Proteinfri foderstat

Sv: Proteinfri foderstat

ja det är mycket märkligt. De har fått för sig att hästen endast ska ha foder som ger ren energi? :confused:

och inget protein.

Detta är en häst i hård träning (Travhäst)

"Nya expertråd" uppenbarligen.
Men ärligt talat, hur länge fungerar det? Och får inte hästen alltid i sig protein från grovfodret? lite iallafall?

Man tycker att en häst i hård träning borde behöva proteinerna? Dessutom klagar de på att hon är tunn och inte musklar sig.

Kan det vara någon speciell diet eller nåt sånt så tror ni? :confused:

Låter mer som kvalificerat djurplågeri. Det som händer är att hästkraken bryter ner muskelmassa och det är väl det en travare absolut behöver för att orka springa.

Menar dom verkligen att den går på HELT proteinfri foderstat?
Får den inte hö?? ALLT utom olja innehålelr mer eller mindre protein. Höet kan innehålla stora mängder dessutom.

Vet dom verkligen vad dom pratar om när de säger att den går på en helt proteinfri foderstat? Det tror inte jag. Isåfall skulle den enbart leva på olja... och dö när som helst...
Om dom kallar det för "proteinfri" foderstat så verkar de inte kunna nåt om näringslära heller. Ingen levande individ kan ens överleva utan att få i sig en viss mängd av både kolhydrater, fett och proteiner. Och ENERGI får man av alla dessa näringsformer.

Däremot har jag läst att de gjort udnersökningar på att travhästar springer bättre/fortare om de går på en lägre smbrp/MJ-kvot i foderstaten än normalt brukar rekommenderas. Tror det var runt 5 de skulle ligga på medans övriga ska ligga på runt 6 eller högre.
Dvs ska de ha LITE mindre protein än ridhästar men absolut inte proteinFRI foderstat! ;)

ja det är mycket märkligt. De har fått för sig att hästen endast ska ha foder som ger ren energi? :confused:

och inget protein.

Detta är en häst i hård träning (Travhäst)

"Nya expertråd" uppenbarligen.
Men ärligt talat, hur länge fungerar det? Och får inte hästen alltid i sig protein från grovfodret? lite iallafall?

Man tycker att en häst i hård träning borde behöva proteinerna? Dessutom klagar de på att hon är tunn och inte musklar sig.

Kan det vara någon speciell diet eller nåt sånt så tror ni? :confused:
Det handlar nog om ren och skär okunskap, möjligen att någon kläckt ur sig något dumt i ämnet som de hakat på.
Men för att ge en helt proteinfri foderstat så kan man nog bara fodra med halm och olja. Och hästen lär bli sjuk ganska snart...

Kan du inte luska reda på VAD hästen egentligen får för mat, vad det är de plockat bort?
För förhoppningsvis handlar det även om okunskap om vad de olika fodermedlen innehåller...

Men hur i helskotta kan de undvika protein - är det ens möjligt?! Endast ren olja?

Protein är ju liksom den största beståndsdelen i allt som lever, så det bör vara ganska självklart att man måste tillföra mera för att bibehålla eller öka kroppsmassan? Bibehålla, kan vara allt från just det till att överleva.

Om man fodrar med en diet av ren halm så går det att få en proteinfri kost men vem ger sin häst 10-12 kg halm och inget annat?

Du har en poäng :)
Men vem fasen gör det?

PS eventuella gröna inslag, ger väl ändå protein?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
506
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 166
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
798
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V