Proteinkällor

MiniLi

Trådstartare
Eftersom hästen har blivit lite halvkinkig med lucernet så funderar jag på att tillsätta en annan proteinkälla.
Är det någon som kan rada upp lite proteinfodermedel, med ungefärliga värden och egenskaper?

Hästen får just nu ca 7 kg hö (oanalyserat), 2 kg lucern (kvarnby), 1 kg krafft grund och 1 kg havre. Tanken är att han ska gå över helt på havre.
Jag får inte i honom mer hö eller lucern.

Jag har gratis tillgång till hö, havre, betfor och vete.
Är vete något man kan ge? Vad innehåller det?

Det proteintillskottet jag kommer på såhär är soja. Är det ett vettigt alternativ?
Vad finns det mer jag kan välja på?

Hästen är 11 år, halvblod/fullblod och något svårfödd. Tyvärr inte så hungrig som man skulle önska..

Sv: Proteinkällor

Det finns flera fodertillverkare som har ett eller flera alternativ som är mer proteinrikt.

Krafft har sitt tillskott protein, fördel att man inte bhöver ge så mkt då det är väldigt koncentrerat. Dom har också sitt "avelsfoder" krafft plus grön tror jag det heter.

Hippo har alfa, dock ingen personlig erfarenhet men det verkar vara flera här som är nöjda med det.

Mustang protein har jag provat men tycker att det innehåller för lite protein för min del.

Själv använder jag just nu edel avel använder jag själv till de hästar som är svårfödda och har svårt att ta sig, är mkt nöjd med det, hästarna gillar det och det är ganska snällt mot plånboken.

Eftersom hästen är kräsen och inte så stor i maten hade jag valt soja. Det är väldigt smakligt och hästen behöver inte äta så mycket för att få i sig tillräcklig mängd.

Jag är mest ute efter något koncentrerat, där passar krafft protein in. De andra sorterna är väl fullfoder?

Någon som vet pris på krafft protein?

sassiball: Okej ja det låter bra! Ungefär hur mycket soja kan vara lämpligt att ge? Och vad kostar det?

Jag gillar att sitta och räkna på vad som blir mest prisvärt innan jag bestämmer mig :p

Jag har precis samma bekymmer som du, svårfödd häst som inte är så stor i maten. Hon äter max 10 kg hö och ratar lusern.

Då hon diade var jag tvungen att få upp proteinvärdet i maten rejält och gav då Krafft protein. Betalade ca 480kr/20 kg. Normalt sett behöver du bara ge 0.3-0.6kg per dag så det räcker ett tag. Efter ett tag började hon ogilla det också så det är inte lätt... Det är ganska tråkiga pellets.

Nu ger jag soja och vetekli som är mycket billigare. Blandas med betfor och korn och hon äter med god aptit! Än så länge.... håll tummarna...

Kommer inte ihåg exakt vad det kostar, men runt 4 kr per kg ger jag för sojamjöl (inkl moms). Det blir billigt eftersom hästen max äter 0,5 kg per dag, oftast ger man mindre.

Svårt att säga hur mycket din häst behöver då det inte finns analys, men börja med 1 dl per dag i ca 4 dagar, sen ökar du till 2 dl per dag och efter ytterliggare några dagar kan du ge 3-4 dl. Vet inte exakt vad det väger, men prova dig fram lite. Ger du för mycket märks det direkt på galliga ben och lös mage.

Jag har också använt mig lite av Krafft plus grön tror jag det hette, ett bra foder, men du behöver ge mer för att komma upp i samma proteingiva som sojan, och det var nästan dubbelt så dyrt.

Vetekli - ger du det för att balansera upp ev dålig mage eller är det också positivt ur proteinsynpunkt?

Gav krafft protein till min förra häst och det funkade bra :) ligger på 330g Smrp/kg och typ 12 Mj tror jag... Kmr inte ihåg vad säcken kostade men, vet att jag jämförde och är billigare att ge det eftersom man behöver ge sån liten mängd än att ge tex. kraffts musli grön och sånt med sämre proteinvärde.

Krafft protein kostar 400 kr för en 25 kg säck. Jag ger krafft pluss grön nu och det har 200 i smrp och 10 i energi, och det är bra med mineraler och vitaminer i så jag behöver inte ge mina något mineralfoder nu. Annars är det ju högre kvot i protein men sämre med mineraler. Valde det framför soja för att det är anpassat för hästar, måste vara lätt för fölisarna att ta upp näringen :D

Valde det framför soja för att det är anpassat för hästar, måste vara lätt för fölisarna att ta upp näringen :D

Det är säkert inte ngt fel på Kraffts protein men det behöver inte vara bättre än soja bara för att det står hästar på påsen (gör det inte det på sojaförpackningen också - kanske inte?)

Det står inte hästar på soja kan jag meddela, inte där jag köper i alla fall, där står bara sojamjöl kort o gott. Det enda som soja inte är bra för är väl miljön, iom långa transporter. Annars är det bra både för häst och plånbok.

Det står inte hästar på soja kan jag meddela, inte där jag köper i alla fall, där står bara sojamjöl kort o gott. Det enda som soja inte är bra för är väl miljön, iom långa transporter. Annars är det bra både för häst och plånbok.

OK trodde nästan att det gjorde det, minns inte så noga. När det gäller soja och miljön så är de långa transporternna en viktig del men jag tycker nästan att regnskogarna är minst lika viktiga. Annars tycker jag precis som du ett bra foder både för hästar och plånbok.

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 351
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 586
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 273
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3