Protest kickar?

LittleJohn

Trådstartare
Visat sig att min nya häst sparkar bakut:crazy:

Har funderat på om hon har ont, men känns inte som det stämmer in och hon gick igenom besiktning för ca en månad sen. Visserligen kan hon ju fått ont sedan dess men iaf.. visar inga tendenser till kickar när vi tränar dressyr på banan t ex.

Dem situationerna hon sparkat har varit som jag upplevt det, när hon taggat, som vid hoppning och när man vänder hemåt efter en uteritt. Hon har väldigt bråttom hem och surar till när hon inte får bestämma tempo själv.
Kan det vara protest kickar?

Är fortfarande rädd efter en ridolycka för ca ett år sen, kickarna är inte jätte höga och man har inte några problem att hålla sig kvar egentligen, men jag är osäker och tycker att det är obehagligt.

Någon som har några tips på hur man hanterar det?
Hon är ju så dunder snäll annars och duktig så vore tråkigt att inte kunna ha henne kvar:(
 
Sv: Protest kickar?

Det låter ju som om det är en protest för att du håller i henne och hon inte får springa på som hon vill.
Antagligen har hon testa detta och kommit på att hon får lite eftergift när du tappar balansen i en tiondels sekund.
Gör min häst så så blir det halt och samlad skritt :devil: Han får absolut inte tjäna något på ett dåligt beteende!
Är det när jag hoppar så provar jag först att lägga en volt eller två så att han inte får gå på hindret när han kickar.
En del hästar skärper sig bara man klappar dom lätt på bogen med spöt och muttrar lite.
 
Sv: Protest kickar?

Min fröken kör varianten kospark när hon blir frustrerad på mig. Har dock bara hänt någon gång och då på hemväg när vi tycker olika. Jag ignorerar då hennes sparkar och fortsätter bara rida på som tidigare.

Känner du dig orolig kanske du kan boka tid med en ET eller liknande? Hen kan då känna om hästen har några spänningar eller ont någon stans. Jag tycker att det är onödigt att ringa ut veterinären om man bara är lite fundersam. Då tycker jag att man får bättre valuta för pengarna med en duktig ET. Kommer det fram att hästen har ont så är det självklart att man ska göra en riktigt utredning hos veterinär/klinik.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 853
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp