Proteinpipplor av korn?

C

Catthhh

En häst som får proteinpipplor av korn o nu för tillfället äter fibergi bas som innehåller korn hur kan det fungera?
Fibergibas är det att jämföra med hippos basfoder basic el muslin?

Sv: Proteinpipplor av korn?

Nu har jag aldrig hört talas om proteinpipplor men om du menar foderknölar så vet man såvitt jag vet fortvarande inte hur de uppkommer.
PL

Foderknölar har inget specifikt med protein att göra, så till att börja med byt benämning (proteinskräcken är stor nog ändå...).

Det enda jag fått knöl-reaktioner på är korn och i ett fall lusern. Ger aldrig korn...

Men i müslin kanske den är behandlad på något sätt så den tas upp lättare?

Hej!
En häst i vårt stall kom hit med "diagnosen" allergisk mot korn. Han fick knölar i huden enligt ägaren. Jag antar att det är samma problem du råkat ut för. Hästen blev dock väldigt het av havren så vi provade försiktigt att introducera korn igen. Det har fungerat helt utan problem. Min gissning är att det korn som gett problem var av dålig kvalitet eller varit krossat för länge. Krossat spannmål är färskvara och korn ska aldrig ges okrossat. Min erfarenhet är att korn är ett bra alternativ till explosiva hästar och till hästar som har svårt att hålla hullet. Jag är mer försiktig med olika foderblandningar där du själv inte vet vad som egentligen är i och i vilka proportioner.

Jaha det heter foderknölar:idea: men varför uppstår sådana då?

Liknande trådar

Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 798
Senast: Angel
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: SiZo
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 954
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025