Proteinkostnad

mahlmt

Trådstartare
Vad kostar 100g smbrp av olika foder?

Krafft muskel 285kr för 15kg ger 19kr/kg och 5,14kr/100g smbrp.
Krafft Groov 90 199kr för 25kg ger 7,95kr/kg och 8,84kr/100g smbrp.
Hippo Grow Alfa 199kr för 25kg ger 7,95kr/kg och 5,87kr/100g smbrp.
Dangrönt lusern 169kr för 25kg ger 6,76kr/kg och 6,43kr/100g smbrp.

Priserna varierar så klart beroende på inköpsställe.
Men fyll på listan med vad ni vet. I år lär det behövas till det sena höet.
// Linda

Sv: Proteinkostnad

Gjorde en printscreen på en av mina foderlistor!
(priserna är avrundade)

hwj240.png

Kör den billigaste (tror jag)
Salsa Naturell grön 3,75:-/100 gr Smrp

:bow:

Underbart!!

Har tydligen ett riktigt skithö att jobba med i år, vallen gödslades inte...

Analysen är inte gjord av hyresvärden/producenten själv, utan av en kund som köpt höet nu under sommaren: 8 g smbrp. :cry:

Även om hon klantat sig vid provtagningen känns det inte som att ett nytt prov kommer att ge någon enorm skillnad, så vi utgår från den siffran.

Jag som gick och drömde om ett dunderhö som skulle kunna kombineras med en halmhäck ute i hagen för fri tillgång åt våra tjockisar. :o

Jadu, och det taket är låååågt, åtminstone på min häst... :(

Den andra är ett äldre fullblod som jag misstänker skulle bli lite "snyggare" men en större proteintillförsel än vad han fått förr om åren. Inte så att han haft stora brister eller lidit, men med en riktigt rejäl proteingiva tror jag skulle lyfta den gamla kroppen lite extra.

Men men...:grin:

Silaget brukar vara kanonbra värden på, och där tar han in flera skördar, men med bara två hästar så kan vi bara använda det om det blir riktigt kallt tidigt, för balarna ligger på 2-300 kg.

Det måste nästan vara billigare att köpa in ett annat hö än att behöva köpa så mycket specialfoder?

Det är inte det billigaste alternativet kanske, men väl ett alternativ för att "bara" få protein och slippa Mj: potatisprotein.

Ska själv köpa det snart och ha till mina under höst/vinter/vår. Just för att enkelt kunna reglera proteinet utan att behöva tänka på att alla andra värden ändras.

30kg kostar 600kr och har 680gram smbrp på 1000gram

*KL*

Min foderleverantör brukar tipsa om sojaprotein till lättfödda hästar som behöver protein men inte energi. Men har inte hört andra använda soja, nån som vet varför?

*KL*

Min foderleverantör brukar tipsa om sojaprotein till lättfödda hästar som behöver protein men inte energi. Men har inte hört andra använda soja, nån som vet varför?

En anledning kan vara att sojaodlingen i sydamerika är förskräcklig. Regnskogar skövlas och grödorna besprutas med riktigt otäcka bekämpningsmedel som gör arbetarna skadade för livet. Sen att det ska skeppas över halva jorden gör ju inte saken bättre.

Några ca priser, beror på var och vilka kvantiter man köper!

Vitafor Lucern 3,90-5 kr/100 gram smb rp
Sojaskrå 1,70 kr/100 gram smb rp
Bryggerjäst 4,34 kr/100 gram smb rp
Potatisprotein 3,34 kr/100 gram smb rp
Vitafor Proteinmineral 6,03 kr/100 gram smb rp

För många är det dessutom intressant att veta hur många MJ och annat man får på köpet och om det är ett grovfoder, proteinfodermedel osv!

Intressanta siffror. Med tanke på att sojan är lite si och så för vissa hästar så är alltså potatisproteinet det som är billigast av de som fungerar på alla hästar?

(av de skrivit upp)

Potatisprotein kan smaka ganska fränt, min lilla fröken gillade inte det (heller), och hon tog ju inte upp sojan heller. Billig häst :angel:

Kvarnbyfoder i Staffanstorp. ;)
Jag ringde runt halva Sverige innan jag ÄNTLIGEN fick fatt i det stället.
Ska dit på måndagen när jag hämtar hästarna och hämta mig en säck. Säljs i 30kg för 600kr.

Kraft verkar bara ha 1000kg säckar som minst.

potatisproteinet marknadsförs som grismat, därför hittar man det inte vid vanliga sökningar. Men det verkar absolut kunna få ett uppsving.
(man kanske skulle be dem pellettera det, till hästfolk!! :idea: )

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama