Proteinrikt havrefritt kraftfoder

Sv: Proteinrikt havrefritt kraftfoder

För oss var det precis tvärtom. Hästen hatade smaken, drog på sig foderleda och gick inte att fodra med något. Det vi i början fick i honom gjorde ingen skillnad alls.

Det är jätteolika från häst till häst.

Ja det är nog helt sant att det kan vara olika från häst till häst men som sagt nu tog jag det som var en sanning för mig:)... sen finns det säkerligen massor av hästar som inte vill ha sån mat... men för mig är det absolut det enda som funkar:idea:.. däremot krafft och hippos feta fodermedel funkade inte alls...

Det var inte exakt uträknat, bara på ett ungefär. Men höt var ganska proteinfattigt så han fick lucern hack också. Typ 2 kg om dagen.
Men nu har han slutat äta hacket så jag ska köpa lucernpellets och se om det funkar bättre.

Han står på D&H Build-Up just nu, och det fungerar helt okej, han går i alla fall inte ner i vikt och har byggt lite mer muskler. Men för att hålla hullet och bygga muskler behöver han ungefär 4 kg om dagen nu, kan tänka mig att det krävs ännu mer i vinter. Säg att det behövs 5 kg/dag, då räcker en säck i 4 dagar, det funkar inte ekonomiskt sätt i längden. Så nu letar jag något nytt foder.

Men säg att han äter lucernpellets (uppblött), hur mycket kan man proppa i honom då utan att det tar skada på något sätt?

du kan väl nästan stoppa i honom så mycket han vill ha... lusern räknas ju ändå som grovfoder så det är ingen fara:idea:...

Det låter bra det :)
Det finns ingen risk för proteinöverskott då?

Det ska ju inte vara nån fara så länge det kommer från grovfodret och det gör det ju när det kommer från lusern:idea:

Hej!

Jag ger min kuse krafft grov 90, det är bra för hästar som har svårt att behålla hull och innehåller ingen havre!

jag håller med gav min ponny 2kg dag.och hon var mager och helt utsugen för hon hade föl då.men sen blev hon jättefin.
hon fick 1kg morgon och 1kg kväll,fast jag gav ju kli och havre oxå.men det är verkligen nåt o rekommenera

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 358
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18