Proteintillskott

M

maximilia

Behöver nog ge lite extra protein, men jag vet inte riktigt vilket. Har räknat på ensilage, hö och vetekli nu (har inte siffrorna i huvudet), och det fattas lite protein. Hur noga är det att kvoterna stämmer exakt? Måste det vara precis 6 mellan Mj och SMRP, eller kan det diffa lite?
Funderar på linfrö, men det måste blötas väl? Hur mycket kan man ge? Nåt annat förslag?
 
Sv: Proteintillskott

Nej, det *måste* inte vara precis 6 i kvoten - det beror ju också på din hästs behov. Vissa behöver ju en än högre kvot, medan andra passar bra därikring. Å andra sidan ersätter aldrig uträkningen ditt öga för att uppskatta hur väl foderstaten stämmer.

Bra och billigt sätt för att få upp proteinet är soja: ca 380 smb rp och 12-13 MJ energi. Har dock en maxgiva om 100 g per 100 kg häst och dag. Soja säljs på Granngården och det finns fler trådar om det här ifall du söker.
 
Sv: Proteintillskott

Tror jag låg på 5,8- 5,9..Men jag kanske kan testa först och sedan lägga till mer protein om jag märker att det behövs? Annars går nog soja bra, det fattades ju inte så mycket så maxgivan blir inga problem. Är det billigare än linfrö?
 
Sv: Proteintillskott

Jag vet faktiskt inte priset på linfrö så det vågar jag inte svara på. Om man tar mängden smb rp / kilo med i beräkningen så borde det vara billigare.

Med en kvot så nära så är det decimaler, det skulle jag inte bry mig om i första taget. Men det är suveränt att VETA värdet - så man sen vet vad som fungerar respektive inte fungerar. Inför nästa beräkning så vet man ju var man låg då.

Tillägg: vissa hästar tål inte soja, så börja med att testa om du väljer det. Och ta en försiktig tillvänjning.
 
Sv: Proteintillskott

Har för mig att jag har gett henne soja nån gång innan. Jag ska räkna lite på det och se vad som blir bäst. Men hur är det nu, soja finns väl bara i stora säckar?

Tack för svaret!
 
Sv: Proteintillskott

Jag köper på Granngården, och då är det 30 kg per säck. Men om du har nån annan foderförsäljare i närheten så finns de dem som säljer i lösvikt etc också.

Tror ni har bättre möjligheter i den delen av landet ... :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: Amk
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte om det är för jag har autism eller att jag bara är dum i huvudet eller om det är för att jag egentligen inte skulle ha levt...
Svar
13
· Visningar
1 194
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp