Proteintillskott

E

Eeiram

Hej!

Om man har dåligt med protein i fodret (vilket verkar vara ganska vanligt i år med det dåliga vädret i somras), vad är då bäst att komplettera foderstaten med? Jag kör i dagsläget med KRAFFT Protein, men har även hört talas om soja. Finns det fler alternativ och vilket är "bäst"?

Mvh Marie
 
Sv: Proteintillskott

Det som är bäst är väl det som fungerar till foderstaten och då grovfodret! :D
Jag kör också med KP. Soya fungerar också i foderstaten men jag tycker att KP känns bättre då jag fått för mig att det är mer "skonsamt" protein :o samt att det finns hästar som är känsliga mot soya. Jag vågar helt enkelt inte prova och sen riskera att stå med 30 kg soya jag inte kan bli av med. Sen tycker jag att det känns tokigt att köpa 30 kg soya när jag bara behöver 200 g/dag. KP har ju betydligt längre hållbarhetstid då det inte finns tillagda vitaminer etc. Soya "härsknar" ju, enligt vissa.... ;) ....enligt vissa håller det. Därför köper jag KP istället. :D

Sen kan man ju pyssla med Krafft PlussGrön, lusern, Hippo Alfa, vetekli mm mm mm.

//Alice
 
Sv: Proteintillskott

Jag kör med Protein+ från Mustang. Tidligare brukte jag Lucern hack. Båda er4 letta att fodra med och dosera tycker jag.

/ :D
 
Sv: Proteintillskott

Behöver man mycket protein så är Soja bra då det mest koncentrerade och är mkt billigare en Krafft Protein. Soja innehåller en bra sorts proteiner för hästar men en del hästar är känsliga för sojan.

Ska man ha lite mindre protein så är lusern bra då det är ett väldigt naturligt foder för hästen. Krafft Pluss Grön är också ett foder med relativt högt proteinvärde. Nya Krafft Groov också.

Vilket som är bäst beror på grovfoderanalysen. Har man ingen analys men ändå misstänker lågt protein så är det inte bra att ge för kraftiga proteinfoder som soja och krafft protein då för mycket proteiner inte heller är bra. Då är det bättre att byta ut en del grovfoder mot lusern hackad strå för att på det viset få upp proteinet i grovfodret på en naturlig väg som är skonsam för hästen.
 
Sv: Proteintillskott

Bäst resultat på min häst har jag fått genom att använda lusern. Använder numer bara hackat strå men det är ju en smaksak.
 
Sv: Proteintillskott

Vad ser du rent konkret för skillnad på resultatet av de olika proteinmedlen?? Varför är lusern bättre än t.ex sojamjöl eller krafft protein??? Vad har du testat??? *nyfiken*
 
Sv: Proteintillskott

Hackad strå räknas ju som grovfoder till skillnad från soja eller KP som ju är kraftfoder, det kan kanske vara det?!

Bäst är som sagt ett proteintillskott som passar grovfodret och dess analys. Nåt som också är bra att ha koll på är ju Ca/P-balansen då t ex soja innehåller mera fosfor. Stämmer i år bra för oss tillsammans med proteinfattigt hö och lucernhack (lättare att få till mineralerna, då lucernen innehåller mycket Ca).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 596
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
22
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp