Proteinfoder, skall inhandlas imon!!!!

Empalie

Trådstartare
Jag ska köpa ngt proteintillskott i foderform till pållen min. Han behöver mer protein. Vilket fodermedel rekomenderar ni?
Har funderat på soja eler lucern, vilket ger mest och hur mycket skall man ge till en ca 500 kg häst. Eller har ni andra förslag. Detta ska kompletera Hippo mussliblandning.
Gav lucern förra året men jag blöter alltid fodret och det blev inte så gott resultat ansåg min pålle!:love:

Sv: Proteinfoder, skall inhandlas imon!!!!

Tycker om lucern som fodermedel, har dock en pålle som vägrar äta detta och hon får Krafts proteinfoder, funkar bra.

Har du analyserat grovfoder så att du vet hur mycket protein som saknas?

Soja är betydligt mer proteinrikt än lusern, (380 g smrp/kg foder mot 105 g i lusern) men det innehåller mycket lättlösliga proteiner som man helst inte bör överdosera. Därför är det lite vanskligt att ge om man inte vet precis hur mycket extra protein som behövs.

Lusern är ett grovfoder som man i princip inte kan överdosera, så det brukar generellt vara ett bättre val.

Hur mycket är att överdosera soja, du får gärna ge ett exakr exempel, vilka mängder handlar det om?
Grovfodret är inte analyserat , det är ett fint hö hårdpressat men jag vet ju som sagt inte näringnivån i det proetinmässigt. Förra året analyserade jag höet och det var inte från samma ställe men det låg bra till i prteinhalt. Hästen har lätt föratt falla ut på vårkanten och då brukar jag redan nu börja förebygga med mer protein samt redan börja med B- vitamin framåt februair/mars.....

Vad är kraffts proteinfoder, vad kan det liknas vid?
Är det pelletrerat? Äter din häst det mer glatt än lucer även om du blöter det?

Kan svara på en fråga...

Ja det är pelletrerat :)

Hur mycket är att överdosera soja, du får gärna ge ett exakr exempel, vilka mängder handlar det om?

Det beror ju helt o hållet på hur mycket protein ditt hö innehåller... Jag skulle inte våga ge mer än ett par dl sojamjöl om dagen (till stor häst) utan ha analys på höet.

Grovfodret är inte analyserat , det är ett fint hö hårdpressat men jag vet ju som sagt inte näringnivån i det proetinmässigt. Förra året analyserade jag höet och det var inte från samma ställe men det låg bra till i prteinhalt. Hästen har lätt föratt falla ut på vårkanten och då brukar jag redan nu börja förebygga med mer protein samt redan börja med B- vitamin framåt februair/mars

Att de faller ur på vårkanten beror ofta på att de sedan de stallades in på hösten har fått för lite näring - oftast protein men det kan även vara att hästen totalt sett fått för lite mat.

Det bästa du kan göra för att försöka undvika proteinbrist, utan att ha analys på ditt hö, är att byta ut ett par kg av höet mot lusern. Det finns inga risker med att ge lusern så som det finns med kraftfoderprodukter som är proteinrika ( t ex soja). Och lusernet kan du räkna in i hästen grovfodergiva!

Ok blir nog lucern då....men vad är skillnaden på kraffts proteinfoder mot lucern....måste ju vara ngn skillnad?

Ok blir nog lucern då....men vad är skillnaden på kraffts proteinfoder mot lucern....måste ju vara ngn skillnad?

Lucern är ett grovfoder med hög proteinhalt.
Kraffts proteinfoder ger ett tillskott av proeteiner mer som kraftfoder.

Dvs det är ganska stor skillnad på dem.

Kan jag då räkna bort 1/2 kg hö på dagsgivan och ge 1 kg lucern istället och då få in mer protein i foderstaten?

Kan jag då räkna bort 1/2 kg hö på dagsgivan och ge 1 kg lucern istället och då få in mer protein i foderstaten?

Du kan byta ut 1kg hö mot 1kg lusern - bara hästen ändå får tillräckligt att tugga på (dvs att den totala mängden stråfoder är tillräckligt = minst 1kg torrsubstans per 100kg häst). Ger du lusern i pelletsform så blir det ju mindre att tugga på men fortfarande lika mycket fibrer för magen som av 1kg hö.

T ex om det handlar om en häst på 500kg och den nu får 10kg hö om dagen så kan du lugnt byta ut 2kg hö mot 2kg lusernpellets. Eller om du vill börja med bara 1kg... och se senare omd et verkar behövas mer.
Men ger du redan väldigt lite hö, som t ex det minimala för en 500kg häst = 5kg torrsubstans (motsvarar 6kg i hö) , så bör du fortsätta ge dessa 6kg hö och bara LÄGGA TILL lusernet. (annars får hästen så lite att tugga på - särskilt om du väljer lusern i pelletsform)

Angående skillnaden mellan lusern och Krafft Protein - helt olika är dom!
* Lusern är ett grovfoder (precis som hö, silage och halm) medans Krafft Protein är ett kraftfoder som består av olika foderslag som man blandat ihop för att få den höga proteinmängden
* Lusern har bara ca 100-150g smältbart råprotein per kg medans KP har hela 330g smb rp per kg!

Pållen får 8 kg / dag nu och jag kommer nte ta bort ngt utan lägga till ett kg lucern istället....

Pållen får 8 kg / dag nu och jag kommer nte ta bort ngt utan lägga till ett kg lucern istället....

Det låter bra det. Skulle hästen ändå inte hålla hullet så öka lusernet till 2kg. Det är inga mängder vad gäller lusern (som är som ett kraftigt hö).

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd... 2
Svar
29
· Visningar
3 824
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka