Proteinet igen?

Sv: Proteinet igen?

Bok: Equine Nutrition and Feeding, David Frape, 2002 ffa sen har jag en bunt artiklar, vill du ha författare på dem? Vet inte om de går att få tag i hur som helst, har fått dem genom min utbildning. Många av dem är refererade i Frapes bok. Det tråkiga är att många av dem är från 80-talet, vore intressant med nyare rön men det görs tydligen inte så mycket sådan forskning idag. Eller också anser man att de fortfarande gäller (det gör de väl tills någon säger emot).
Kan kolla upp proteinkällor, men en tumregel är ju att kolla efter ff a lysininnehåll och i andra hand treonin, eftersom det är de aminosyrorna som är de som oftast förekommer i otilllräcklig mängd.
 
Sv: Proteinet igen?

Det står att ett underskott på mer än 30% kommer att visa sig i bristande muskelmassa osv.
Står det något mer om effekterna av för lågt proteininnehåll?

När jag ändå har boken framme:
"Vuxna hästar har inga speciella krav på proteinkvaliteten i underhållsfodret. I försök har de klarat sig på enkla kväveföreningar, vilket tyder på att hästar har en viss förmåga att unyttja en del av det mikrobiella proteinet." (s.83) Det står inget särskilt om proteinkvaliteten i arbetstillägget.
Gäller det enbart för hästens överlevnad eller menar boken att även tävlingshästar klarar detta?
 
Sv: Proteinet igen?

Intressant tråd!

Har funderat rätt mkt på detta med kvoten, då jag har en rätt svårfödd tvååring (1/2 fullblod.....). Vad jag inte har lyckats komma fram till är VARFÖR kvoten ska vara runt 6-7. HUr funkar mekanismen, är det en optimering av upptag av de olika näringsämnena eller?

Angående att det verkar finnas fler smala hästar nu än förr! Jag tror det har flera orsaker. En av dom är säkert att vi med vår välvilja att ge hästarna exakt det dom behöver, med analys och foderstatsprogram, glömmer bort att TITTA på hur dom ser ut. Jag tror lite att hysterin här på buke kan leda till att många som kanske inte kan så mkt frågar här om deras foderstat verkar bra, och får förskräckta tillrop om att ändra på alltihop, fast hästen mådde bra från början och ägaren bara var nyfiken på vad "de kunniga" tyckte om foderstaten.
Sen tror jag att det kanske kan bero på det här med srp/MJ-kvoten. Jag hade iaf inte hört talas om den förrän för ett par år sedan, och jag tror att vi fodrar med mer protein nu än vad man gjorde förr. Det kostar energi att bryta ned protein, vilket kan ske kan ge att det extra proteinet hästen får blir meningslöst om man inte samtidigt följer upp med mer energi? Spånar bara här, kommentera gärna!
Sen har ju säkert aveln en del i det hela. Det blir mer och mer fullblodsinslag i sporthästarna som kanske kräver lite mer för att hållas i hull. Sen är det ju lite ett ideal också, ffa inom hoppningen (på hög nivå), att inte ha hästarna för feta för att de ska orka hoppa en hel krävande bana.
 
Sv: Proteinet igen?

Rikkan skrev:
Står det något mer om effekterna av för lågt proteininnehåll?

Minskad muskelmassa
Viktförlust
Ökad benägenhet att äta på trä och även träck


Rikkan skrev:
Gäller det enbart för hästens överlevnad eller menar boken att även tävlingshästar klarar detta?

Det står ingenting om proteinkvaliteten i arbetstillägget.

Det kan hända att det står mer insmuget på andra ställen i boken, men inte vad jag minns. Detta är vad jag hittar i kapitlet som handlar om hästens behov av näringsämnen. Allt är mycket kortfattat.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinet igen?

”Kvoten” har blivit litet av en mantra tycker jag. Det är väl Ok att ha en slags riktlinje för att oerfarna ska veta att ungefär i vilken storleksnivå olika näringsämnen ska ges. Men det kan bli helt fel om man fodrar för att hålla en protein/energikvoten konstant. Det finns inga vetenskapliga studier och inte heller något sunt bondförnuft som talar för att om en häst hehöver öka sitt energiintag så behöver den också öka proteinet i motsvarande grad. Med hårt arbete ökar energiintaget väldigt mycket men protein behovet bara litet.. På race hästar har man sett att låga proteinnivåer och mer energi från fett ger mindre mjölksyra vid maxansträngning.
En del studier har visat negativa effekter av höga proteinnivåer, andra har visat inga effekter. Ingen studie har visat positiva effekter av proteinnivåer betydligt över underhålls och för unga djur o avelston tillväxt och laktation.
En riktlinje är att en vuxen genomsnittshäst behöver 60 gram smältbart råprotein per 100 kg och dag. Det är en genomsnitt av flera studier där resultaten landat på 45 gram – 70 gram.Sen kan behovet variera litet mellan individer och raser. Vid arbete ökar behovet men inte alls så mkt som energibehovet. Om man har en fix kvot mellan protein och energi kommer alltså proteinet att bli överutfodrat. Eller tvärtom de individer som har mycket lätt att lägga på sig fett riskerar att få för litet protein om kvoten ska hållas.

Några källor som kan sökas på nätet – i dem finns också många referenser.
Journal of Nutrition. 2001;131:1959-1964
Dietary Protein Restriction and Fat Supplementation Diminish the Acidogenic Effect of Exercise During Repeated Sprints in Horses
P. M. Graham-Thiers*1, D. S. Kronfeld*, K. A. Kline* and D. J. Sklan

Nutritient requirements of horses, NRC
 
Sv: Proteinet igen?

*Lånar knapp*
NU vill jag slänga mej in i diskussionen.. hej och hå...
Till alla som slavar under dessa "kvoter" vad är det om säger att det ska/bör/måste vara minst en kvot på si eller så ex kvoten 6? Nu kommer de flesta att skriva - jo för att forskningen säger så... men vad säger forskningen? hur har forskningen gått till för att få fram dessa siffror? Är ni inte lika sugen på att veta det, då ni endå köper allt som står i böckerna med hull och hår? Har ni läst forskningsrapporterna? Vart finns de att få tag i?
Kan ju bara göra ett litet instik... forskningen säger ju även att man kan få cancer om man äter chips... har ni slutat med det oxå? hihi ;)

Många tror att om jag fodrar upp min häst till en viss kvot så kommer den att bli så musklad och fiiin... men för att få muskler så måste hästen tränas.. tror hästfolket idag att det bara är att peta i hästen en massa mat och sedan vänta?

ni vet väl att alla människor kan röra på öronen? Testa... gick det inte? Men det är ju för att man måste träna upp muskeln juh!
:)
Nu vill jag inte ha någon pajkastning av detta men jag vill ha bra svar på mina frågor...
 
Sv: Proteinet igen?

Det är väl klart att riktlinjer och kvoter inte ska följas slaviskt, men det brukar väl påpekas ofta nog?
Däremot är det väl inget fel i att försöka få jämvikt i foderstaten? Att räkna ut den och se om det finns någon obalans, se om t ex ca/p-kvoten stämmer (det kan du ju inte göra med blotta ögat).

År som detta, när höet inte blev så bra på vissa ställen så tycker jag att det är sunt att kontrollera vad det är hästen får och försöka rätta till det som saknas.

Har man en häst som är blank, fin, musklad osv så finns det väl inte några skäl att ändra foderstaten men om man känner att musklerna inte kommer som de brukar/borde, om hästen blir för fet eller faller ur - då måste man väl kolla vilka riktlinjer det finns vad gäller näringsvärden, eller hur?
 
Sv: Proteinet igen?

Självklart ska man inte ändra på det som fungerar. Men om man har hittat den perfekta kvoten till sin kamel tycker i alla fall jag det är intressant att VETA hur mycket som krävs för att hästen ska se ut som en rund miljon. Då är det väldigt lätt att snickra ihop foderstaten nästa säsong, även om/när grovfoderförutsättningarna ändrats, leverantören försvunnit eller livet strulat till det som det i allmänhet gör...

Just nu (med en relativt problemfri häst) är det just den tanken som gör att jag är noga med vad jag ger och hur analysen ser ut - jag har ju haft ett år på mig att ta reda på vad hästen behöver för att må bra, varför chansa och behöva prova mig fram när jag VET vad som behövs...
 
Sv: Proteinet igen?

Fast jag har en forskningsartikel, gjord av Miller et al. (1988) som visar på att högre proteinninvåer i foderstaten ger en lägre mjölksyranivå i blodet, fast det kan vara vid submaximal antsträngning kanske. Däremot har de sett att galoppörer med ett mycket högt proteinintag får långsammare löptider och hänvisar det till att nedbrytningen av proteinet tar energi från musklerna.
 
Sv: Proteinet igen?

Detta är vad jag hittar i kapitlet som handlar om hästens behov av näringsämnen. Allt är mycket kortfattat.
Det är synd att det inte finns mer utförlig information, tycker jag. :smirk:
 
Sv: Proteinet igen?

Bubbla skrev:
Däremot har de sett att galoppörer med ett mycket högt proteinintag får långsammare löptider och hänvisar det till att nedbrytningen av proteinet tar energi från musklerna.

Det står även att läsa i Kraffts lilla utfodringsbok, att en för hög proteingiva hämmar tävlingshästen, även "fel" sorts protein.
Lagom mängd, i balans med energin, beroende på hästens användningsområde bör väl vara optimalt?
 
Sv: Proteinet igen?

Självklart ska man inte ändra på det som fungerar. Men om man har hittat den perfekta kvoten till sin kamel tycker i alla fall jag det är intressant att VETA hur mycket som krävs för att hästen ska se ut som en rund miljon.
Jag undrar om alla tänker så, att deras hästar ska se ut som runda miljoner...?
Alla är inte lika intresserade av kost och hälsa, varken för sig själv eller för sin häst. Alla har vi olika sätt att se saken på.
Jag vill gärna att mina hästar ska se ut som runda miljoner, känna sig som runda miljoner och även röra sig så -det är mitt mål. :D
 
Sv: Proteinet igen?

Nej, långt ifrån alla ser det så.
Har ett praktexempel från min omgivning, en tjej som är NHtränare, "hovslagare", tar emot hästar för inkörning m.m., men "foder "är ju inte så intressant". Vill inte vara elak men det syns också på hennes hästar att hon resonerar så, ok om man fodrar med ögat men en del verkar inte göra det heller, utan de fodrar som de alltid har gjort.
För att skryta lite så tyckte veterinären på kliniken att min häst såg välmusklad och fin ut efter att han stått i två månader och jag själv börjar tycka att han tappat allt vad muskler heter.
 
Sv: Proteinet igen?

Att informationen är kortfattad är nog för att merparten av de som läser boken inte skulle förstå mycket om man började gå för djupt in. Den är ändå skriven för lekmän. Vill man ha djupare info rekommenderar jag utländsk litteratur alt. forskningsartiklar.
 
Sv: Proteinet igen?

Bubbla och HelenaHandberg: Tack för era litteraturtips! Jag har tryckt ut en del artiklar och beställt boken, så nu hoppas jag bli lite klokare (eller mer förvirrad...).
 
Sv: Proteinet igen?

Alexandra_W skrev:
Ingen aning, som sagt bara en tanke som slog mig, att jag kan inte minnas en enda svårfödd individ från den tiden, medan det idag finns (iaf känns det så) en hel del?

Och rent teoretiskt borde det vara tvärtom. DÅ var det ju oanalyserat hö och höftade foderstater, och nu är det tvärtom. Så det borde eg vara 'lättare' nu. Men istället verkar det finnas fler och fler svårfödda?
Magsår och katarr, stressmagar, är mycket vanligare bland hästar nu.
Hur påverkar det hästens hull? Kan det vara en bidragande orsak? Eller har hästägarna blivit distanserade till sin omvärld trots ökad information, -mer lätttillgänglig kunskap.
Alltså mindre aktsamma om sina djur, tappat förståndet rätt och slätt? :eek:
 
Sv: Proteinet igen?

Bubbla skrev:
ok om man fodrar med ögat men en del verkar inte göra det heller, utan de fodrar som de alltid har gjort.
Kan stämma. Det är lätt att bli blind på sina egna hästar, lätt att låta ansvaret bara glida mellan fingrarna.
Att tro att man som hästägare inte kan utvecklas, tyvärr både i positiv och negativ bemärkning, för varje dag som går är för mig att leva i en lögn. Självransakan är ett viktigt ord i detta sammanshang.
När man själv stannat i "utvecklingen" i sitt sätt att se sin häst och dess behov så lever man inte i nuet, utan i framtidsdrömmar eller i det förflutna. I nuet befinner hästen sig och det är där ägaren också bör vara för att ha en chans att vara rättvis mot sitt djur.

Varför reta sig på analys och kvot? Okunskap?
Vet man hur man anväder detta verktyg på ett smart sätt så bör det väl inte finns någon anledning att bli provocerad?
Hästen bör inte övertrumfas av siffror och papper, men så länge människan inte enbart med ögat kan bedömma innehållet i fodret så är det viktigt att ta den hjälp man kan få, anser jag.
 
Sv: Proteinet igen?

håller helt med!
Och Majola: varsågod, hoppas du hittar något av värde, eller kanske något nytt som vi vill veta!
 
Sv: Proteinet igen?

Jag har faktiskt redan nu en fundering (innan jag har läst artiklarna eller hunnit få boken!). Var inne på Kraffts hemsida och där står det att många tävlingsryttare baserar hästarnas foderstater på krafft groov och krafft sport i varierande proportioner. KRAFFT GROOV är ett fiberrikt basfoder som är rikt på högvärdigt protein. KRAFFT SPORT tillför koncentrerad energi i skonsam form, skriver de. Vidare: Under perioder av tävlande och hård träning ökas andelen KRAFFT SPORT, växande unghästar får en högre andel KRAFFT GROOV, under vila och konvalescens ges vissa hästar bara KRAFFT GROOV, etc.

Kan man - om man utgår från att Krafft vet vad de talar om - då sluta sig till att hästar i konvalescens, rehabilitering/lätt arbete och vila ”behöver” mer protein än hästarna som presterar mycket? (För att bibehålla muskulatur, återhämta, reparera vad vet jag?..)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp