Protesterande stegrande häst!

Anastacia

Trådstartare
Hjälp!
Rider en varmblodsvalack, jättetrevlig sak, men han ska testa mig lite fram och tillbaka.
Brukar vanligtvis "vänta ut" honom när han gör något, går jag på med tex spö blir han ännu "vildare" och protesterar ännu mer, sitter jag bara kvar och håller ett "stadigt tryck" på honom ger han sig snabbt och vi kan gå vidare till det vi gjorde innan.
Är det fel sätt att hantera en testande häst?
Han testar lite varje dag, inte alltid mycket, ibland kan det räcka med att han gör en test bara genom att göra en halvhalt och att man då trycker på fortsätter han och lägger av.
Men häromdagen gjorde han något han inte visat tendenser till förut, han reste på sig!
Flera gånger små reste han sig, struntade i det och red vidare, men så plötsligt bara kastade han sig rakt upp, det kändes som att vi skulla slå över!!
Har hört att man ska slå dem mellan öronen när de gör så, men jag hade enbart tid med att försöka hålla mig fast och vrida runt honom så vi landade på alla fyra igen!

Hur ska jag göra nu då?
Finns det några hjälptyglar som hindrar dem från att stegra?
I travet finns ju det, men då sitter det ju fast i vagnen...
Har jag gjort fel i att vänta ut honom?? Det har funkat med andra hästar jag ridit... och då har jag ändå haft ett sto förut som har varit väldigt "stoigt".

Hjälp, tycker att det var extremt obehagligt när han började resa sig!!!

(och det var inte att jag gjorde en för svår övning, red på rakt spår)
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Är du säker på att han bara testar dig (iom att det bara blir värre)? Han har inte ont? Har du kollat upp honom, sadel mm?

Annars tycker jag det är svårt med stegrande hästar, jag brukar (när man känner att de är påväg upp) dra runt dom på en liten volt, då kan de inte resa sig.
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

kolla så att utrustningen passar, trivs han med bettet, är du hård i handen, har han ont någonstanns elelr så är han bara testig av sig.

när han stegrar vrid hans huvud mot dig så att han tappar balansen och måste ner på jorden igen
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Han har inte ont, sadeln är nyss inprovad så den ligger bra, har inte hård hand, red dessutom på halvlånga tyglar när det här hände.
Så jag är säker på att han testar.
Nyligen gjord vet.besiktning också då vi gjorde en innan jag tog honom som fodervärdshäst!
Vred runt huvudet, annars hade vi nog gått över.
Finns det inget sätt att få dem att sluta göra det öht då?

Ledarskapet funkar jättebra från marken, han skulle kunna följa med till världens ände tror jag, inte rädd för något osv, men när jag sitter på blir han en annan häst (är inte jättemycket riden trots att han inte är en unghäst, fast han är väl det mentalt vad det gäller ridningen, har mest gått och skrotat i en hage)...
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

"Han har inte ont", säger du. Hur vet du det? En vet. bes är enligt mig inte tillräcklig när hästen protesterar så hårt som den här. Se till att få ut equiterapeupt eller liknande, och en tandläkare som får kolla igenom munnen ordentligt. Veterinärer i all ära, men de rår faktiskt inte på allt.
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Därför att beteendet bara kommer när han blir "pressad", när jag "kommer åt" honom. Får han skritta på långa tyglar (eller hellst trava på bara) är det inget sådant, tränar vi däremot eller att jag ska ha honom att gå förbi något han tyckte va lite läskigt, ja då kommer "protesterna", när han helt enkelt inte får göra som han vill längre.
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Därför att beteendet bara kommer när han blir "pressad", när jag "kommer åt" honom. Får han skritta på långa tyglar (eller hellst trava på bara) är det inget sådant, tränar vi däremot eller att jag ska ha honom att gå förbi något han tyckte va lite läskigt, ja då kommer "protesterna", när han helt enkelt inte får göra som han vill längre.

vi har lika dant problem med en häst och den är oxå fullt frisk, har fått den kollad av både vetrinär,tandläkaren..den gör precis lika dant så fort det inte passar den lilla damen stegrar hon, det är inget roligt att rida ut precis med en sådan häst :(..har provat det mesta med olika bett,tyglar...vem vet en vacker dag slutar hon kanske upp med sina fasoner och blir riktigt snäll ;) hoppas det ordnar upp sej för dej :)
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Jaja, alla gör väl som man vill med sin häst, men jag skulle INTE avfärda möjligheten att hästen har ont så fort! De allra flesta smärtrelaterade protesterna uppkommer när hästen måste utföra en övning som gör ont. Det kanske inte alls gör ont att skritta på lång tygel där hästen får balansera sig själv, men när du (som exempel) kräver att den ska korta upp steget och höja ryggen, så kanske det gör ont.

Jag kan ta mig själv som exemlep. Jag har en gammal skada i ett knä som har ställt till med mycket besvär. Gymnasiet avverkade jag på ett dansgymnasium, och tränade och dansade således flera timmar om dagen. Var och varannan dag ställde knäet till med ett helvete, och jag var alltid lindad, gick på smärtstillande och haltande mer eller mindre. Nu har jag inte dansat på flera år, och knäet? Det känner jag knappt av. Utom när jag springer, cyklar eller får för mig att köra ett danspass. Så bara för att jag inte har ont när jag själv får välja hur jag ska röra mig och hur mycket jag ska anstränga mig, betyder det inte att det inte är något fel på knäet.

Men, som sagt, alla gör ju som de själva vill med sin häst.
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

jagh ade en travare som betedde sig sådär, ajg lämnade tillbaka henne för jag kände, varför ska jag tragla med en galen häst när det finns tusen andra!
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Om du upplever att du inte vet hur du ska hantera problemen, ta hjälp av ett proffs. Stegrande kan bli farligt.

Jag tar för givet att hästen är genomkollad av verinär, kiropraktor osv?
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Låter som att du får börja om från början med honom...
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

jag skulle inte avfärda att hästen inte har ont bara för att en vet. har tittat och sadeln är inpassad.
när hästar blir istadiga blir de farligt. jag skulle inte riskera att denna häst bara "testar" dig!!! VAR RÄDD OM DIG SJÄLV!

men ett tips, eftersom det var det du frågade om, är att sätta en inspänningstygel mellan frambenen å upp i bettet eller nosgrimman. eller gramantygel.
att slå hästan mellan öronen är inte att rekommendera då det kan inverka negativt och hästen kan bli rädd eller arg och faktiskt slåöv er med dig.
att tömköra kanske kan vara att rekomendera också. så att du kan gå på hästen med framåtdrivande (långtspö) om han trilskas.

när du känner att "det" är pågång hur reagerar hästen om du driver på framåt med mkt mjuk hand?
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

hästar behöver faktiskt inte ha ont för att dom reser sig. men självklart ska det vara en första tanke att kolla hela hästen och all utrustning. men dom kan göra det av ren protest, för dom vill inte och när de reser sig kanse en "gammal" ryttare gett sig. och hästen ser det som en utvägtill att slippa arbetet. jag har ett sådant problem med min ponny som har fått göra precis hur han vill innan han kom till mig, han reser sig, springer hem vägrar komma in från hagen mm. jag har fått bort i princip alla dumheter, visst det tar ett tag. men med att han reser sig har jag gjort så att

när jag kände att han va påväg upp så gedde jag efter på tygeln och smacka på honom, när han går fram berömmer jag. det finns det många olika meningar om, "man ska aldrig berömma en häst som visat tecken på att resa sig" men se det så att när hästen går fram på mitt komando så beröm alltid. INGET hjälper om man slår en häst. då menar jag verkligen inget. efter ett tag försvann det mer o mer och nu är det helt borta. och han vet att jag inte ger mig och han vet defnetivt att jag inte kommer slå han vad han än gör. det är tillit och respekt dethandlar om.
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

hästar behöver faktiskt inte ha ont för att dom reser sig. men självklart ska det vara en första tanke att kolla hela hästen och all utrustning. men dom kan göra det av ren protest, för dom vill inte och när de reser sig kanse en "gammal" ryttare gett sig. och hästen ser det som en utvägtill att slippa arbetet. jag har ett sådant problem med min ponny som har fått göra precis hur han vill innan han kom till mig, han reser sig, springer hem vägrar komma in från hagen mm. jag har fått bort i princip alla dumheter, visst det tar ett tag. men med att han reser sig har jag gjort så att

när jag kände att han va påväg upp så gedde jag efter på tygeln och smacka på honom, när han går fram berömmer jag. det finns det många olika meningar om, "man ska aldrig berömma en häst som visat tecken på att resa sig" men se det så att när hästen går fram på mitt komando så beröm alltid. INGET hjälper om man slår en häst. då menar jag verkligen inget. efter ett tag försvann det mer o mer och nu är det helt borta. och han vet att jag inte ger mig och han vet defnetivt att jag inte kommer slå han vad han än gör. det är tillit och respekt dethandlar om.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Jag tycker alla hara pa buke skriker hasten har ONT, sa fort de inte beter sig bra.

En hast som skrittar pa halvlanga tyglar reser sig inte upp helt plotsligt for att den fick ont, det skulle markas tidigare.

JAg tror att din hast testar dig och vinner, ser vad den kan gora och beter sig JAVLIGT illa. Det ar farligt.

Hade jag ridigt din hast och kannt mig lite osaker sa hade min forsta reaktion varit att ge ivag hasten till nagon som jag vet kan losa problemet, (rakar jobba i samma stall som pojkvannen som alskar att jobba med sadanna hastar och har superesultat) sa jag har valldigt latt att ge ivag hasten for att losa det problemet.

JAg hade satt pa martingal en en "polo" martingal vilket satter stopp for hur hogt de kan ta upp huvudet. Det ar en bra sakerhet.

En polo martingal gar fran gjorden och ar fast i nosbanden sa det rycker inte ens i munnen men huvudet kan de inte ta upp i skyn.

Jag skulle lagga pa ordentligt med framatdrivande skanklar och sen beroende pa hasten sa far man lov att bestamma sig om det ar bra att bestraffa el inte.
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Jag är inne i en period med min häst med, hon har visserligen haft lite små testperioder med mig tidigare men nu har vi kommit in i en jätte svacka och jag har ändå haft henne i tre år (!) snart.

Vi har inte rikitgt kommit ur detta, vad som har märkts på henne till en början var att hon fick väldigt mycket överskottsenergi pga. att hon har stått still så mycket i hagen, och inte har fått utlopp för sin energi.



För ca två veckor sedan så lättade hon fronten ett par gånger och hade jag pressat henne framåt då och t.ex. lagt spöet på bogen eller skänkeln så hade hon förmodligen gått emot ännu mer. Jag valde att inte göra det för jag hade ingen lust att sitta på en häst som stod på bakbenen.

Detta gjorde mig rädd/osäker till på köpet så efter det så har jag släppt henne i ridhuset varje dag så att hon ska få ha utlopp för sin energi.

Problemet med min häst är att hon går emot skänkeln. T.ex. i går när jag red så skrittade jag på långa tyglar först och hon gick på bra framåt med bra bjudning. Sedan när jag skulle ta upp kontakt gjorde jag det lite försiktigt, succesivt. Sedan valde jag att rida henne i en ganska låg form till en början och krävde egentligen ingenting annat än hennes uppmärksamhet att jag skulle kunna i princip skritta - halt - skritta. Det gick bra först kanske första kvarten men när jag skulle komma mer till arbete så började hon protesterade, bara började backa, backa, backa... och för att få ur henne detta fick jag rida henne ordentligt förböjd, en häst som är förböjd (vanligtvis är jag ju noga med raktriktningen) Kan inte stegra, bocka osv.. men man måste vara konsekvent så man kan ha kvar de där så fort man tappar det så tar de oftast chansen att göra vad de vill..

Jag rider alltså hästen förböjd, har i princip innertygeln mot mitt lår och rider som på en liten volt, när hästen släpper efter och ger med sig och tänker fram igen och inte går emot skänkeln berömmer jag och ger eftergift eftersom att hon tänker framåt. I går fick jag göra så här massor, red säkert 40 min så och till sist fick jag fram henne något varv och hon gick åtminstone inte emot skänkeln och då fick jag avsluta när det gick någerlunda iaf och hon inte tänkte bakåt..

även om jag inte direkt kom till arbete annars hade jag fått hålla på ett bra tag till men det kräver att man är fokuserad och inte ger med sig, för mig som har fegat ur ganska mycket nu så är det inte så lätt...


Min häst har en sadel som ligger bra, hon går på samma bett som tidigare vilket hon tidigare trivts bra med. Hon är visserligen inte kollad av ET på sistone, men det finns inget som pekar på att hon skulle ha ont, jag har känt igenom halsen för ev. låsningar och rygg osv. i övrigt är hon pigg och glad men det blir just nu väldiga diskussioner vid ridningen då hon ger emot. Tänderna är också kollade regelbundet och det finns inga direkta problem där heller som tyder på att det skulle ha något sammankopplande till ridningen.

Så detta är en testperiod...
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Jag tycker alla hara pa buke skriker hasten har ONT, sa fort de inte beter sig bra.

Och vill du veta något "kul". Det verkar som att i 9 av 10 fall som det kommer en uppdatering i här på buke så hade hästen ont, även om ägaren protesterat VILT att den minsann bara dummar sig ;)
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Naturligtvis har inte alla protesterande hästar ont! Gudarna ska veta att jag fått erfara det. För några år sedan hade jag en märr som reste sig konstant. De första tre månaderna slängde hon av mig VARJE dag, minst en gång om dagen. Lyckades hon inte slänga av mig, la hon sig ner.
Men den hästen var så noggrant genomgången en häst kan bli. Och visst hittade vi problem med henne, som med tänder och låsningar i ryggen, fast förmodligen inte så allvarliga att det var det som orsakade hennes problem. Det är möjligt att det var därför hennes problem startade, men hon blev väldigt illa behandlad pga sitt vassa psyke. För svår i huvudet, det var hon. Problmen försvann dock inte av att hon blev "fixad" i rygg och mun, utan jag fick jobba bort dem.

Vad jag menar är att det naturligtvis inte alls är självklart att hästen HAR ont, men jag tycker man ska vara 100% säker på att kunna utesluta det, innan man eventuellt förvärrar situationen för hästen, men framförallt för att förhindra att du själv skadar dig allvarligt, för att du försökt fixa något som inte går att fixa enbart med tålamod och tjurighet.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp