Protesterande stegrande häst!

Sv: Protesterande stegrande häst!

Jag har varit i samma sits som du är i nu!
Jag fick en häst som stått i över ett år & under det året hade han stått hos en fodervärd som red kanske en gång i veckan enligen henne. Så jag skulle sätta i gång honom försiktigt genom att bara skritta & bygga kondis & muskler.
I början tyckte han att det var så himla kul att han skrittade på i bra tempo & var allmänt lycklig att få komma ut. Sen kom den lilla djävulen fram... Han ville inte gå framåt efter att jag suttit upp, han blev rädd för små buskar. Så han stegra sig, vägrade gå, slängde sig runt, försökte springa iväg vissa gånger.
Jag kollade upp honom vid vet, inget fel, kollade tänder inget fel. Tog ut en massör, inget fel.
Efter ett tag kom det fram att fodervärden blivit rädd för honom & varje gång hon skulle rida honom så hade han börjat att stanna & då blev hon rädd för honom & gick hem med han...
Så han testade mig ordentligt. Tror oxå att han inte riktigt litade på mig & att han bara ville få som han ville.
Tog ca 2mån innan han slöt med det helt, idag är han världens snällaste & skulle aldrig göra så nu :)

Så har han inte ont så testar han dig... Är alltid inte så kul, men i slut ändan kan det vara värt att ha kämpat för. För du kanske kan få en toppen häst när han börjar lita på dig & slutat att testa.
Men det kan vara mycket farligt oxå, vad som helst kan hända om något går fel under testningen. Va rädd om dig!
Försök att rida i grupp, låt han då få gå sist & först. Ha bara kul & koppla av (men va ändå berädd). Prata med honom... Gör roliga saker me honom, ut & gå, gå över bomar, longera honom, tömkö honom. Låt han känna dig bättre kanske.
Lycka till iaf!
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Han går emot skänkeln när han börjar med det här, saktar och går emot rejält två steg, går jag på då blir protesten sju resor värre, brukar "vänta ut" honom, då går protesten oftast snabbare över.
Han har aldrig vunnit (i mina ögon), jag har alltid fått igenom det jag tänkt mig även om jag som sist nu avslutade snabbt efter att han gjort det jag velat bara för att kunna få hoppa av!! :crazy:

Känns inte alls kul.
Har släppt honom i en större hage nu på dagarna för att han ska kunna springa av sig lite, tagit bort allt kraftfoder (han får inte mycket men det lilla han får så...) och ska försöka longera honom innan jag rider honom nästa gång, har inte vågat mig upp igen...

Har tyvärr ingen att rida med så jag kan inte få draghjälp av någon heller.
Får han trava på i skogen går allt jättebra, bara springa på då trivs han, det är när man ska omvända energin uppåt eller bara skritta som han börjar stolla sig...
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

En häst som jag har ridit nu i några månader har endast varit hanterad i 3år då han vart kastrerad (han är 12år nu) förra året så red ett gäng unga tjejer på honom och han var en enmanshäst och vart osäker med så mpnga olika rtyttare på sig hela tiden så han började protestera.
när jag gjorde det röck dom han i munnen och kickade hälarna i sidan på han. och när han gick lugnt och fint satt som och eggade han med spö och sporrar för att få han att resa sig.
När jag fick börja rida honom i september va han livrädd för allt jag gjorde på ryggen, så när han fick sina "anfall" så satt jag bara där och låssades som ingenting, när han slutat gjorde jag gärn något med honom så han "glömde" bort det han gjort. jag la t ex. en volt, gjorde halt, gjorde skänkelvikning eller likande.
men nu har han börjat slappna av och bockar till bara någon enstaka gång, men så för någon vecka sedan började en annan tjej att rida honom och allt börjades om igen.
stackars häst säger jag bara... han är otorligt missförstådd. :cry:
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Jag har samma problem med mitt 11 åriga halvblodssto. Har haft henne i 4 veckor och har inte gjort något med mig men med min medryttare. Nu för ett par dagar sen slog hon nästan över :/ Så ska testa att slå henne mellan öronen med ett spö lite försiktigt. Min häst blir dessutom STUM i munnen och spelar ingen ROLL hur mycket du försöker böja henne innan hon ska ställa sig för hon VÄGRAR lyssna. Så har inget annant val än att testa detta.
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Fast att slå lite försiktigt mellan öronen med ett spö tror jag inte kommer göra någon nytta. Tanken med att dunka till dem (med näve) i skallen är just att de ska tro att de slår i något -att det är stopp. Så tror man på den idén och vill pröva så är det just näven som ska till, så pass hårt att de tror att de slagit i huvudet i något. Men jag vet inte direkt om det faktiskt går att lura dem på det viset. Då tror jag isf att det ska vara typ första gången de reser sig (när man sitter på). Har de väl kommit på idén med att resa sig så tvivlar jag faktiskt på att det går att lura dem.

Själv har jag aldrig haft problem med hästar som rest sig så jag har ingen som helst erfarenhet. Det hände dock vid ett tillfälle att min unghäst började lätta lite försiktigt på framfötterna och tenderade att resa sig varpå jag i brist på annat försökte mig på att dunka till honom. Men det blev så fjäderlätt så jag tror inte att det gav någon som helst effekt eller att han märkte av det. :D Men han slutade iaf och har aldrig gjort om det. Men jag tror överlag att det är ganska svårt att få till ett lite kraftigare slag när man är i det läget att de är på väg att resa sig.
 
Sv: Protesterande stegrande häst!

Rid ut på honom och låt honom trava och känna sig duktig. Sedan tar du in honom på banan rider ett varv i trav. Sitter av och berömmer och ger morot eller vad han tycker om.

Var övertydlig med muntliga kommando vad han ska göra så att det inte blir en konflikt

Nästa dag gör samma med rid litet längre på banan- sitt av beröm och ge morot. Han ska inse att banan är kul- bästa stället över huvudtaget. Inte jobbigt eller oklart vad man ska göra enkelt och kul...

Har det gått bra ett par dagar. Prova att ställa honom litet när du är ute och rider på hemvägen, gör en volt på vägen osv.

Du kan göra det mesta jobbet ute på vägarna i det stadiumet ni är i nu-- och tänk bana enkelt och kul. Då får du en ambitios häst som vill göra rätt sedan.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp