Proteinet och den lille Islandshästen

Mig veterligt finns det inga kemiska gödslingsmetoder, däremot kemiska bekämpningsmetoder
 
Du ser, och det är möjligt att det kan vara dessa som inte är tillåtna. Kemikalier är det defentivt i vissa former, sen va f*n dom används till vet jag inte.
 
Är det inte så att om man har en lättfödd häst vill man ha ett hö med lite mindre protein i, för att kunna ge en lite större grovfodergiva. Hästen är ju av naturen en gräsätare, och har ett visst tuggbehov. Är då hästen relaktivt lättfödd och som du kallar en lallarhäst, förbrukar den ju inte den energin och protein som finns i ett bra hö, om man ger så mycket som motsvarar tuggbehovet och den mängd som hästen behöver för att hålla magen i gång. Därimot om man då väljer ett hö med lite lägre värden i så kan ju hästen få äta sig mätt utan att den blir överfet. Detta är ju ett problem med en del typer av ponny, som nästan blir feta av stallinredningen. Skulle man fodra dem med kohö skulle de inte kunna äta den mängd som rekomenderas för att täcka tuggbehovet.
Motsatsen är ju då den varmblodiga hästen i hårt arbete. För att den ska kunna hålla hullet vill man ju ha ett riktig bra grovfoder, för den kan inte tugga i sig den stora mängd grovfoder den skulle behöva om värdena är lite lägre. Det stora bekymmret kommer ju då om man ska ha dessa olika typer av hästar på samma bete, eller fri tillgång på grovfoder.
 
Jag förstår i ärlighetens namn inte hur man kan låta sin häst 'förfalla' så och inte ta hjälp tidigare????

HUR okunnig kan man vara när man skaffar häst?

Tragiskt är vad det är!
 
Är det inte så att om man har en lättfödd häst vill man ha ett hö med lite mindre protein i, för att kunna ge en lite större grovfodergiva.

Nej, det är så att man ger sin häst ett hö med lite lägre energivärde för att på så vis kunna ge en större grovfodergiva. Om man får ett proteinöverskott från grovfodret så gör det inte så mycket. Det är för mycket energi hästarna blir feta av.

mvh Jessica
 
Ja du har delvis rätt, men om du läser hela inlägget så skriver jag ju att hästen inte kan tilgodogöra sig det energi och proteinöverskott. Om jag inte alldeles har fel så omvandlas även proteinöverskott till fett.
 
Jag vet inget om ägarna, problemet kanske var att de tog hjälp tidigare men inte den rätta hjälpen. Det finns så många som bergsäkert vet hur dat ska vara och ger råd utan att ha egentliga kunskaper. Om rådgivaren är bersäker på att fodermängden är mer än tillräcklig så söker man svar på annat håll och om man i grunden är okunnig så har det förmodligen redan gått ganska långt innan man söker andra svar.
 
Du är rätt i mycket här. Vad jag menar (som jag har tjatat 1000000000000000000000000000000 gånger) är varför man köper sig ett skit hö och sen ger kraftfoder. Varför inte se sig om efter ett hö utöver skithöet och skippa kraftfodret. NI SPARAR JU PENGAR HÄR, SKITHÖET KOSTAR JU LIKA MYCKET SOM TOPPHÖET.

Och varför kan hästarna inte äta ett topphö då det kan ha fri tillgång på bete.........var är skillnaden, jo på betet får de förmodligen i sig mer än med ett topphö. Så varför är topphöet sämre än fritt bete :confused:
 
Vad jag menar (som jag har tjatat 1000000000000000000000000000000 gånger) är varför man köper sig ett skit hö och sen ger kraftfoder. Varför inte se sig om efter ett hö utöver skithöet och skippa kraftfodret.

Därför att matte/husse inte tycker det är kul att äta samma sak varje dag (samma syndrom som: När matte/husse fryser, fryser djuret även om det är +10º :crazy: ) och då kan naturligtvis inte hästen göra det heller.

Det är alldeles för mycket folk som förmänskligar sina djur öht.

Du har väl sett denna otroliga fixering vid MINIMIgiva av hö?
Det är ytterst sällan som det ges mer än 1,5 kg stråfoder/100 kg häst. Jag tycker det är sjukt :confused:

Och varför kan hästarna inte äta ett topphö då det kan ha fri tillgång på bete.........var är skillnaden, jo på betet får de förmodligen i sig mer än med ett topphö. Så varför är topphöet sämre än fritt bete.

Se ovanstående, då kan man inte med gott samvete ge hästen femtielva olika blandningar i halvgramsdoser ;) :idea:
 
Kanske för att inte alla bönder erbjuder analys innan man har köpt höet? Man får alltså köpa nåt, analysera, och sedan köpa nytt om det inte är tillräckligt bra. Då blir det nog dyrare än lite kraftfoder i alla fall.

Eller menar du att det finns många som med berått mod köper hö som de *vet* har 20 g smb rp/kg foder bara för nöjet att få ge kraftfoder i stora mängder?

Skönt att man har en bra bonde i alla fall så slipper man bekymra sig så mycket om det (han har börjat analysera också! :love:).
 
Kan dom inte erbjuda analys........så be och få ta lite prov här och var i partiet OM det ser grönt o fint samt att det luktar gott. Precis som om ni köper ett hus, bil etc så ber man ju om ett opartiskt uttalande (husbestiktning, syneman, biltest) om det man ska köpa. Går dom inte med på detta så är ju nåt skumt, gå till nån annan. :idea:
 
Antagligen kan väl de flesta inte fälla sådana avgöranden. Jag har som sagt aldrig haft problemet. Dock hade grannstallet ett jättegrönt väldoftande hö som hästarna älskade - och som hade ungefär 6,5 MJ/26 g smb rp per kg foder, så jag tror inte att jag skulle kunna avgöra med synen heller. Och har man otur (eftersom det verkar finnas mycket dåligt hö) så kan man ju få skicka in många prover innan man hittar ett som man är nöjd med. Det bästa är väl att försöka hitta en duktig bonde, eller bara köpa färdiganalyserat (men tydligen luras de med det också :devil:).
 
Jo såkan det ju vara, bäst är ju att hålla sig till dom som KAN visa en analys. Om det skulle vara så att man luras med analysbevisen så kan man ju hota med stämmning (sålt en vara som inte motsvarar det man blivit lovad.) Så även om det finns analys och den ser bra ut så kan man ju för att vara säker själv lämna in ett prov och om detta avviker alltför mycket (fråga analyslabbet) kan man ju gå vidare till komsumentverket. Tror inte man behöver gå så långt för en odlare som får detta rykte på sig blir snabbt utmanövrerad från marknaden :smirk:
 
Och visst är din ide bra, kruxet dock är att du har ett stort projekt framför dig genom att informera och övertyga hela hästsvergie. :idea:
Funderar på att börja med Foder Bukefalisterna. Man kanske skulle kunna samlas till en foderhelg där jag går igenom det hela och har lite övningar, växtmaterial, teori osv :idea: *funderar*
 
Visst är det en strålande idé och jag är en ivrig analysförespråkare men i min del av landet är det faktiskt svårt. Det är många producenter, och de mest populära säljer slut ändå. Klart - det ger några fler att övertyga, men sen så är allt klappat och klart... :devil:

För egen del fixar jag analysen, men delar kostnaden med "min" höbonde. Hittills har det varit bra, dåligt och ok hö. Vid det dåliga året erbjöd han sig direkt att fixa annat hö än sitt eget odlade, så killen är suverän.
 
Vid det dåliga året erbjöd han sig direkt att fixa annat hö än sitt eget odlade, så killen är suverän.
Detta är ju strålande. Det är ju sånna killar som överlever och dessutom kan ta ut lite extra på höpriset och ändå så tjänar hästägaren på detta :) För det är självklart att man ska ha bra betalt för bra foder. Däremot ska man inte betala bra för ett dåligt foder, där är det bara hästägaren som förlorar.
 
Visst är det strålande. Och vi har ändå bara en, numer 2, islandshästar så jag kan ju inte säga att vi egentligen är en storkund.

Och det är väl ofta så, att det är många "hobbyhästägare" som inte kanske köper tillräckligt mycket för att verkligen spela roll för leverantören.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har scannat bygdens höförsäljare inför flytt av häst (får köpa eget hö nu), tycker dock alla har ett högt energiinnehåll(?!), har matat...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp