Proteinkostnad

Sv: Proteinkostnad

Ja snacka om att det var svårt att hitta. Jag satt och ringde runt överallt, men det var ingen som hade koll (på mindre än 1tons säckar) innan jag fick fatt på det sista stället.

Pelleterat lät inte som en dum idé!

Tror knappast att det går att göra en pellets av bara potatisprotein, det lär nog blandas med annat!

När jag köpt från Kvarnbyfoder har det varit 25 kgs säckar, men de kanske har bytt nu!

Det var några veckor sen jag pratade med dom och då var det 30kg säckar. Det är iaf en hanterbar vikt även om det tar ett bra tag att göra slut på.

knapplånar...

Bra intiativ till tråd:bow:
Sitter med problemet att stöda utfodra till ett hö med dålig kvot,
och nu sparade jag en hel del pengar på att välja rätt (dyrt blir det ju ändå med ett sådant hö :mad:) ....:banana:
84% ts
8.0 MJ
36 Smrp

till ett diande sto...... :crazy: Blev dock 12 kg hö, lucern pellets 2 kg( som hon vägrat äta innan... nu gick det gladeligen i :laugh:) samt 0.8 kg Krafft muskel.

Men nu till en annan fundering: Potatisprotein :confused:
Har ett tvåårigt varmblodssto som varit konvalescent i 8 månader och ska nu igång försiktigt...... Hon ska inte äta något som helst spannmål om det går att undvika (där muskel ingår), får idag 2 kg lucernpellets + 10 kg hö. Samma skit som ovan

Om jag får tag i potatisprotein från vår bonde som har grisar, är det samma vi kan ge till henne, och hur mkt till ovanstående foderstat törs jag ge? Finns det några nackdelar med det?

Tacksam för svar! :)

Intressant med lusern
Krafft 8,5MJ 105gp 7,6kr/100g
Dangrönt 8,5MJ 105gp 6,43/100g
Spanndex 10,5MJ 160gp 4,36/100g
Kvarnbyfoder 8MJ 150gp 4,45/100g
Här behöver man tänka efter med innehållet av energi, protein och priset.
// Linda

Jag har ställt frågan till dem. :idea:

Bra! Det är ju rätt dammigt att hålla på med. Nackdelen är väl att de sätter ett högre pris. :p

Jag blandar alltid ut potatisproteinet i betfor, man kan tillsätta ytterligare melass om hästarna är väldigt kinkiga.

Intressant med lusern
Krafft 8,5MJ 105gp 7,6kr/100g
Dangrönt 8,5MJ 105gp 6,43/100g
Spanndex 10,5MJ 160gp 4,36/100g
Kvarnbyfoder 8MJ 150gp 4,45/100g
Här behöver man tänka efter med innehållet av energi, protein och priset.
// Linda

Vilka finns som hack? Jag måste ha massa protein till mitt dåliga hö men hästen ratar pellets. Hon gillar Kraffts hack men om det finns hack från Kvarnbyfoder är det ju bättre.

Har inte sett hack från kvarnbyfoder. En av mina som är lite lagom kräsen men ändå äter det mesta ratar kvarnbyfoders lusern totalt, spottar ut det om man lyckas lura i honom en enda pellets. Synd, för det är bra pris och kvoten är ju väldigt hög så det behövs inte så mycket för att balansera upp ett dåligt grovfoder.

Kvarnbyfoder har ingen lucernhack! Jag tror inte att någon tillverkare har lucern med så höga värden i hackform!
Lucern som har högt smb rp måste skördas tidigt och det tror jag inte man gör om man ska göra hack av det!

precis!
Min tittar bara på lucernpelletsen och sen går iväg. Men hack är gott! Om det är från Krafft! Inget annat märke funkar :cool:

Ja det är typiskt när man hittar ett foder som låter perfekt och gör foderstaten komplett. Problemet löst tänker man, tills hästen fnyser och tvärvägrar äta :devil:

KL

Drar upp en gammal tråd, då jag funderar på vad som blir billigast när jag inte behöver alltför stora mängder. Vetekli, krafft muskel, krafft 125, granngården avel? Det saknas ca 50 SMRP. Hästen tål inte soja och det vill jag ändå inte använda pga miljöaspekten.
Hur står sig granngårdens avel jämfört med kraffts sortiment, när det gäller proteinkostnaden?

Tacksam för hjälp, och gott nytt år!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama