ameo

Trådstartare
Moderator
Hur får man tag i Protexin?
Jag fick (nåja :crazy: ) en burk Protexin av min veterinär före midsommar och nu är den slut. Fungerade OTROLIGT bra på hennes oroliga mage, så jag tänkte skaffa mer sånt att ha hemma och använda vid behov. Problemet är bara att veterinären ifråga har semester... :smirk: Men jag vet att hon nämnde att det inte finns på apoteket...
Och på Protexins webplats står bara att de inte har någon distributör i Sverige.

Någon som vet hur man får tag i detta preparat? Är det bara via veterinärer eller kan man köpa det någon annan stans? Någon som vet?
(OM man kan köpa det i "vanliga butiker" så kan ni väl ändå undvika att namnge dessa här...)

Sv: protexin

Protexin säljs vid täby galopp.

Nu är det ju lite långt från dig men det går ju att skicka.

Ska kolla att de inte har sem stängt, men annars kan jag nog fixa ändå.

VAd jag vet så måste man ha recpet på det. Men om du ger din häst det pga av magbesvär så har du provat något annat?? Protexin är ju ganska dyrt att hålla på med i längden.

Någon som är bra för hästmagar är ju linfrön. Som du ska blötlägga och ge tillsammans med betforen.
Testa det om du inte har gjort det!

om du bor nära jägersro så vet jag att de har en ny hästaffär... kolla med dem!!! som en annan skrev så finns det ju på täby galopp...

själv märkte jag ingen skillnad på min häst.. har hållt på i 2 veckor nu... så burken läggs undan å används vid start istället! :D

Maxmax skrev:
VAd jag vet så måste man ha recpet på det. Men om du ger din häst det pga av magbesvär så har du provat något annat?? Protexin är ju ganska dyrt att hålla på med i längden.

Någon som är bra för hästmagar är ju linfrön. Som du ska blötlägga och ge tillsammans med betforen.
Testa det om du inte har gjort det!
Min häst har inte "magbesvär", hon har en känslig, lättstressad mage som reagerar på t.ex foderbyten, även om de inte är "tvära".
Hon (halvblodssto) har dessutom haft fång, som ju utlöses just av kaos i tarmfloran (orsakad av kolhydrater). Och efter att ha sett effekten av protexinet - hon har ALDRIG under sitt 12-åriga liv varit så bra i magen! - så vill jag absolut ha tillgång till mer!
Och vad gäller kostnaden så är det ingenting jämfört med fångmedicinerna jag köpt för mer än 300 kr/vecka... Dessutom så är jag beredd att betala ordentligt om jag hittar något som fungerar och får hästen att må bra. Vissa hästägare snålar kanske, jag gör det inte. lever hellre själv på knäckebröd och vatten... :p

Linfrö fungerar på ett helt annat sätt, i det fallet. Hon har fått sånt också förut, både linfrö och linfrökaka. Men, som sagt, inte alls den effekten jag söker nu.
Dessutom - linfrö skall kokas eller åtminståne skållas innan utfodring. Det räcker inte att bara blötlägga dem i kallt vatten!! Varför? Jo, för att om de inte kokas/skållas så bildas blåsyra, som är giftigt...

Har aldrig provat protexin, men en annan som borde vara liknande - nämligen Probimin. Lätt att få tag i också för jag skickade efter mot pf och hade det dagen efter:
http://www.top-speed.se/present.htm

Fungerar utmärkt för oss och kanske är värt att prova?

Nja, verkar inte vara riktigt samma sak.
Protexinet tillför de mikrober som normalt finns i tarmfloran (frystorkade sådana).
Probimin innehåller mjölksyrakulturer som iofs stödjer en god tarmflora.

jag HAR fått tag i protexin nu och byter inte bort ett fungerande preparat...

Var någonstans hittade du det? Mitt halvblod har också haft fång och jag har funderat på att ge honom Protexin (ffa vid foderbyten men ev även regelbundet).

Var någonstans ligger den nya hästaffären du nämner? Vet du vad de har för sortiment?

är det nåt liknande probiotics?? som också nästan är "guds gåva"
Bifidobacterium 10 billioner cfu/g
Bio-Mos 4000 mg/kg
Lactobacillus Acidophillus 10 billioner cfu/g

Protexin säljs av många foderhandlare, finns både som typ pellets och som "pasta"spruta. Tror att det är de foderhandlare /affärer som säljer Wendel herbs som har det. Tror att han som importerar Spillers även tar in dessa så då borde de som säljer Spillers också ta in detta. Är inte hundra men tror det är så.
Landängs i Skurup har det i alla fall för att nämna ett ställe men har sett det på fler ställen.

inte den blekaste... trodde det va på banområdet typ...
jag e ju sthlm:are :D hittar inte ens söder om söder :eek:

Protexin säljs av många foderhandlare, finns både som typ pellets och som "pasta"spruta.
Landängs i Skurup har det i alla fall för att nämna ett ställe men har sett det på fler ställen.

Tack! blev ju lite orolig när jag läste att det kanske inte fanns att få tag i längre.. Ska genst köra förbi Landäng imorgon.
Sådan tur att det var just i "min" by det fanns!!:bow:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 121
Senast: inverterad
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå... 61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
83 869
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Vår ena hund påbörjade allergiutredning för ett tag sedan. Vi gav henne RC Anallergenic under eliminationsdieten, och har så fortsatt...
Svar
5
· Visningar
827
Senast: hier
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mitt internet är äntligen tillbaka och det här inlägget som jag tänkt ta med till jobbet för att lägga ut i morgon, kan läggas ut på en...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka