Proteinöverkott...

C

Colombia_Girl

Måste bara lägga in en frågande tråd...
Har en 18årig häst som nyligen åkte på kolik (förstoppning i blindtarmen) Blev behandlad och är på återhämtningsfasen nu... Fick gå över till Hösilage då han totalvägrade äta höet som jag har gett honom i ett års tid nu, de andra hästarna i stallet hade silage och det skulle han bara ha, han försökte tom ta sig in i ena hagen då en häst stod och åt sånt. Pratade med vet om detta så hon okejade ett byta. Sagt och gjort han äter jättebra nu.

Men problemet är att det är 77smältrp och 6,9 energi i hösilaget vilket jag har gett honom nu i ca 1månad. och det har fungerat bra tills vi öppnade de sista balarna av förra årets skörd och det är så mycket "gräs"hö i den och förmodligen väldigt mycket protein i den, hästarna bara tok äter av det och väljer höet före kraften!! Nu har vi haft sånna puffar sedan i hm förra helgen och i torsdags så var min häst toook svälld i gallorna (vanligtvis helt torr både i has och ben) runt om i alla fyra benen...

Jag får inte byta hö då vet har strikt diet åt honom, jag har tagit bort hans 5dl havre som han nu har gått på invänjning på och han får nu bara betfor soppa morgon och kväll (i kvälls hinken får han även foder jäst och e-vitamin).

Hur gör jag för att få ner svullnaden i benen??? Jag har ridit och promenerat och han är precis som vanligt dock med stor svullnad i benen, den går ner men inte helt när vi varit ute och gått el ridit.

Har ni några tips, förslag el likn? Jo jag drog även ner lite på silagen per dag nu för att se om det blir bättre...

ska jag linda? Linement? Kyla? värme? ja jag är helt förvirrad..

Hjälp =)

Hoppas ni orkat läsa allt och inte blev allt för förvirrad hehe..

Sv: Proteinöverkott...

Puttar upp och frågar igen.. är det inte någon som har en aning?? några tips el likn?

inne på natten.... har inte någon möjlighet att ha ute på natten då han är myggallergiker =(

Jag erfar också ibland att vissa grovfoderpartier ger generella gallor på många av hästarna. Det går över efter några veckor och jag har aldrig sett ngn negativ följd av det. Man vet inte vad som orsakar detta. Det finns inga hållpunkter för att det skulle vara kopplat till hög proteinhalt.

Min personliga, helt obekräftade, teori är att vissa sockerarter kan framkalla detta. Jag får alltid detta fenomen när vi fodrar med höet slaget längs sjökanten – mkt vass i det.

Men jag har aldrig bekymrat mig om det. Det går ju över när det höet är slut.

Det är förståss bäst för svullna ben att röra sig men om det inte går att skydda hm från myggen är det väl en mindre ont ha ha litet galliga ben. Har du prövat sådana eksemtäcken som inte myggen kan sticka igenom? HH

Tackar för ditt svar. Ja han har mygg täcke, men för hans del så räcker det med att en mygga sticker honom och han sväller upp rejält av den.. så om 10 mygger anfaller så..... hehe..
Han rids eller rörs på varje dag speciellt nu efter koliksvängen.
Om jag kollar på de olika balarna som vi haft till för ett tag sedan så är det stor skillnad på innehållet. de som vi har haft tidigare innehöll långa hö strån och dessa balar innehåller mer lixom det grönaste gräset bitarna, aja hoppas ni förstår!

tack en engång för ditt svar

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 398
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 646
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 384
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka