Proteinbrist?

C

Crazy1

Vad tror ni om denna hästen, Proteinbrist eller bara omusklad och tjock?
Hästen är ett halvblodssto på 20 år.
28490695.jpg

28490699.jpg

28490703.jpg

Inte de bästa bilderna kanske, men jag hoppas att ni ser ändå.

Sv: Proteinbrist?

Jag skulle absolut se över foderstaten. Öka proteinet (mkt grovfoder, ex lucern) men inte dra iväg på Energin.

Ser ut att ha proteinbrist. MEN, det jag faktiskt reagerar mest på är hur omusklad bakdelen är jämfört med framdelen. Om man drar ett streck strax bakom bogen och håller för resten, så ser hon bra ut, men ju längre bak man kommer ju värre ser det ut.

Mår hon bra i sin bakkärra? Det skulle annars kunna förklara muskelavsaknaden på bakdel och rygg?

Träckprov taget?

Jo jag håller med dig. Inget träckprov taget men hon är avmaskad. Går på bete just nu. Vad jag vet så mår hon bra i bakkärran, det är inte min häst så jag vet inte hur hon känns när hon rids men det är inget som syns när hon går ivarjefall. Hon rids inte jätte mycket, mest ut i skogen och inte i form och nån enstaka träning. Kollad av kiropraktor för nån månad sedan och det enda han hittade var en låsning i ena bogen.
Bild bakifrån
28490704.jpg

Hon har sett ut lite så här hela tiden som jag kännt henne.
Bild från i vintras
25132341.jpg

och från förra våren
25255970.jpg

Men nu tycker jag nog att hon ser värre ut värre ut än hon gjort tidigare.

Det är som sagt inte min häst men vi har diskuterat många gånger om det är proteinbrist eller ej. Skönt att få lite andra synpunkter på saken.
Hästen går på bete nu, men kan det vara en bra ide' och ge lucern nu eller är det bättre att köra på nått annat tillskott?
Hur mycket bör hon ge nu när hon går på bete, det är ju lite svårt att räkna ut nån riktig foderstat nu?

Tjock och omusklad.

Motion och träna muskler med klättring, tömkörning.

Balanserad foderstat vid installning.

Inte för att det hör till tråden men jag undrar ändå

Vet hästägaren om att du har satt in bilder på hennes/hans häst här?

Fast spelar det någon roll eg? Har Crazy tagit bilderna så är det ju hennes?

Jag förstår dock din fråga, då jag själv skulle bli lite putt på om främmande
människor disskuterade min häst utan min vetskap...

Men någon skyldighet har ju Crazy inte...

Jag menade inte att h*n bryter mot ngn regel eller så. Men jag tycker inte att det är lämpligt att diskutera ngn annans häst med bilder om inte hästägaren vet om det. Nu är det kanske så, mkt möjligt.
Anledningen till min reaktion var nog mest att jag själv ett par ggr i våras valde att inte diskutera andras hästar på ett öppet forum.
Jag hade inte tyckt om att ngn gjorde det med mina hästar i alla fall inte utan att jag visste om det.

men än en gång så antar jag att det är så i detta fallet

Håller med dig !
Jag hade blivit vansinnig om nån lagt ut bilder på mina hästar .
För några år sedan var det nån som namngav dom här på Buke
( mina Islänningar ) Jag blev skogstokig:eek:

Hej från Hambo

Man kanske kan utgå ifrån attTS har har tillåtelse att lägga ut bilderna innan det blir ramaskri.... HOn verkar ju ha diskuterat ev proteinbrist m ägaren x flera.

Jag och hästägaren har diskuterat om att jag skulle lägga ut bilder här för att se vad ni tyckte om saken eftersom vi inte kunnat komma fram till om det verkligen är proteinbrist eller ej.

Jag och hästägaren har diskuterat om att jag skulle lägga ut bilder här för att se vad ni tyckte om saken eftersom vi inte kunnat komma fram till om det verkligen är proteinbrist eller ej.

OK jag hoppas att du inte har tagit illa upp av min lilla diskussion.
Den var inte meningen som ett påhopp.

När det gäller din fråga så tycker jag alltid att det är svårt att se bara på bilder men jag håller med AW den ser olika ut om man jfr fram- och bakdel.

Jag skulle resonera som så: Hästen är en veteran hon har rätt att vara hängig i ryggen och lite lös i bukmuskulaturen, hon går på bete och har gräsmage.
Proteinbrist kan man inte se med någon säkerhet. Hon kanske har fått föl tidigare? flera stycken? Och är inte just nu i ridkondition. Så här tidigt på sommaren vore det underligt om en häst som håller gott hull får proteinbrist på bete. Till igångsättningen är det väl inte fel med lucernhack eller pellets som komplement till bete/hö...
Alltså hästar BLIR svullna i magen på bete om de inte har begränsad mängd eller rids mycket samtidigt.

Jo jag vet att magen lätt sväller en del av allt gräs, tänkte mest eftersom hon är ganska tunn över rygg och rumpa. Hon har fått några föl, tror det var 2 eller 3 och rids ca 2-4 dagar i veckan mestadels ut i skogen.

Alltså hästar BLIR svullna i magen på bete om de inte har begränsad mängd eller rids mycket samtidigt.

Inte nödvändigtvis i och för sig, och inte i den omfattningen.

TS - har det diskuterats att kolla upp hästen på klinik? Jag kan fortfarande inte riktigt släppa skillnaden mellan fram och bak.. Det bekymrar mig mkt mer än stor mage.

Får jag låna din tråd och lägga ut bilder på en häst som går på bete hos mig? Hon är ganska lik din i kroppen nämligen. Och ja, jag har tillstånd att lägga ut bilderna och fråga er ;)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka