Proteingräns, energi-, kvoter vid viktökning?

A

asahes

Jag ska ju fodra på min häst så mkt som går framöver efter problemen som varit. Finns det ngn begränsning hur mkt protein, energi, kvot etc man kan gå upp till (om han skulle vilja äta så mkt)? Proteinkällan är främst lusern, linfröpellets och hö (smbpr45). Som det verkar älskar han lusernen så jag kan nog komma upp i en 4-5kg/dag vilket skulle ge en kvot mer än 8, är det ok?
De andra kvoterna Ca-P, Ca-Mg får lite högre värden också men om jag förstått rätt så är det inte lika farligt så länge fosfor behovet är täckt?

Hur snabbt bör man kunna vänta sig resultat tror ni? (17årigt halvblod)
Tack för synpunkter!

Sv: Proteingräns, energi-, kvoter vid viktökning?

En kvot på 8 är absolut ingen fara! Tänk på att gräset har en kvot på upp till 13, och det fixar dom ju;). Och du ger ju " snälla" proteiner.
Vårat hösilage i år har en kvot på 9,3,inget ovanligt och jag är överlycklig över det!

En ca/p-kvot på upp till 3 är helt ok, och ännu högre kvoter är ok om det kommer från grovfoder (lusern har ju en kvot på 4,6). Men precis som du skriver så är det viktigt att underhållsbehoven på kalcium och fosfor är täckta!

Jag vill se resultat på mitt sto inom 2 veckor när hon ska "gödas upp". Har inget hänt då så vräker jag på ännu mer foder. En förutsättning är givetvis att man vet att hull och muskeltapp inte beror på tex sjukdom, mask eller taskiga tänder;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa...
Svar
10
· Visningar
1 512
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö finns säkert tusen liknande trådar men hittade ingen som liknade mitt problem helt. har fått hem analysen på höet idag. ser ut...
Svar
6
· Visningar
1 540
Senast: Madick
·
L
Foder & Strö Jag trixar fram och tillbaka med att få till en perfekt foderstat till mitt ett-åriga halvblod på hippocampus. Hur jag än vrider och...
Svar
3
· Visningar
1 919
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025