Proteinrikt havrefritt kraftfoder

niardasp

Trådstartare
Skulle vilja ha tips på proteinrika och havrefria kraftfoder. Är till ett halvblod som har svårt för att hålla hullet och samtidigt behöver bygga muskler. Han kan inte gå på havre utan blir då stirrig och nervös.
Tips? :)

Sv: Proteinrikt havrefritt kraftfoder

Lucernpellets räknas kanske inte som kraftfoder men är proteinrikt.
Krafft groov tror jag inte innehåller havre.

För att jag inte får i honom tillräckligt mycket för att det ska ge någon effekt, han tycker inte om det speciellt mycket helt enkelt.

Det finns ju Hippo Alfa som har hög smaklighet och hög smrp. Dock är det havre i, men vår havrekänsliga herre reagerar inget på den.

Jag har provat Hippo Alfa faktiskt men han reagerade på det.. :( Hade hoppats att han inte gjort det för annars verkade det fungera bra..

Krafft Groov som em76 nämnde, är det någon som vet om det innehåller havre eller inte?

Jag har provat Hippo Alfa faktiskt men han reagerade på det.. :( Hade hoppats att han inte gjort det för annars verkade det fungera bra..

Krafft Groov som em76 nämnde, är det någon som vet om det innehåller havre eller inte?

Hej!

Jag ger min kuse krafft grov 90, det är bra för hästar som har svårt att behålla hull och innehåller ingen havre!

Med mitt svar är det risk att få många påhopp så det undanber jag mej.Min häst blir oxå stirrig av för mkt havre,fick tips av en veterinär att ge losern+ kalvpellets.Kalvpelletsen innehåller mkt protein men det blir inte mkt energi av det.För min häst har det funkat jättebra.

Krafft Groov innehåller en liten mängd havre. Har själv pratat med kraffts rådgivare om detta. Använde de innan på min häst som var väldigt stissig, har nu slutat med detta och hon har lugnat ner sig ganska mycke efter de. Så vill du inte ha någon havre alls i ditt foder är groov att utesluta.

Om de är protein du är ute efter så varför inte sojamjöl?? Både billigt och drygt.
Min stissiga häst står just nu på hösilage, lussern,sojamjöl och lite lite betfor. Fungerar riktigt bra på henne än så länge.

:D

.

Som någon annan nämnde så innehåller Groov 90 havre.
// Linda

Ber om ursäkt, men jag "va" helt säker:angel:

Ja det är då fantastiskt:mad:, jag är helt kass på foder och frågar återförsäljaren om foder UTAN havre och får då tips om krafft groov 90....Tur att det finns andra som har koll:)

Då förstår jag varför ja fått en racemaskin:smirk:

Krafft rehab kostar visserligen en slant men är havrefritt samt innehåler en högre andel lättsmälta aminosyror, dvs det proteinet som finns i krafft rehab tas upp snabbare och bättre av hästens matsmältningssystem än i ett annat krafftfoder med liknande näringsvärden..

"mirakelfoder" säger de som provat krafft rehab..

Ber om ursäkt, men jag "va" helt säker:angel:

Jag har själv också varit lurad tills jag läste den tyska innehållsdeklarationen på de gamla säckarna. Hade hört att det fanns havrekli i men inte själva havren.
Jag har för mig att det var 14 eller 16% havre i "gamla groov" som ju numera heter groov 90.
// Linda

Hippo Bas Cool och Hippo Bas Harmoni är båda havrefria (de marknadsförs i alla fall som havrefria). Jag tror att Harmoni är mer proteinrikt än Cool.

Hej igen!!
Du frågade om kalvpellets,det är precis som det låter.Dvs. ett foder(finns på granngården) som gör att de lägger på hullet,fast det ger knappt ngn energi.Lovar det funkar.Sen om havrefria foder så finns ett Irländskt märke som heter Gain,de har ngt helt havrefritt alternativ.Är ett sk. fullfoder.Du kan googla på det och läsa exakt där vad det innehåller.

Han stod på Hippo Bas Cool hela förra vintern, men jag tyckte inte det fungerade så bra, han ökade inte i hull och byggde inte speciellt mycket muskler. Han kanske fick för lite av det? Han fick väl ungefär 3-4 kg då.
Bas Harmoni, visst är det ett müslifoder?

Pinto; Okej, ska kolla det.

Mustang Orginal är havrefritt.

Han stod på Hippo Bas Cool hela förra vintern, men jag tyckte inte det fungerade så bra, han ökade inte i hull och byggde inte speciellt mycket muskler. Han kanske fick för lite av det? Han fick väl ungefär 3-4 kg då.
Bas Harmoni, visst är det ett müslifoder?

Var det uträknat efter det hö/silage hästen fick? För annars kan det hända att det blev underskott av protein i totalfoderstaten - det beror på hur mycket protein som fanns i det aktuella grovfodret (och hur mycket du gav av det + ev. annat foder?).

D&H Build up... outstanding... har gett det till mitt kräsna havrekänsliga halvblodssto efter att ha provat ALLT annat... å nu har hon gått upp massor och lagt på överlinjen... dyrt men helt klar värt pengarna...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 027
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 358
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18