proteinknölar ??

I

isaaak_

min häst har "proteinknölar" på ryggen. Det är ingen som vet varför hästar får det, vissa påstår att det kan bli så när man inte byter shabrak ofta, men jag rider aldrig med samma shabrak mer än i max en vecka.. en del säger att dom får knölarna när dom får i sej för mkt protein, men det har jag också kollat... han har inte ont av dom, men dom ska ju inte vara där.. I början hade han fler än vad han nu, han har 3 sycken.. är det någon som har ett tips till mej som jag skulle kunna pröva? :confused: :confused:

Sv: proteinknölar ??

Det är nog för att han äter ett proteinrikt hö. Min granne har en arabvalack, o han får proteinknölar av att äta ett proteinrikt hö.
Men du får nog andra bättre svar från dom andra än mig på din fråga!

Min polla har oxå fått sånna ... rider inte alls nu och borstar ungefär i gång om dagen och inget överskott av proteiner.
Har kollat höt och räknat på en bra foderstat !!!
Har ingen aning om vad det kan va :confused: ... kommer att hålla koll på denna tråden !!!
Men det verkar inte som om någon vet :(

Inte protein!

Vissa hästar får knölar av visst foder, dock har inte proteinmängden något med det hela att göra. De hästar jag fått reaktioner på har blivit bra när jag tagit bort lusern och korn.

Annars kan det vara svamp, inflammerade hårsäckar, mm.

Dom kommer inifrån, från magen..oftast får dom dessa på hösten och jag tror också det har med pälssättningen att göra + ev täckning...en del hästar reagerar negativt på att sätta päls och mycket hormoner härjar omkring i kroppen på dom...prova med munkpeppar och nån probiotika. Ha inte täcken om det inte verkligen behövs och är hästen svett så ha ett med hög fuktutsläpp(andas)

Knölar på kroppen har jag hört beror oftast på en foder reaktion eller att den blivit täckad för varmt..
Har också hört att det inte har någon som helst med att göra med protein, vilket jag trodde förr.

Vad gör man åt det då ??? På min polle sitter dom precis i sadelstaden och jag kan inte rida alls. Hon har stått hela vintern :eek:

Läge att kontakta veterinär kanske? De kan ta prover och se om det är nån bakterie eller svamp i knölen som behöver behandlas.

Min häst fick det när vi gick över till torv som strö.
Helklippte henne så att det blev lättare att hålla rent (schamponerade med tea tree oil-shampo några gånger i veckan). Se till att ha rena schabrak eller vojlockar så att inte smuts gnos in i knölarna. Man kan även massera knölarna med lite alsolsprit efter ridningen.

Knölarna försvann ungefär efter pälsfällningen på våren.

kl

Har likadan på min fåle. beror tydligen på någon obalans i tjocktarmen enligt min veterinär. kan altså bero på lite olika faktorer. Det ENDA som hjälper på min häst är foderjäst. Har provat ALLT verkligen, och så fort jag slutar med jästen så kommer de äckliga knölarna tillbaka. Jästen hjälper till med processen/aktivetet eller vad man kan kalla det, i tarmen så det verkar ju vara det som gör att det hjälper!

Lycka till!:)

kl

Har likadan på min fåle. beror tydligen på någon obalans i tjocktarmen enligt min veterinär. kan altså bero på lite olika faktorer. Det ENDA som hjälper på min häst är foderjäst. Har provat ALLT verkligen, och så fort jag slutar med jästen så kommer de äckliga knölarna tillbaka. Jästen hjälper till med processen/aktivetet eller vad man kan kalla det, i tarmen så det verkar ju vara det som gör att det hjälper!

Lycka till!:)

min häst har haft kolik 2 ggr efter att knölarna kom och det har ju nått med tarmarna att göra... kan koliken bero på knölarna då?? är det samma problem från början ?? :confused: tack för alla svar !!

Foderjäst låter bra ... det ska jag prova.

När jag kände på dom i går så tyckte jag att dom va mindre .... hon har gått utan täcke i 3v nu, vet inte om det kanske har lite med att göra :confused:

Läge att kontakta veterinär kanske? De kan ta prover och se om det är nån bakterie eller svamp i knölen som behöver behandlas.

Nej det tycker jag inte ... hon har ju inte det minsta ont av dom och vintervilan har bara gjort henne gott. Det enda är ju att jag inte har fått rida så mycket.:banana:

Nej det tycker jag inte ... hon har ju inte det minsta ont av dom och vintervilan har bara gjort henne gott. Det enda är ju att jag inte har fått rida så mycket.:banana:

?? Om hon inte hade ont hade du ju kunnat rida. Och om det nu kommer tillbaka nästa vinter? De kommer ju inte av ingenting, varför inte försöka lösa problemet?

Förra ägarna till min häst har tagit massa prover för flera tusen och kollat upp vad det kan vara med dom har inte fått några svar, och vetrinären vet inte vad det kan vara heller. Men hon har inga problem av dom, och jag vet massa andra hästar som har dom.

Vart kan man få tag på foderjäst? Finns det biverkningar?:bow:

Foderjäst kan du köpa på Granngården. Vi ger våra hästar foderjäst, vet inte riktigt säkert om det finns några biverkningar (finns det säkert, det finns ju nästan på allt :D ). Det man ska tänka på är att man introducerar det långsamt... många hästar tycker att det smakar lite skumt i början. Blanda gärna med betfor om du ger det. Det står på burken hur mkt man ska ge.

?? Om hon inte hade ont hade du ju kunnat rida. Och om det nu kommer tillbaka nästa vinter? De kommer ju inte av ingenting, varför inte försöka lösa problemet?

Jag har faktist ingen aning om hon har ont av dom när jag rider :angel: ... hon flänger och far jämt mer eller mindre :smirk: så om jag skulle prova skulle jag endå inte märka om det va knölarna som irreterade henne eller nått annat. :) mycket speciell liten dam förstår du ... därför har jag valt att ge henne vila över vintern !!!
Gör henne gott !!!
Hon hade dom inte förra vintern och försvinner dom och kommer tillbax så får jag ta tag i problemet då !!! //Jenny

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit