Sv: Protesterande stegrande häst!
Jag har varit i samma sits som du är i nu!
Jag fick en häst som stått i över ett år & under det året hade han stått hos en fodervärd som red kanske en gång i veckan enligen henne. Så jag skulle sätta i gång honom försiktigt genom att bara skritta & bygga kondis & muskler.
I början tyckte han att det var så himla kul att han skrittade på i bra tempo & var allmänt lycklig att få komma ut. Sen kom den lilla djävulen fram... Han ville inte gå framåt efter att jag suttit upp, han blev rädd för små buskar. Så han stegra sig, vägrade gå, slängde sig runt, försökte springa iväg vissa gånger.
Jag kollade upp honom vid vet, inget fel, kollade tänder inget fel. Tog ut en massör, inget fel.
Efter ett tag kom det fram att fodervärden blivit rädd för honom & varje gång hon skulle rida honom så hade han börjat att stanna & då blev hon rädd för honom & gick hem med han...
Så han testade mig ordentligt. Tror oxå att han inte riktigt litade på mig & att han bara ville få som han ville.
Tog ca 2mån innan han slöt med det helt, idag är han världens snällaste & skulle aldrig göra så nu
Så har han inte ont så testar han dig... Är alltid inte så kul, men i slut ändan kan det vara värt att ha kämpat för. För du kanske kan få en toppen häst när han börjar lita på dig & slutat att testa.
Men det kan vara mycket farligt oxå, vad som helst kan hända om något går fel under testningen. Va rädd om dig!
Försök att rida i grupp, låt han då få gå sist & först. Ha bara kul & koppla av (men va ändå berädd). Prata med honom... Gör roliga saker me honom, ut & gå, gå över bomar, longera honom, tömkö honom. Låt han känna dig bättre kanske.
Lycka till iaf!