Proteinet och den lille Islandshästen

Nä men himmel och pannkaka, livet består ju av myter och det är myter alla hästägare lever av. :devil:

Jag hade denna diskussion för ett par år sedan med eksemhästägare, som hävdade att hästen skulle ha lite protein under sommaren pga sitt eksem.

Mitt svar var då, men hästkraken har ju ändå eksem trots avhållsamhet av protein. Har du provat att vända på steken och ge hästen ett mer näringsrikt foder även under sommaren, bara för att se vad som händer.

Jodå hästägaren gick med på detta, och fodrade upp sin telning efter min teori. Döm av allas förvåning när eksemet sakta men säkert började lägga sig, helt befriad blev pållen inte men skillnaden var ändå enorm. :D
 
Eksemtäcken är relativt nya och används förutom som skydd mot insekter för att hindra stackarna att klia sig och sedan så tror en del att det är soleksem. Ett tecken på det där med att hindra hästen att klia sig är att def finns täckesvarianter som bara täcker rygg, man och svansrot. Många använder dessa för att det är jau bara där hästen kliar sig (och de är billigare), visst gillar odjuren hårfästet bäst, men allt knottgiftpåverka, inte bara det som sprutas in runt manen..
 
Som Lobelia skriver har man på Island som oftast ett väldigt bra grovfoder, detta gör att hästarna inte behöver ha kraftfoder utan får sig vad de behöver ändå.
Värför vill man inte ha samma upplägg här i sverige då :confused: :confused:
 
Nått av det första man bör veta innan man skaffar sig häst är väl vad hästens föda innehåller :confused:
 
Den frågan skulle jag gärna vilja kunna svara på, och kanske framför allt själv VETA svaret på...

Ska kolla en bok jag har hemma, med en massa gamla klipp i, för jag TROR att det faktiskt till viss del är info som spridits i tryckt skick.
 
Värför vill man inte ha samma upplägg här i sverige då

Klart man vill det, och försöker även ta efter detta. Kruxet dock är att värdena på vårat grovfoder inte är jämförbara i någon form, då de innehåller knapp 1/3 mot det isländska grovfodret.
 
Varför är det så då? Märk nu att vi är tillbaka i mitt originalinlägg, där jag säger att det fullt möjligt att på ett toppfoder :smirk:
 
Ja jag kan inte svara på det eftersom jag inte är höproducent, en ide dock är att de isländska bönderna inte göder och gödslar sina marker på samma sätt som här. Jag vet också att man har kasserat foder som haft dåliga värden, för man anlyserar även fodret på Island numera.

Här i Svergie verkar man sälja allt som ser ut som ett strå, och duger till att tugga på.
 
Och ni tycker ni isis-ägare har problem???
När jag fick min första arab var det ett smartskaft som informerade mig om att det är en ras som mår bäst av att fodras med Kamelmjölk och gräshoppor!
Försök hitta det på ”slätten”. Jag tror inte Krafft kommer att lansera det i den nya sortimentet heller!
(Förlåt Gammeln, jag kände mig diskriminerad pga ras)
 
Ska jag vara ärlig så tror inte jag att detta är ett specifikt problem bara inom våran ras, jag tycker mig märka att problemet finns över lag sas.
 
Även om jag som Boj skrivit tror att detta kanske inte är ett rasspecifikt problem har jag roat mig med att kolla lite i "Islandshästen i Sverige 1975-1999" och det finns några kommentarer om foder.

I början av 1900-talet vurmade agronom A E Colliander för islandshästen som arbetshäst åt småbrukare*. Och han har fått många svar från de som köpt hästarna där nån påtalar "Två islandshästar kunna med lätthet utföra samma arbete som en stor, grof häst, men samtidigt äta de tillsammans knappt mer än hälften af det foder, han ensam förtär."

I Pennys samlingsalbum från 1991 påstås att "En islandshäst klarar sig med väldigt lite foder - ja den kan t o m äta lutfisk och sill om det blir nödvändigt att överleva".

Detta är bara 2 citat från helt olika tidpunkter, men jag har inte tillgång till flera. Kanske kan man dock misstänka att det funnits fler villfarelser publicerade under årens lopp?!

Och att islandshästen är lättfödd jämfört med en bruksnordis eller ardenner är väl inte konstigt, men det beror som sagt på vad man jämför med också. Inte konstigt att missförstånd uppstår.

* Superparentes, men... Det lustiga är att jag har en gammelfarbror som 1914 faktiskt körde islandshäst på gården där han växte upp...
 
Ja jag kan inte svara på det eftersom jag inte är höproducent, Du borde kunna svara på detta ändå, se svaret nedan en ide dock är att de isländska bönderna inte göder och gödslar sina marker på samma sätt som här. Menar du att ju mindre man gödsla desto näringsrikare foder får man :confused: Jag vet också att man har kasserat foder som haft dåliga värden, för man anlyserar även fodret på Island numera.

Här i Svergie verkar man sälja allt som ser ut som ett strå, och duger till att tugga på. Och felet är ju ni köpare som köper detta. Gör ni inte det så står ju odlarna där med sitt osålda skitfoder. Därmed får dom sig en läxa till nästa år, dra sig ur odlarbranchen eller odla bättre foder. Allt har ju med efterfrågan att göra. Om man efterfrågar bra foder så kommer bara de som odlar bra foder att överleva, vill de övriga hänga med så måste dom ju skärpa sig :smirk:
 
Menar du att ju mindre man gödsla desto näringsrikare foder får man

Nä det menar jag inte, ibland läser du texter som fan läser bibeln. Det handlar inte MÄNGDEN utan HUR man gödslar, men människa då.

Och visst är din ide bra, kruxet dock är att du har ett stort projekt framför dig genom att informera och övertyga hela hästsvergie. :idea:
 
Detta om Kraftfoder så vet jag att på island så ger de till sina tävlingshästar ett kraftfoder som är pelletrerat och är grönt och innehåller ALGER och pressat gräs går att importera till isisarna här hemma! :) :banana:
 
Jag är inte så väl insatt i metoderna man använder på Island, men vissa kemiska gödslingsmetoder är förbjudna. Jag tror också att markförutsättningarna är bättre där än vad vi har här, men det kan säkert ändras vid felaktig hantering jag är som sagt inte så insatt vad gäller odling av grovfoder.

Annars är min egen önskan det, att grovfodret skulle ha ett betydligt bättre näringsinnehåll. Fast å andra sidan så kanske det är kraftfodertillverkarna som sponsrar, så att grovfodret inte håller bättre värden för vad skulle dom då få sälja. ;)
 
Ja men det är inte detta kraftfoder jag åsyftar på, det är som vårat motsvarande lusern kan man säga.
 
Alldeles för lite HÖÖ grovfoder alltså! 3-4kg??? är hon galen?? Ponera att hästen väger 350-400kg då ska den ha 3,5-4 kg 100%ts hö men det är ingen som har 100% torrt hö så hennes ligger väl på 85% så det är bara att räkna ut! Grovfodret är det viktigaste man kan ge en häst! Svårt att påpeka detta till isis ägaren va?! man bör inte lägga sig i vad andra gör med sina hästar MEN far hästen illa så är det bara att bita ihop! Lycka till

MVH Monster :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har scannat bygdens höförsäljare inför flytt av häst (får köpa eget hö nu), tycker dock alla har ett högt energiinnehåll(?!), har matat...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp