Proteinöverskott?

J

j3nnif3r

Lussan har nu för någon dag sen börjat tappa rejält mycket tagel i svansen (endast det som växte ut nu i vintras). Hela hårroten kommer med och ibland även skinnflagor. Hon har en knottallergi, skulle den kunna resultera till att hon tappar? Hon har inte kliat eller visat andra symtom. Eller är det ett proteinöverskott eftersom gräset har kommit så pang på nu? Eller är det något annat?
 
Sv: Proteinöverskott?

Min häst har oxså sommareksem, det är väl det din har med? Min häst tappar oxså fast i manen bara. Jag vet inte vad det beror på. Först trodde jag att det var för att foderstaten inte stämde. Men nu gör den det och han är bättre nu. Han har fått rätt foderstat sen i höstas.

Kolla över foderstaten o hoppas på det bästa! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer.
 
Sv: Proteinöverskott?

Maxmax skrev:
Min häst har oxså sommareksem, det är väl det din har med? Min häst tappar oxså fast i manen bara. Jag vet inte vad det beror på. Först trodde jag att det var för att foderstaten inte stämde. Men nu gör den det och han är bättre nu. Han har fått rätt foderstat sen i höstas.

Kolla över foderstaten o hoppas på det bästa! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer.

Av veterinär står det skriftligt att hon har "Knottallergi".

Foderstaten är uträknad och den ska stämma. Men kom att tänka på det nu att hon har slutat äta så mycket lucern som hon gjorde förut nu när gräset kommit. Hon har gått från 4.5 l till 3 l på kort tid. Kan det ha med det att göra?
 
Sv: Proteinöverskott?

Hej! Jag har en häst med sommareksem, och hon tappar allt tagel längs hela svansroten varje sommar. Eksemen kan utlösas av flera enskilda faktorer, det räcker med knottallergi. Jag använder Switch mot knotten, eksemtäcke mot solen samt testar för tillfället Nylanders hästsalva mot tagelavfallet. Enligt "Hälsoråd för häst" (Apotekets) bör man även, vid klåda, använda 1%-ig Hydrokortisonsalva. Även det proteinrika försommargräset är en bidragande faktor, varför min häst inte får gå på bete vid denna tidpunkt.

Lycka till!
 
Sv: Proteinöverskott?

Ellen85 skrev:
Hej! Jag har en häst med sommareksem, och hon tappar allt tagel längs hela svansroten varje sommar. Eksemen kan utlösas av flera enskilda faktorer, det räcker med knottallergi. Jag använder Switch mot knotten, eksemtäcke mot solen samt testar för tillfället Nylanders hästsalva mot tagelavfallet. Enligt "Hälsoråd för häst" (Apotekets) bör man även, vid klåda, använda 1%-ig Hydrokortisonsalva. Även det proteinrika försommargräset är en bidragande faktor, varför min häst inte får gå på bete vid denna tidpunkt.

Lycka till!

Hmm...Nu har hon slutat fälla tagel. Det pågick bara i två dagar. Jaa gärna för mig :D
Men jag tycker att hon borde ha visat symtom på knottallergin. Om det nu inte var den där fällningen som visade det.
Får väl se om hon fäller igen i morgon
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp