Proteinet och den lille Islandshästen

Gammeln

Trådstartare
Det är ju allmänt vedertaget att man "hört" att islandshästar inte ska ha så mycket protein. Nu undrar jag VARIFRÅN detta rykte kommer? Har påståendet uppstått på Island och följt med de hästar som exporteras från Island? Har det varit islänningarnas utfodringsrekomendation att dessa hästar inte behöver så mycket protein eller är det inkompetenta hästägare som köpt dessa exporterade hästar, som själva tycker att denne lille häst inte behöver ha nåt protein. Vad anser de islänska hästuppfödarna själva om proteinet?. De isländska grovfoderproducenterna har ofta själva ett grovfoder med högt innehåll av energi/protein? Är det så att de inte kan producera ett foder med lägre näringsinnehåll utan får ta detta som det är. Är det önskvärt att man på island skulle vilja ha ett foder med lägre näringsinnehåll?

Om man jämför de islänska hästarna här i Sverige med de som lever på Island, vilka hästar mår då bäst, om man ser det ur utfodringssynpunkt?

Här i Sverige är det ingen konst att producera ett grovfoder med högt energi/proteininnehåll, det bevisas av undertecknad själv och även den grovfoderproduktion man har inom mjölkkorsbesättningar.
 
Som ägare till ett finländskt travarkallblod (syskonen från samma sto har kmtider under 1.30) så kan jag bara säga att det samma sägs om denna häst(ras), "dom behöver inte och skall inte ha så mycket protein, dom är som islandshästar och använder ALLT ur höet". Och visst, dom är rejält mycket mera lättfödda än halvblod och travare (varmblod), men även dom här ser eländiga ut av proteinbrist så som alla andra hästar med proteinbrist. (Ex. Denna häst väger kring 600 kg, är strax över 160 cm i mankhöjd, rids ca 6 dagar i veckan i varierad terräng varav två dagar i veckan svettig. Konditionsuppbyggnad nu när vägarna har perfekta underlag. Hästen är fet och går på 60 MJ/ 360 g smrp och inte fasen går han ner i vikt... Billig i drift.)
 
Min teori är att man på island normalt klarar av att utfodra pållarna med endast hö, då det vanligen har en hög proteinhalt (oftast över 100g smbrp per kg) 4-6 kg hö täcker mer än väl hästarnas proteinbehov.

Är man sedan inte medveten om skillnaderna utan bara får höra (eller kanske till och med se eller praktisera det) att på island klarar de sig på lite hö, ja då är det lätt att tro att det är så, om inte annat för att det tilltalar plånböckerna även om man motiverar sig annorlunda.

Det sägs att det är skillnad i förmågan att utnyttja näringen från grovfodert pga lång tarm, men rimligen går det inte att utvinna näring ur ingenting och inte ens islandshästen klarar av att trolla fram protein i undermåligt hö. Historiskt sett har mängder av islandshästar svultit ihjäl vintertid men numerar så stödfodras de flesta vintertid.
 
Min teori är att man på island normalt klarar av att utfodra pållarna med endast hö, då det vanligen har en hög proteinhalt (oftast över 100g smbrp per kg) 4-6 kg hö täcker mer än väl hästarnas proteinbehov. Varför har dom en sån hög proteinhalt då? Är det skillnad på kunniga odlare och sk lallarodlare? Eller har man som hästägare/uppfödare större krav på sitt grovfoder än de som finns i Sverige

Historiskt sett har mängder av islandshästar svultit ihjäl vintertid men numerar så stödfodras de flesta vintertid. Menar du på Island eller här i Sverige
 
Anledningen till att det blir hög proteinhalt är enligt initierade att säsongen är kort och att jordmånen är bra, själv vet jag inte. Det hö jag själv sätt på Island var kortvuxet och bladrikt. Jag tror knappast bönderna är bättre på island men har andra förutsättningar.

Jag menade att hästarna svalt ihjäl på island. Förr (typp mitten början på 100-talet och tidigare) fick flockarna klara sig själv och de har många gånger gått åt mängder av hästar pga stränga vintrar och vulkanutbrott.
 
Du menar att även den okunnige kan få ett lyckat hö. Men om man nu har så bra hö på Island till sina hästar, och dessutom inte behöver ge dom kraftfoder, vad är då anledningen till att man här hemma vill göra tvärt om :confused:
 
Fördomar, missuppfattning och okunnighet. Eksemet problem spelar också en viss roll, det finns de som tror att stackarna är allergiska mot protein. De flyttar pållarna från beteshagen med bra miljö för knotten till en gräsfrihage utan knott och eksemet lugnar ner sig (gärna i kombination med andra behandlingar). De är då övertygade om att det är det proeinrika betet som är boven, trots att kanske samma häst klarade av minst lika krafigt bete på island utan reaktioner.

På något sätt har vissa dragit slutsattsen att island är kargt och har dåligt bete och därför tål inte hästarna vårt gräs.
 
Jag har alltid dragit denna liknelse när det gäller betet, vad som är vad är upp till var och en att bedöma.

I vad trivs en insekt bäst, ett tunngräsad äng med glest mellan stråna eller en grön och fin oas där stråna står tätt.
 
För att återgå till ursprungsfrågan, så är min teori denna.

Som Lobelia skriver har man på Island som oftast ett väldigt bra grovfoder, detta gör att hästarna inte behöver ha kraftfoder utan får sig vad de behöver ändå. Men det finns dock ett kraftfoder som hetar Hnokki/Hnokka, och som har mycket höga värden. Fodret är baserat på soyaolja, majs, lite olika spannmål etc. Detta ger man som oftast till hårt tränande hästar, förutom då grovfoder naturligtvis.

Vad som sen sker med tex en okunnig köpare/ägare, man tittat på mängden foder hästen får och inte på dess innehåll. Jag tror att det kan slå snett någonstans här, åtminstone känns det så ibland.

Men ett litet försvar vill jag dock kosta på mig för dessa människor, därför att det har blivit betydligt bättre på den fronten än tidigare och folk börjar bli mer medvetna nu än då. Nu är det många gånger så att det kan vara över istället för under, och i de stall jag cirkulerar fn finns inga magra undernärda marsvin jag lovar.
 
Samma "fördom" gäller fjordingarna. Själv har jag en fjording så idag går på en kvot på 7,2, men ska prova sänka liiiiite grann då jag tror det är onödigt högt.
Min erfarenhet allmänt, oavsett ras, är att det gärna krävs en kvot uppåt 7 för att hästen ska muskla bra. De hästar jag har i min närhet samt de jag räknat på har alla funkat mycket bättre på en lite högre kvot än 6. De som står på precis 6 har en förmåga att se lite "taniga" ut. Det är min reflektion iaf...

//Alice
 
På hemsidan för Svenska Avelsföreningen för PRE (Andalusier) rekommenderar man PRE ägare att inte ge sina hästar så mycket proteiner eftersom PRE är lättgödda. :confused:

Både Isisar och PRE föds ju ganska ofta upp i "frihet" i sina respektive hemland. Alltså äter gräs + stödfodras med grovfoder när betet är magrare.
Kan missförstånden härstamma från det? Man tror att betet inte innehåller några proteiner...

/M

Ps Vanligt grovfoder i Spanien är torkad Alfa Alfa :D
 
En liten fråga! (inte direkt riktad till dig maggan2)
vi har fått en isis till stallet som vars ägare hela tiden predikar om hur lite han ska äta.
Häststackaren rids ganska hårt 6 dagar i veckan, är ganska mager och är runt 134 cm hög.

Foderstaten är 3-4 kg hö
innehåll: protein 19, energi 7
och runt 0.5 kg korn.
och hon säger att hon ska göda upp honom på det.
Helt SJUKT i mina öron.
Jag har inte sagt nåt ännu men bör jag göra det?
Vad tycker ni? Hon har ingen koll på hövärdet alls...

Jag tänker naturligtvis på att det faktiskt är hennes häst och hennes ansvar, den är ju inte undernärd ännu men kommer säkert bli det snart, man ser ju inte riktigt heller under all päls... :(
 
Som många redan påpekat så tror jag det är en missuppfattning, och något som också beror på dåliga grundkunskaper. Jag tycker nog att kunskaperna ökat de senaste åren, men fortfarande finns tyvärr människor som tror att islandshästar klarar sig på små fodergivor, inte behöver täcke när de är svettiga utan kan gå rakt ut i hagen igen osv. Kanske kan en del av missuppfattningarna bero på att det är många vuxna förstagångsköpare med en missad grundkunskap?

Läste några årgångar av tidningen Islandshästen i somras och där kunde man se att det för några år sedan rekommenderades grushagar för eksemhästar, och sparsamt med protein. En av debattörerna hade dock tagit tillbaka hela sitt påstående ett år senare, och påtalade då vikten av en balanserad foderstad som tillgodoser alla behov.

Att många islandshästar är ganska lättfödda kanske också spelar in?
 
Rekomendera henne att läsa det här om en stackas pålle som förmodligen fick en foderstat som liknar "er" islänning. Han ser då inte rolig ut.
 
jag skrev ut den och ska vidarebefodra den på hennes boxdörr. Hon har en evig massa åsikter om andras hästhållning så då borde hon ju tåla lite åsikter om henne egen! :mad:
 
Men om dom nu tror att eksem kommer från proteinet varför har dom då ett "knott-täcke" på sig :smirk:
 
Men varför är då inte dom svenska islandshästägarna lika intresserade av ett bra grovfoder som dom isländska hästägarna. Om man på island inte har eksem pga protein vad är man då rädd för då hästarna kommer hit :confused:
 
De isländska ägarna har nog ungefär samma intressenivå eller kanske lägre, deras grovfoder innehåller normalt vad hästarna behöver utan att de engagerar sig. Islänningarna som bor i Sverige är nog knappast generelt mer intresserade, kanske finns det bland dem till och med de som är ännu envisare med att hålla fast vid de isländska traditionerna.

Folk har fått för sig att höet på island måste vara dåligt efter som det bara finns is och vulkaner där. Jag har stött på somliga som varit förvånade när jag påpekat att det finns gott om gräs på stora delar av Island och blivit betraktad som lögnare, tills jag visade foton :devil:. Det är ett sätt att förklara varför hästarna kliade sig som lever kvar trots att de många vet bättre så lever åsikten kvar, protein är farligt :(.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har scannat bygdens höförsäljare inför flytt av häst (får köpa eget hö nu), tycker dock alla har ett högt energiinnehåll(?!), har matat...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp