Proteintillskott?

Sv: Proteintillskott?

Det är lika farligt att överdosa alla kraftfoder. Det finns alltid en risk att proteinerna rinner vidare till grovtarmen när man ger för mkt av det. De gånger jag har köpt soja så står värdena på påsen. Jag har uppfattat det som att det är en analys som görs för varje fodersändning.

För den som vill läsa lite mer om soja och andra proteinfoder så finns det tidigare trådar:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=846783&highlight=soja

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=831400&highlight=soja

Senast ändrad:

När det gäller miljöaspekterna håller jag helt med dig. Det är definitivt en anledning att ej köpa soja.

Vilket är det mest miljövänliga proteintillskottet? Vart fångar man lucerne? (Det odlas väl i Sverige och Danmark? Erkänner att jag inte läst på påsarna)
/U

Det är lika farligt att överdosa alla kraftfoder. Det finns alltid en risk att proteinerna rinner vidare till grovtarmen när man ger för mkt av det. De gånger jag har köpt soja så står värdena på påsen. Jag har uppfattat det som att det är en analys som görs för varje fodersändning.

När det gäller miljöaspekterna håller jag helt med dig. Det är definitivt en anledning att ej köpa soja.

Absolut! Jag tycker det är lika lurigt med alla proteinkraftfoder. Det bästa vore om man alltid kunde hitta det optimala grovfodret till sin häst. Det skulle vara underbart befriande:grin:

Jag har fortfarande en undran dock - kanske du eller någon på forumet har koll på detta. Vissa kraftfoderleverantörer hävdar att de har speciellt utvalda aminosyror i sitt proteinkraftfoder som är optimalt anpassade till hästar. Skiljer det sig något från soja eller vad blir fördelen? Mindre risk för förgiftning? Sojamjölet är ju en restprodukt som uppstår när oljan extraheras ur sojabönan och blir en slutprodukt som inte är sammansatt.

Vilket är det mest miljövänliga proteintillskottet? Vart fångar man lucerne? (Det odlas väl i Sverige och Danmark? Erkänner att jag inte läst på påsarna)
/U

Källa: Weibull, Lantmännen

Förädlingsprogram
Lusern odlas i Götaland och upp till södra Svealand. Lusern kräver dock väldränerade, kalkrika jordar och är därför inte särskilt lämplig i de stora vallodlande områdena i Sverige. Tack vare lusernens djupa pålrot är den mycket torktålig, vilket gör att odlingen koncentreras till torra områden. Förädlingen bedrivs i Svalöv och det svenska odlingsmaterialet kan vara odlingsvärt i Skandinavien, övriga Västeuropa och Japan.

Intressant uträkning. Jag antar att det har ändrats en del med ökade spannmålspriser.

När det gäller det miljövänligaste proteintillskottet så vet jag inte riktigt. Det är ju alltid näst intill omöjligt att räkna ut om man ska ta hänsyn till allt som ex transporter, hur själva odlingen påverkar osv. Men det borde nog vara så att det som produceras i närheten är det mest miljövänliga, tycker jag i alla fall. Jag tror att lucern odlas mkt i Danmark men är inte säker. När det gäller Krafft protein så har jag för mig att det kommer i huvudsak från ett annat land, har för mig att det var Tyskland. Men det kan vara fel. Om det stämmer är ju inte det helt miljövänligt.

Jag ska kanske förklara varför jag har framhållit soja som ett bra foder i ett par trådar de senaste dagarna.
Soja är nog det absolut sämsta alternativet ur miljösynpunkt. Därför tycker jag inte att man bör välja detta foder. Men jag tycker att det är viktigt att man har klart för sig varför man väljer bort ett foder. Jag väljer inte bort det pga att det är ett dåligt hästfoder utan anser i stället att det är ett bra foder för hästen enligt de argument jag har framfört tidigare. Men det är inte ett foder jag väljer ändå.

Ser nu att du fått svar om lusernet. Jag trodde inte att man odlade det så mkt i Sverige, där ser man.

Senast ändrad:

A
Jag har fortfarande en undran dock - kanske du eller någon på forumet har koll på detta. Vissa kraftfoderleverantörer hävdar att de har speciellt utvalda aminosyror i sitt proteinkraftfoder som är optimalt anpassade till hästar. Skiljer det sig något från soja eller vad blir fördelen? Mindre risk för förgiftning? Sojamjölet är ju en restprodukt som uppstår när oljan extraheras ur sojabönan och blir en slutprodukt som inte är sammansatt.

Intressant fråga som jag nog inte kan svara på.
Jag är nog för dåligt insatt i olika kraftfoder eftersom jag aldrig köper dem. Jag trodde kanske inte att de verkligen skräddarsyr kraftfodren så att de tillsätter enstaka aminosyror utan att de väljer ett eller flera olika foder ex havre, korn, majs, lusern osv och satte samman dem till en blandning. Men det är egentligen en ganska vild gissning från min sida. Det protein som är bäst för hästen är det som har en aminosyrasammansättning som mest liknar hästens egna (om jag har förstått det rätt) dvs ett som innehåller "rätt" sammansättning av de för hästen essentiella aminosyrorna. Jag har då också förstått det som att soja "råkar" vara ett sådant.

Jag vet inte om det blir mindre risk för förgiftning. Den förgiftning som sker i grovtarmen beror ju på att proteinet inte hinner brytas ner i tunntarmen utan rinner vidare till grovtarmen.

Det borde inte ha ngt med sammansättningen att göra. Den spelar väl bara roll sedan när de nya proteinerna ska bildas? Men om den är fel så borde det bli en del aminosyror över som kanske kan ställa till problem??? De sista raderna är bara som jag "tänker högt" om man nu bör göra det på ett forum. Hoppas att det inte blev helsnurrigt. Men vi får hoppas att ngn annan svarar.

Det är nog för sent för mig att tänka, har kollat ett svar som jag har fått om just detta. Det är så att om man ger för "dåliga" proteiner dvs med för hästen ej rätt sammansättning i mkt stora mängder så ökar förgiftningsrisken.

Sedan förstår jag inte det sista med sojamjölet som en ej sammansatt slutprodukt.

Senast ändrad:

hm l'ste faktiskt lite om aminosyror i hästens näringsbehov och ut fodring ( Av C.P) igår. Hästen tillverkar många aminosyror själv om den har tilgång til kväve och energi. Men vissa aminosyror kan hästen inte tillverka själv och de nmåste tillföras från fodret. Det är de essentiella aminosyrorna. Om det fattas en aminosyra kan inte hästen bygga färdigt proteinet utan de andra aminosyrorna blir ett onödigt överskott. andra aminosyror kan inte ersätta varandra. Därför är det viktigt med att man har ett proteinmedel som är anpassat efter hästar.
Lysin är den aminosyra man måste hålla koll på och lysin är den s k först begränsade aminosyran. Det innebär att det är den aminosyran som det oftast fattas mest av utifrån hästens behov så fyller man behovet av Lysin får man tillräckigt av de andra aminosyrona oxå. Föutsatt att de kommer från kraftfoder och inte är syntetitiska.

Hoppas det hjälpte lite :)

Han kanske helt enkelt behöver en högre proteinkvot i foderstaten än "normalhästen" för att behålla sin muskulatur? Prova att höja kvoten till 7 eller 7,5. Vissa hästar har högre behov.

Det många inte tänker på är att värdena i höet förändras under lagringen.
Alltså kan man behöva se över sin foderstat senare på vintern och göra en del förändringar för att få samma resultat som när man stallar in efter sommarbetet.

men enrgi och protein och minerlaer förändras inte, är ju bara vitaminer som i sånnafal ändras, fast det finns väl delade menaingar om det oxå...

I ett bra lagrat hö ja. Men hur många kan ärligt säga att de lagrar höet på det mest optimala sättet som finns?
Dessutom skiftar näringen faktiskt från åker till åker beroende på ålder på vall gödning sammansättningen på fröblandningen m.m. så det är en djungel att lära sig allt.
Allt jag menar är att ibland när de inte verkar funka på den uträknade foderstaten så kan man göra en extra analys för att se om man behöver göra några korrigeringar.

Ja men man gör ju en analys så man får reda på grovofdrets innehåll, finns ju de som fodrar med fijolårets hö i sånnfalla borde ju det knappt ha nånting allas i sej...

Rent generellt brukar ju värdena sjunka lite ju äldre det blir men jag kan ju ha fel och isåfall så har jag lärt mig nåt nytt och det är bra :)
Är uppvuxen på ett fungerande jordbruk dock och har där sett att djur (både kor & hästar) som fodras med fjolårs hö brukar behöva en lite större giva än de som fodras med årshö. Sen behöver höet rent kvalitetsmässigt inte vara sämre :)

jag har aif lärt mej att det bara är vitaminerna som påverkas, vad jag läst i böcker och olika undersökningar verkar de även vara oense om vitaminerna försämras, lagringssätt och kvalitet spelar oxå roll. :)

Om man nu absolut vill veta om värdena sjunker så kan man göra en analys på det gamla höt så vet man :idea:

Jag fodrade med fjolårshö senaste året pga att det hade bättre värden än årets hö. Det syndes på hästarna ganska snabbt att det var mera protein i det äldre höt och vi slapp tilläggsfodra. Jag har lärt mig att energi och protein inte ändras under lagring. Däremot sjunker vitaminhalten mer och mer under året. Lagrar man inte sitt hö bra så kan man inte fodra alls med det efter ett tag då den hygieniska kvaliteten blir förstörd.

En fråga till någon kunnig!

Vad använder krafft och andre leverantörer i sina proteinfoder?
Skulle förvåna mig om det inte är soja i flera av dom, men det är dåligt med innehållsförteckningar på nätet.

En fråga till någon kunnig!

Vad använder krafft och andre leverantörer i sina proteinfoder?
Skulle förvåna mig om det inte är soja i flera av dom, men det är dåligt med innehållsförteckningar på nätet.

Krafft protein innehåller mycket potatisprotein vet jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 304
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 633
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30