Proteintillskott?

Sv: Proteintillskott?

Nja det beror lite på hur man ser det. Behöver man tillsätta mycket protein så föredrar jag Krafft Protein då hela sammansättningen i fodret i sig är "nyttigare" för hästen än ren sojaprotein.

Mvh

Tora

tack så mkt :) någon som vet några nack/fördelar att fodra emd det ?? och hur mkt stärklese innehåller det ??

Jag skulle funderat på luzern för att få upp proteinhalten: Luzern finns som hackat strå, eller som pellets som man helst ska blötlägga då det sväller en del. T ex Kvarnbyfoders luzernpellets har 150 g smb rp per kg.

Nackdelen med luzern tycker jag är att inte alla hästar är så förtjusta i det, men det brukar gå ner i de flesta. Fördelen tycker jag är att det är ett grovfoder, så risken för foderutslag och galliga ben är liten vad jag vet, och det brukar ge bra resultat.
Om du ändå funderar på rena proteinfodermedel som soja, så finns ju även foderjäst/bryggerijäst, det innehåller ju även mycket b-vitamin.

Min häst får Hippo Grow Alfa eller Hestekraft (båda ligger runt 140-150 g smb rp per kg) för att hålla uppe proteinhalten i foderstaten.

Om man nu måste ge hästen krafftfoder i form av höga proteinvärden (dvs det räcker inte med bara lucern) så är det bättre för hästen att välja ett kraftfoder som är anpassat till hästens matsmältningssystem så gott det går för att vara så skonsamt som möjligt. Det är ju även samansättningen på kraftfodret i sig som är viktigt och inte bara själva fodersorten.

Ta tex Krafft Rehab. Den har lägre proteinvärden än Krafft 125. Trots detta så tog sig min lilla mycket bättre på den än på 125:an. Detta har inte så mycket med värdena i sig att göra utan på själva sammansättningen av de olika beståndsdelarna.

Mvh

Tora

Om man nu måste ge hästen krafftfoder i form av höga proteinvärden (dvs det räcker inte med bara lucern) så är det bättre för hästen att välja ett kraftfoder som är anpassat till hästens matsmältningssystem så gott det går för att vara så skonsamt som möjligt. Det är ju även samansättningen på kraftfodret i sig som är viktigt och inte bara själva fodersorten.

Du förstår nog inte riktigt vad jag frågar efter eller kanske snarare vad jag påstår. Jag har förstått det som att soja (efter vissa processer?) är ett bra protein för hästar. Det har hög smältbarhet i hästens matspjälkningssystem. Kraffts protein är säkert också bra. Det består av potatisprotein och en del andra råvaror. Men båda är proteinkoncentrat och jag har förstått det som att det ena inte är sämre än det andra.
Sedan är det ju så att soja inte är miljövänligt. Jag har inte för avsikt att övertyga alla om att köpa sojaprotein i första hand, verkligen inte.

Jag tycker att det verkar konstigt att inte Kraffts protein också har en maxgräns. Det består vad jag förstår delvis av proteinkoncentrat. Även om det inte innehåller lika mkt koncentrat som sojan så borde det väl också ha en maxgräns.

Krafft Protein innehåller ju 330 g smältbart protein/kg. Det brukar inte vara så mycket som fattas i foderstaten att man behöver fodra mycket med det.

Fast soja har en maxgräns på givan, det har inte Krafft protein. Just Krafft protein är en väldigt skonsamt proteintillskott. Krafft protein må vara dyrt men det är ett väldigt bra foder som verkligen fyller en funktion annat än att lura av hästfolk pengar.

Mvh

Tora

Man kan ge 100 g/100 kg häst.
Behöver man ge så mycket soja ska man nog byta grovfoder för bara sojan fyller mer än halva proteinbehovet.

Mvh

Tora

Om vi ska hålla oss till vad hästen egentligen är anpassad till så är det gräs, gräs, gräs, andra växter och möjligtsvis träd/bark.
Den diskussionen får vi ta en annan gång :)

Spannmål pillade den säkert i sig i det vilda när den hittade det men knappast kraffts pelleterade proteinfoder.

Du förstår nog inte riktigt vad jag frågar efter eller kanske snarare vad jag påstår. Jag har förstått det som att soja (efter vissa processer?) är ett bra protein för hästar. Det har hög smältbarhet i hästens matspjälkningssystem. Kraffts protein är säkert också bra. Det består av potatisprotein och en del andra råvaror. Men båda är proteinkoncentrat och jag har förstått det som att det ena inte är sämre än det andra.
Sedan är det ju så att soja inte är miljövänligt. Jag har inte för avsikt att övertyga alla om att köpa sojaprotein i första hand, verkligen inte.

Fast jag får en känsla av att du inte heller riktigt förstår vad jag menar. "Rent" kraftfoder som havre, soja, korn och liknade har en maxgräns på vad hästen klarar av att smälta och må bra. På de flesta pelletsfoder, müsslifoder och liknade har man oftast lyckats att få hästens matsmältningssystem att att må bättre på samma mängd kraftfoder.

Många gånger är det av den enkla sorten att man kan ge mindre och ändå komma upp i samma värden som den större havregivan. Ibland har man lyckats åstadkomma det genom att blanda upp med tex lucern och genom att minska stärkelsen i kraftfodret genom olika bearbetning. Den har också genom bearbetning kunnat göras mer lätttilgänlig för hästen och upptaget blir bättre.

Det finns en maxgräns på Krafft protein också men det är samma maxgräns som på "vanligt" kraftfoder då man genom att bearbeta fodret lyckats komma runt problematiken som soja har. Sen har ju Krafft protein inte bara soja som den enda proteinkällan och olika proteinkällor påverkar hästens matsmältningssystem olika.

Att beskriva hela processen exakt kan jag inte göra så här utan mina böcker. Men vill du veta mer så står det en del i Cristina Plancks bok (den tar ju inte upp Krafft protein men den tar upp soja).

Mvh

Tora

Man kan ge 100 g/100 kg häst.
Behöver man ge så mycket soja ska man nog byta grovfoder för bara sojan fyller mer än halva proteinbehovet.

Nu är det så att man kan behöva tillföra mycket protein av andra orsaker än att grovfodret inte har tillräckligt. Som du säkert vet så har vissa hästar ett väldigt högt proteinbehov. Dessa hästar brukar behöva proteintillskott även om de går på ett mycket bra bete.

Jag föredrar då att väja ett proteintillskott som är anpassat för att vara så skonsamt som möjligt för hästens matsmältningssystem så mycket som möjligt. Det är först om man har flera hästar som jag kan fundera på soja istället för Krafft då de trots allt är en prisskillnad. Just prisskillnaden kan vara den enda orsaken som jag väljer att använda soja istället för Krafft p. Men än så länge så har jag föredragit att lägga de pengarna på Krafft protein då det är ett väldigt bra foder för hästarna.

Mvh

Tora

Om vi ska hålla oss till vad hästen egentligen är anpassad till så är det gräs, gräs, gräs, andra växter och möjligtsvis träd/bark.
Den diskussionen får vi ta en annan gång :)

Spannmål pillade den säkert i sig i det vilda när den hittade det men knappast kraffts pelleterade proteinfoder.

Fast det är det väl ingen som har påstått annorlunda eller? Det är frågan om när man står där och är så illa tvungen att komplettera med något och lucern inte räcker riktigt till. Det är ju det som hela tråden handlar om inte vad som är hästens basfoder.

Det underlättar om man håller sig något så när till ämnet så att inte tråden får en massa onödiga sidospår.

Mvh

Tora

Fast jag får en känsla av att du inte heller riktigt förstår vad jag menar. "Rent" kraftfoder som havre, soja, korn och liknade har en maxgräns på vad hästen klarar av att smälta och må bra. På de flesta pelletsfoder, müsslifoder och liknade har man oftast lyckats att få hästens matsmältningssystem att att må bättre på samma mängd kraftfoder.

Nej det är nog mkt möjligt att jag inte gör det. Eftersom sojamjöl har hög smältbarhet så förstår jag inte på vilket sätt det skulle kunna bli bättre/vara sämre än ngt annat då i detta fallet en foderblandning som är processad på ngt sätt för att öka smältbarheten.
Om du sedan jämför med KP så består det vad jag förstår inte bara av proteiner från kraftfoder. Därför kan man ge en större mängd av detta. Men eftersom det ändå innehåller en viss mängd kraftfoder så borde det ju också i alla fall teoretiskt ha en maxgräns. Att du sedan oftast inte ger så mkt är ju en annan sak. Men det gäller för soja också. Hästen får väl annat att äta också?

Många gånger är det av den enkla sorten att man kan ge mindre och ändå komma upp i samma värden som den större havregivan. Ibland har man lyckats åstadkomma det genom att blanda upp med tex lucern och genom att minska stärkelsen i kraftfodret genom olika bearbetning. Den har också genom bearbetning kunnat göras mer lätttilgänlig för hästen och upptaget blir bättre.

Om man blandar i lusern till ett kraftfoder så har ju inte det ngt med kraftfoderdelen att göra - eller hur menar du?
Nu vet jag inte vad det är för kolhydrater i soja, ingen aning. Det är möjligt att det innehåller stärkelse, vet ej.

Det finns en maxgräns på Krafft protein också men det är samma maxgräns som på "vanligt" kraftfoder då man genom att bearbeta fodret lyckats komma runt problematiken som soja har.
.
Här förstår jag inte hur du menar.

Att beskriva hela processen exakt kan jag inte göra så här utan mina böcker. Men vill du veta mer så står det en del i Cristina Plancks bok (den tar ju inte upp Krafft protein men den tar upp soja).

Om du menar hela matspjälningsprocessen så har jag den ganska klart för mig. Om du menar mer detaljerat om hur olika foder är processade innan de säljs så är jag inte lika insatt i det. Jag har inte läst hennes bok men ett par andra.

Jag tycker att diskussionen är intressant. Själv så är jag inte så glad för att utfodra med kraftfoder överhuvudtaget. Jag ger i stället lusern till mina hästar för att öka proteinmängden.

Jag föredrar då att väja ett proteintillskott som är anpassat för att vara så skonsamt som möjligt för hästens matsmältningssystem så mycket som möjligt. Det är först om man har flera hästar som jag kan fundera på soja istället för Krafft då de trots allt är en prisskillnad. Just prisskillnaden kan vara den enda orsaken som jag väljer att använda soja istället för Krafft p. Men än så länge så har jag föredragit att lägga de pengarna på Krafft protein då det är ett väldigt bra foder för hästarna.

:bow:
Instämmer!
Gissar att det var det här budskapet jag fick från de utfodringsböcker jag skummade igenom för ett tag sen, att soja i regel inte är så skonsamt för magen i större mängder. Tycker det låter logiskt, att koncentrerat sojaprotein inte är naturligt för magen.

Jag har aldrig gett soja, men vilka mängder anses vara ofarliga? Hur stor är den rekommenderade största givan?
U

Faktum är att jag inte vet hur tydligare jag skall förklara det. Det bästa är väl om du läser på lite själv om de olika foder slagen och hur de påverkar hästens matsmältningssystem.

Jag menar helt enkelt att Krafft p kan behandlas på samma sätt som när man ger annat kraftfoder. Du vet max 4oog per 100 kg häst och utfodringstillfälle osv.

Anledningen till att man blandar lucern i tex pelletsen är inte bara för att höja proteinhalten på ett skonsamt sätt utan även för att själva pelletsen i sig skall bli mer magvänlig.

Men som sagt jag vet inte riktigt mer hur jag skall förklara skillnaden mellan ett "rent" kraftfoder och ett behandlat kraftfoder. Mitt förslag är att tex läsa lite på Krafft hemsida. Jag tycker att de förklarar ganska så bra där. De har också varit väldigt trevliga att prata med när jag har ringt och frågat lite mer detaljerat. Jag har oftast haft "jobbiga" frågor som de har fått göra lite efterforskningar på innan de har kunnat ge mig svar, men de har varit lika trevliga för det.

Mvh

Tora

Tack för svaret. Jag tror att jag vet skillnaden i stort sett mellan ett icke behandlat och ett behandlat kraftfoder.
Det jag fortfarande undrar över är på vilket sätt du anser att soja ej är lika bra som KP?
Jag har förstått det som att proteinerna i soja efter upphettning är lätta för hästens enzymer att bryta ner och sedan ta upp i tunntarmen. Jag har också förstått det som att det innehåller en bra sammansättning av de essentiella aminosyrorna. Att det sedan är ett koncentrat innebär ju bara att man bör öka mängden sakta och att man inte kan ge för mkt på en gång.

OBS än en gång. Jag påstår inte att soja är världens bästa foder. Jag anser fortfarande att miljöfrågorna gör det till ett dåligt val.

Försöker svara alla här...

Nu i efterhand skulle jag ju föredra ett annat hö... Men analysen tog vi inte förrän vi kört in drygt 4 ton till mina två och betalat allt på en gång, plus hö till två andra hästar i stallet, småbal. Känns som rätt krångligt o byta nu :(

Skulle helst vilja ge lusern. Har gett mammahäst det under hela dräktigheten och även innan det. Hon har varit och är jättefin. Blank i pälsen och nöjd med att få äta mycket grovfoder också.

Men jag behöver ett foder med högre kvot än lusernet för annars får jag ge MASSOR av det och ändå blir det aaalllldeles för mycket energi i förhållande till protein.

425 kr... uuhh... Kan jag ha nåt annat att välja på...? Det blir nog höga foderkostnader i år...

Jag vill absolut ge fri tillgång på hö till bäbis. Frågan är hur mycket han kommer kunna pilla i sig. Hur mycket brukar era fölisar få i sig på ett dygn?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 312
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 633
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 115
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar