Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja det beror lite på hur man ser det. Behöver man tillsätta mycket protein så föredrar jag Krafft Protein då hela sammansättningen i fodret i sig är "nyttigare" för hästen än ren sojaprotein.
Om man nu måste ge hästen krafftfoder i form av höga proteinvärden (dvs det räcker inte med bara lucern) så är det bättre för hästen att välja ett kraftfoder som är anpassat till hästens matsmältningssystem så gott det går för att vara så skonsamt som möjligt. Det är ju även samansättningen på kraftfodret i sig som är viktigt och inte bara själva fodersorten.
Jag tycker att det verkar konstigt att inte Kraffts protein också har en maxgräns. Det består vad jag förstår delvis av proteinkoncentrat. Även om det inte innehåller lika mkt koncentrat som sojan så borde det väl också ha en maxgräns.
Fast soja har en maxgräns på givan, det har inte Krafft protein. Just Krafft protein är en väldigt skonsamt proteintillskott. Krafft protein må vara dyrt men det är ett väldigt bra foder som verkligen fyller en funktion annat än att lura av hästfolk pengar.
Mvh
Tora
Om man nu måste ge hästen krafftfoder i form av höga proteinvärden (dvs det räcker inte med bara lucern) så är det bättre för hästen att välja ett kraftfoder som är anpassat till hästens matsmältningssystem så gott det går för att vara så skonsamt som möjligt. Det är ju även samansättningen på kraftfodret i sig som är viktigt och inte bara själva fodersorten.
Mvh
Tora
Du förstår nog inte riktigt vad jag frågar efter eller kanske snarare vad jag påstår. Jag har förstått det som att soja (efter vissa processer?) är ett bra protein för hästar. Det har hög smältbarhet i hästens matspjälkningssystem. Kraffts protein är säkert också bra. Det består av potatisprotein och en del andra råvaror. Men båda är proteinkoncentrat och jag har förstått det som att det ena inte är sämre än det andra.
Sedan är det ju så att soja inte är miljövänligt. Jag har inte för avsikt att övertyga alla om att köpa sojaprotein i första hand, verkligen inte.
Man kan ge 100 g/100 kg häst.
Behöver man ge så mycket soja ska man nog byta grovfoder för bara sojan fyller mer än halva proteinbehovet.
Om vi ska hålla oss till vad hästen egentligen är anpassad till så är det gräs, gräs, gräs, andra växter och möjligtsvis träd/bark.
Den diskussionen får vi ta en annan gång
Spannmål pillade den säkert i sig i det vilda när den hittade det men knappast kraffts pelleterade proteinfoder.
Fast jag får en känsla av att du inte heller riktigt förstår vad jag menar. "Rent" kraftfoder som havre, soja, korn och liknade har en maxgräns på vad hästen klarar av att smälta och må bra. På de flesta pelletsfoder, müsslifoder och liknade har man oftast lyckats att få hästens matsmältningssystem att att må bättre på samma mängd kraftfoder.
Många gånger är det av den enkla sorten att man kan ge mindre och ändå komma upp i samma värden som den större havregivan. Ibland har man lyckats åstadkomma det genom att blanda upp med tex lucern och genom att minska stärkelsen i kraftfodret genom olika bearbetning. Den har också genom bearbetning kunnat göras mer lätttilgänlig för hästen och upptaget blir bättre.
.Det finns en maxgräns på Krafft protein också men det är samma maxgräns som på "vanligt" kraftfoder då man genom att bearbeta fodret lyckats komma runt problematiken som soja har.
Att beskriva hela processen exakt kan jag inte göra så här utan mina böcker. Men vill du veta mer så står det en del i Cristina Plancks bok (den tar ju inte upp Krafft protein men den tar upp soja).
Jag föredrar då att väja ett proteintillskott som är anpassat för att vara så skonsamt som möjligt för hästens matsmältningssystem så mycket som möjligt. Det är först om man har flera hästar som jag kan fundera på soja istället för Krafft då de trots allt är en prisskillnad. Just prisskillnaden kan vara den enda orsaken som jag väljer att använda soja istället för Krafft p. Men än så länge så har jag föredragit att lägga de pengarna på Krafft protein då det är ett väldigt bra foder för hästarna.
Jag har aldrig gett soja, men vilka mängder anses vara ofarliga? Hur stor är den rekommenderade största givan?
U
Max givan är 100g/100 kg häst.
Mvh
Tora