Proteinrik halm?

majola

Trådstartare
Jag befinner mig i en diskussion på ett annat forum om huruvida halm är ett proteinrikt fodermedel eller ej... Nu har vi nog enats om att halm egentligen inte har så värst mycket protein, men då kom följande argument:

"Proteinhalten varierar från halmsort till halmsort. Havrehalm har relativt mycket protein och dessutom innehåller halm just de mineraler som hästen behöver för att ta upp proteinet. Därför ska man vara försiktig med halm till proteinkänsliga hästar."

:confused: Vilka specialmineraler innehåller halmen? Det måste ju vara verkligt het information ett höår som detta! :)
 
Sv: Proteinrik halm?

Enda gången havrehalmen är proteinrik är ju om det finns säd kvar i axen. Jag skulle be om källa till argumentet du fick.
 
Sv: Proteinrik halm?

Halm innehåller någonstans mellan lite o inget protein.
Att speciella mineraler skulle göra lite protein till farligt mycket är ren befängt.
PL
 
Sv: Proteinrik halm?

Jag har inte fått något svar ännu, men det ska bli spännande att se om det finns någon referens till detta och vari den i så fall består.

För övrigt är jag mer än benägen att hålla med om att det låter befängt. Det är dock intressant att veta varifrån sådana föreställningar kommer och hur de sprider sig.
 
Sv: Proteinrik halm?

Man skulle nog kunna säga att havrehalm är relativt proteinrikt. Om man med detta menar relativt andra halmsorter... Det vill säga, som redan sagts, LITE protein.
Har aldrig hört detta påstående förr och väntar med spänning på källan...
 
Sv: Proteinrik halm?

En jättekort sammanfattning på det svar jag fått:

Viktigast är tillräckligt med kalium, för utan kalium fungerar inte proteinupptaget och utan alium kan inte helle glukos lagras. Det korrekta förhållandet för en normlahäst är ointressant, för det kan hästägare ändå inte påverka så mycket.

Boktipset: "Vergleichende Stoffwechselmodelle der Haustiere" von Harald B. Felderling (som bara går att få tag på på antikvariat)
 
Sv: Proteinrik halm?

majola skrev:
Viktigast är tillräckligt med kalium, för utan kalium fungerar inte proteinupptaget och utan alium kan inte helle glukos lagras.


Det här med lagring av glukos var intressant!!! Kan det innebära att hästar som får korsförlamning står på högt kaliumintag?!? Det är ju när man sätter igång en häst med glukos lagrat i musklerna som korsförlamning kan bryta ut.

Eller kanske det är så att man bör ha ett lågt kaliumintag på en häst som lätt får korsförlamningshäst.

mvh Jessica
 
Sv: Proteinrik halm?

Kalium är en viktig elektrolyt som behövs för att cellväggen skall fungera dvs transportera ämnen ut o in. Hästar får normalt ett stort överskott av kalium via fodret men det finns inget som tyder på att detta skulle vara skadligt dvs det finns ingen anledning att tro att mycket kalium skulle bidra till korsförlamning.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp