Proteinreaktion eller vad??

P

Picasso

Vi har ett grovfoder med riktigt låg kvot i år (3,3) :mad: så därför har jag lagt till protein i form av lusern och färdigfoder (KRAFFTS PLUSS GRÖN och NYA GROOV). Har försökt att trappa upp det successivt, ger inte heller några jättemängder. Tyvärr har ändå en av hästarna fått tydliga gallor på alla ben och blivit litet lös i magen, verkar må bra i övrigt, äter och beter sig som vanligt. Den hästen får 0,5 kg PLUSS, 0,5 kg NYA GROOV och 0,5 kg "gamla" GROOV (var tänkt att bytas ut mot nya) samt ca 0,5 kg lusern utöver sin grovfodergiva (som motsv ca 5,7 kg ts, 185 g smrp och 55 MJ). Proteinmässigt skulle det bli totalt knappt 400 g smrp och jag har räknat på ett behov på runt 470. Skall jag ändå tro att gallor och mage kan hänga hop med proteinökningen? Hur lågt skall jag då lägga mig i protein?? Eller skall jag tro att han lyckas få i sig mer av gräset i hagen än jag tror (tycker att det ser väldigt nedbetat ut)? :confused:
 
Sv: Proteinreaktion eller vad??

Jag tror det mer har att göra med foderändringen än att det blir för mycket protein.
 
Sv: Proteinreaktion eller vad??

Jag tycker jag ändrat långsamt och försiktigt :(
 
Sv: Proteinreaktion eller vad??

Om det är silage du ger kan det vara det hästen reagerar på, vissa tål helt enkelt inte det.
 
Sv: Proteinreaktion eller vad??

Jag vet flera som reagerar på lusern också.
 
Sv: Proteinreaktion eller vad??

Vårt hösilage är torrt i år, nästan som hö, så dfet borde inte vara det (hästen har ätit bra mycket blötare hösilage tidigare år utan att reagera).
 
Sv: Proteinreaktion eller vad??

Lusernet? Det var intressant? Gallor eller lös mage eller både och? Även på "hackad strå"-varianten?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 182
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 591
Senast: Madick
·
Foder & Strö Min pålle är i riktigt fin form nu, muskelmässigt och hullmässigt. Riktigt fräsch i ridningen, precis så framåt som jag vill ha honom...
Svar
7
· Visningar
1 031
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp