imorrn kommer en kompis och slår gräset soom ska bli hösilage. Min fråga är då, kan man ta ett prov ur det slagna gräset för att...
Svar
1
· Visningar
634
Senast: Maxmax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama