Proteinet igen?

Sv: Proteinet igen?

Kanske kan du genom att jämföra innehållet på Nya Krafft Grov, Krafft Sport och Krafft Rehab se var skillnaden ligger, hur förhållandena mellan energi och protein varierar?
Varför inte skriva till Krafft och fråga hur det ligger till och be om mer information?
Berätta gärna svaret för oss "protein intresserade". :)
 
Sv: Proteinet igen?

"Alla" kraffts produkter utgår ju ifrån ett idealhö..jag har nyligen varit på en föreläsning av en från krafft kommen :D....hon var visserligen väldigt neutral med produkterna, men proteinöverskott på högpresterande hästar är INTE bra...visst...springa kan dom....men inte så fort.sen spelar det ingen roll om det kommer från grovfodret eller kraftfodret....
 
Sv: Proteinet igen?

majola skrev:
Jag har faktiskt redan nu en fundering (innan jag har läst artiklarna eller hunnit få boken!). Var inne på Kraffts hemsida och där står det att många tävlingsryttare baserar hästarnas foderstater på krafft groov och krafft sport i varierande proportioner. KRAFFT GROOV är ett fiberrikt basfoder som är rikt på högvärdigt protein. KRAFFT SPORT tillför koncentrerad energi i skonsam form, skriver de. Vidare: Under perioder av tävlande och hård träning ökas andelen KRAFFT SPORT, växande unghästar får en högre andel KRAFFT GROOV, under vila och konvalescens ges vissa hästar bara KRAFFT GROOV, etc.

Kan man - om man utgår från att Krafft vet vad de talar om - då sluta sig till att hästar i konvalescens, rehabilitering/lätt arbete och vila ”behöver” mer protein än hästarna som presterar mycket? (För att bibehålla muskulatur, återhämta, reparera vad vet jag?..)

Det där utg¨år från ett idealhö, och att normalhästen ligger på en normalkvot mellan energi och protein. Sen har unghästar och avelsston ett högre proteinbehov varvid idealhö + t ex krafft groov blir bra för dem.

Hästar som ska tävla vill man energiladda (fråga mig inte varför, men) och därför används Sport då (som ligger högre i energi än de andra, och då får en lägre kvot)

GROOV är fö 'känt' för att ge hull utan överskottsenergi. Jag vet inte varför men nåt med sammansättningen måste det vara, för även om jag gett exakt lika mkt MJ och SRP tptalt i foderstaten så med grov får man hull utan tossighet, på andra kraftfoder har det på t ex havrekänsliga hästar blivit för mkt tossighet (även omd et varit havrefritt kraftfoder). Så, summorn har varit konstanta, men jag har bytt fodermedel och vips har det blivit lugnare på en konvalescent etc. (OM de haft anlag för att stirra upp sig när de åkt på boxvila t ex).

Rehab är gjort för att vara skonsamt mot magen, och jag har ju som ett experiment bytt ut en del kraftfoder i åringens foderstat mot rehab. Hon får lika mkt MJ och SRP som tidigare, men nu en del av det från rehab mot tidigare annat kraftfoder. Och se på fan om hon inte går upp ÄNTLIGEN. Så hon måste utnyttja rehaben bättre än det andra..
 
Sv: Proteinet igen?

Visst jag håller med dig, att överskrida maxgränser kan aldrig vara bra för någon, speciellt inte för högpreserande hästar. Men jag undrar varför det sällan pratas om proteinunderskott och energiöverskott?
Hur springer/uppför sig hästar som får för lite protein då?
Är inte det en fråga värd att belysa?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Proteinet igen?

Alexandra_W skrev:
Rehab är gjort för att vara skonsamt mot magen, och jag har ju som ett experiment bytt ut en del kraftfoder i åringens foderstat mot rehab. Hon får lika mkt MJ och SRP som tidigare, men nu en del av det från rehab mot tidigare annat kraftfoder. Och se på fan om hon inte går upp ÄNTLIGEN. Så hon måste utnyttja rehaben bättre än det andra..
Jag har testat Rehab med mycket goda resultat! Verkar vara en sjysst blandning. ;)
 
Sv: Proteinet igen?

Alexandra_W skrev:
Det där utgår från ett idealhö, och att normalhästen ligger på en normalkvot mellan energi och protein. Sen har unghästar och avelsston ett högre proteinbehov varvid idealhö + t ex krafft groov blir bra för dem.

Det är klart att de utgår från ett tänkt hö, men samtidigt kan man ju anta att alla hästarna i stallet äter samma hö. Och ändå vill man ge dem olika sorters kraftfoder beroende på vad de gör. Att man anpassar mängden är ju en sak, men om det inte spelade någon roll varifrån energin kom skulle man ju lika gärna kunna ge mer groov/mindre sport. Det skulle ju ge en mycket enklare foderhantering. Alltså finns det/upplevs det som att det finns en poäng i att ge hästar i lågt arbete ett foder med mer protein och fibrer, och hästar i mycket arbete ett foder med mer lättsmält energi.

Nu skulle jag gärna vilja veta varför...
 
Sv: Proteinet igen?

majola skrev:
Alltså finns det/upplevs det som att det finns en poäng i att ge hästar i lågt arbete ett foder med mer protein och fibrer, och hästar i mycket arbete ett foder med mer lättsmält energi.

Nu skulle jag gärna vilja veta varför...
Men glöm inte att fodret för hårt presterande hästar innehåller höga proteinmängder, men där poängteras att både energin och proteinet är lättsmält.
t ex.
Krafft Energi 13 MJ 100g SMP
Nya Groov 10 MJ 125g SMP
Nu vet jag inget om rekomenderade givor.
 
Sv: Proteinet igen?

blir det så , så blir ju kvoten helfel och är ju inte bra.....kvoten skall ju vara runt 6 iallafall.........idealvärde på grovfoder på smrb är ju runt 40, och då bör ju energin ligga på 6,6....SEN får man ju komplettera allteftersom hästen presterar och har för behov....det gäller ju även mineraler och vitaminer.
 
Sv: Proteinet igen?

majola skrev:
Det är klart att de utgår från ett tänkt hö, men samtidigt kan man ju anta att alla hästarna i stallet äter samma hö. Och ändå vill man ge dem olika sorters kraftfoder beroende på vad de gör. Att man anpassar mängden är ju en sak, men om det inte spelade någon roll varifrån energin kom skulle man ju lika gärna kunna ge mer groov/mindre sport. Det skulle ju ge en mycket enklare foderhantering. Alltså finns det/upplevs det som att det finns en poäng i att ge hästar i lågt arbete ett foder med mer protein och fibrer, och hästar i mycket arbete ett foder med mer lättsmält energi.

Nu skulle jag gärna vilja veta varför...

Detta är bara personliga tankar, alltså inget faktagrundat. Men om man delar in dem (strunt i unghästar och avelsdjur nu) i lågintensivt arbetande och högintensivt arbetande så kan det ju bli begripligare att man för hästen i högintensivare arbete vill ha just ett foder med mer lättsmält energi. Medan den lågpresterande hästen kan få sin energin 'långsammare'/mer svårupptaglig eller hur man ska säga?

Det tar ju längre tid att bearbeta grovdoer och fibberrika fodermedel än mer koncentrerade mindre fiberrikare fodermedel, och en häst som arbeta mer högintensivt borde vara i mer behov av energi från så 'snabb' källa som möjligt, eftersom den gör av med mer energi på kortare tid än den lågintensivt presterande hästen?

Jag kan vara ute och cykla, det är bara amatörtankar som sagt. Men en häst som skrittar och travar tills den gjort av med 50 MJ säg kommer ju tillbringa betydligt längre tid för att uppnå energiförbruket på 50 MJ än hästen som galopperar för fullt tills den gjort av med 50 MJ. Det behövs mer MJ/minut eller hur man ska försöka mäta det. Ser man det så känns det ju logiskt med att ge en häst i hårdare arbete energi i så lättsmält och lättupptaglig form som möjligt så den snabbt kan 'ladda energiförråden', medan hästen i lågintensivare arbete kan utnyttja energi från fodermedel som det tar längre tid att 'få ut' energin från?

Eller nåt ;)
 
Sv: Proteinet igen?

Som jag har skrivit förut så har man ju mätt upp behovskvoten på 6 på hästar som står på en underhållsfoderstat. Det borde ju vara ganska rimligt att med ökad motion så ökar främst behovet av energi. Den ökningen borde vara större än den ökning som blir i o m att musklerna kanske omsätts fortare (mer anträngning av dem) och det protein som åtgår till att omsätta energin (som folk här verkar tro är jättemycket men vad jag vet så är det bara för de enzymer m.m som ingår i själva energimetabolismen det behövs). Detta såklart förutsatt att hästen redan har de muskler den behöver, en häst som bygger upp sin muskulatur behöver mer protein.

Att man har lättsmält energi och protein i foder för högpresterande hästar är ffa för att man inte kan ge dem hur mycket foder som helst, man får alltså ut mer näring per kg foder. Hästen är ju designad så att ju mer svårsmält fodret är desto fortare kör den igenom fodret för att hinna äta mer, men det finns ju en gräns för hur mycket den kan få i sig per dygn. När man kommer upp i den gränsen måste man koncentrera fodret för att få i dem tillräckligt. Fast jag skulle tro att detta endast gäller trav-, galopp och kanske fälttävlanshästar på högsta nivå.
 
Sv: Proteinet igen?

martha skrev:
idealvärde på grovfoder på smrb är ju runt 40, och då bör ju energin ligga på 6,6....
Och om man då får höra att travaren inte ska ha för mycket protein och är livrädd för att hästen ska tappa orken på grund av för höga proteinvärden.
Och ger 6 -7 kilo av ett hö som ligger på 17smp och 7.5 i MJ och sedan 2 kilo havre (eftersom man fortfarande inbillar sig att 2 liter väger 2 kilo). Detta oavsett hur stor travhästen är, hur hårt den tränas och om den är hingst eller ikke.
Och för att det har alltid funkat, och så ska det vara, trots att hästarna inte längre presterar vad dom normalt kan.
Och sedan inte kan förstå varför hästen inte orkar, varför hästen tappat alla sina muskler, varför hästen grisgalopperar...

För det kan inte bero på att hästen ligger under normalt intag av protein (och energi) eftersom alla som tycks kunna något går runt och säger "tävlignshästen ska inte ha för mycket protein" -utan att veta vad mycket, lagom eller lite innebär. :eek:
Jag är less.

Och som Bubbla skrev så behövs protein för att bygga upp muskler och en häst som tappat sina på grund av felaktig foderstat måste rimligen få en chans att reparera sig.

Hur många tävlingshästar tappar hull/muskler under säsongen?
 
Sv: Proteinet igen?

Då säger jag att det är en klantskalle som beter sig så, och att h*n får skylla sig själv :D
DOm SKA inte ha för mycket , men heller inte för lite...sen är det ju individuellt, en del hästar går bra när dom är lite tunna, andra ska se UT som tunnor :rofl:

Men behoven skall ju vara tillgodosedda...whatewer.....jag har fodrat utan analys i många år då jag fått foder 1 gång i månan, samma leverantör, men olika fält...det har gått bra det med..men det är ju bra att åtm veta VAD grovfodret innehåller.....NU har jag sån tur att jag kan bestämma nästan vilka värden jag vill ha....en oerhört seriös storleverantör.....
 
Sv: Proteinet igen?

Ja, du har tur! :)

*suck*
*Rikkan är omgiven, omringad och utbuad av personer som verkar sakna förmåga till självransakan*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp