Proteinbrist?

Equilina

Trådstartare
Efter att ha läst otaliga trådar här om proteinbrist hos lite bukiga hästar så börjar jag fundera på hur mina egna ser ut, och blir osäker! :crazy: :confused:

Han jag köper höet av har nästan slut, därför har jag fått lite "sämre" hö med lägre proteinhalt (jag har inte analysen) nu senaste gångerna. De går ute i stooor hage med gräs på väg upp (därav har jag börjat minska höet) från 8 till 21.Båda tävlas i hoppning lokal-regional nivå.

Häst 1 är sv hbl sto -97 runt 168 hög. Hon får 3 l havre, ca 2 l betfor, chevinal plus, kalk och ca 6 kg hö om dagen.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/09660000-09669999/500x375/9665623.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/09660000-09669999/640x480/9665626.jpg

Häst 2 är eng fbl val -96 knappt 160 hög. Han får 2 l havre, 2 l korn, 1,4 l betfor, chevinal plus, kalk och ca 6 kg hö om dagen.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/09660000-09669999/640x480/9665583.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/09410000-09419999/640x480/9413692.jpg

Så om någon vänlig själ skulle vilja titta och kommentera, gärna ge tips på foder med hög proteinhalt.
Jag tar gärna fler bilder om det är någon mer ni behöver se!!

Tack på förhand! :bow:

/Charmex, som är orolig för sina hästar... :crazy:

Sv: Proteinbrist?

Hur mycket hö har de fått under vintern? Vad hade du haft för värden på det "bra" höt? Det verkar vara för lite med 6 kg som det verkar nu. Proteinbristen syns tyvärr oftast på vårkanten, och då har det alltså varit brist under hela vintern.
Fullblodet ser ut att överlag behöva mer mat. Revbenen syns och ryggen verkar tunn. Halvblodet ser väl OK ut, svårt att se på bilderna.
Jag skulle ge något mer proteinrikt foder ex lucern (hack eller pellets, vilket som är mest bekvämt för dig). Krafft har en del pellets med hög proteinhalt ex Grov, finns i flera olika sorter. Även Krafft Protein är bra att ge. Ingen risk att överfodra proteinet som det är med soja. Hippo har också en del pellets/mülsi med högre proteinhalt. Havre och korn har ju inte så höga proteinvärden och betfor tar ju dessutom ner kvoten ytterligare. Jag skulle ha bytt ut något av det du ger idag mot något annat. Men utan analys är det omöjligt att veta vad och hur mycket som behövs

Under vintern har de fått 10-12 kg var, och då som nu äter de oftast inte upp allt. Analysen från det "gamla" höet finns inte kvar, upptäckte jag nu...
Fullblodet har alltid varit tunn, kommer troligen aldrig att bli av med hans revben med tanke på att han såg ut såhär när han kom, och då hade han inte tränats på 8 månader, haft fri tillgång på hösilage och fått samma/lika mycket mat som galopphästarna i full träning.
Halvblodet är förresten bantat lite, hon gick upp lite väl mycket i somras...:angel: Men det blev kanske för bra nu?

Kan tilläggas att vi i höstas provade med både lucernhack och olja till fullblodet utan vidare resultat... (Ja, tänderna och mask är kollat:smirk: )

Jag tycker era hagar ser riktigt gröna ut redan, har ni mycket med gräs? Stora hagar så det är betesgräs eller är det mera bara "ogräs" och "terapibete"?

Gräset som kommer upp nu är väldigt proteinrikt och dessutom färskt så det är det kraftigaste och bästa proteinfodermedet som finns just nu!! Så om betet är rikligt skulle jag inte bekymra mig över proteinhalten. Däremot bör de kanske tillskottfodras en del om gräset inte räcker för att de skall hålla hullet.

De går fortfarande i vinterhagen, och det är "matgräs" som kommer upp. Det är en stor hage till bara de två, så de hinner inte beta av allt, utan det hinner växa, men där är ju inte jättemycket än så länge... När det blir dags för sommarbete är det inga problem - där finns mat till en hel armé.:D :d
Fullblodet blev ju dock inte mycket tjockare under förra sommaren, men han trivdes inte ute dygnet runt. Tänkte prova i år igen, nu har han lärt sig att vara ute lite mer.

Men du tycker att jag kan avvakta?

Vad det gäller proteinet och ev. proteinbrist skulle jag inte hetsa upp mig längre den här årstiden, inte med hagarna fulla av gräs som de smäller i sig i stora mängder per dygn, de äter ju gräs fullproppat med protein 13 timmar per dygn.

Fullblod kräver i många fall mycket mat har jag förstått, som väl är sluppit mata något själv (verkar dyrt *skratt*), så om den har svårt att hålla hullet på gräset och det den får så är det nog till att öka på maten överhuvudtaget till den men du behöver inte specifikt fundera på protein när den går på fräscht gräs. Långvuxet förvuxet gräs innehåller mindre protein men det korta har maaaaassor med näring.

Ditt halvblod ser bra ut men fullblodet ser alldeles för tunnt ut! Det beror nog först o främst på energibrist men kan äevn vara en del proteinbrist.
Den får ju väldigt LITE mat för att vara ett svårfött fullblod?! :crazy:
2liter spannmål motsvarar ca 1kg så han får alltså totalt sett bara 2kg spannmål och ca 0.5kg betfor om dagen i kraftfoder! Du skulle kunna ge betydligt MER. Först o främst fri tillgång på grovfoder, gärna delvis lusern, sen betydligt mer kraftfoder och det i form av proteinrika foder som t ex linfrökaka och sojamjöl samt även rent fett som olja.
Vissa svårfödda hästar kräver en HÖG KVOT. Den kan kräva en kvot på 8-9 för att hålla sig fin! Man får pröva sig fram för att hitta rätt.

Hur mycket lusernhack och olja la ni till i höstas? Och hur lång tid gav ni det?

Energi tror jag definitivt inte att han får för lite av, det är ett riktigt krutpaket! ;) De som sett honom "in action" tycker inte att han ska få nått energifoder öht. Men jag kan prova med mer, så länge han går att rida någorlunda kontrollerat. Vad föreslår du då att han ska få? Mer havre? Betforen är angiven i torr volym btw.

Vi har provat med fri tillgång på hö, men han sprider bara runt det i boxen, han vill uppenbarligen inte äta mer av det än han gör nu. Han behöver i så fall något (ex lucernpellets) med hög proteinhalt i låg volym, om du förstår hur jag menar.

Under vintern har de fått hö i hagen också, inte helt fri tillgång, men de har endast varit utan några timmar på eftermiddagen tills de kommer in.

Nu minns jag inte riktigt (guldfiskminne) men jag tror att han fick 2 kg lucernhack utöver höet i två månader. Olja fick han 1,5 dl, också i två månader (inte samma period).

Energi tror jag definitivt inte att han får för lite av, det är ett riktigt krutpaket! ;)

När jag talar om energi menar jag dess riktiga innebörd - dvs det som hos oss människor motsvarar KALORIER och hos hästar talar man om MJ (megajoule). Han behöver mer kalorier! Mer näring. För att hålla hullet, INTE för att bli piggare.

Du talar om något helt annat - nämligen vad som sätter i sig huvudet på dom eller inte. Ett vanligt missförstånd.

Havre är sånt som ofta sätter i huvudet på dom så ta bort DET i så fall och byt ut mot t ex en del korn, en del linfrökaka och en del olja. FETT ger inte explosivitet på samma sätt.
Förutom det gärna lusernpellets ett par kg/dag. Och det är möjligt att han skulle behöva MER protein än vad lusern ger - t ex skulle några dl sojamjöl per dag kunna hjälpa till också.

Han msået ju få tillräckligt med NÄRING för att först o främst hålla hullet, sen om han är en pigg herre är en annan sak. Sånna ÄR vissa hästar!

Fri tillgång på grovfoder betyder att man ger hästen så mycket som den vill äta. Det gör ni alltså redan. Om den hela tiden har TILLGÅNG till hö eller silage? Sen hur mycket de äter av det är väldigt olika. Äter ditt fullblod väldigt lite av det måste du försöka kompensera upp bristen på andra sätt - vad äter han gärna?

Tack för att du reder ut energin åt mig!
Han måste få sin havre, annars faller han ur direkt...

Han äter allt, men blir mätt av mycket hö. Dock var han inte speciellt förtjust i vare sig lucernhack eller oljan, men han åt det. Sparade det till sist bara.

Jo, jost det, han har fått müsli en omgång också, men vilket märke var det nu?? En blå-vit säck, och så var det "bas". Finns röd-vit "sport" också, om det hjälper... :crazy:

Tack för svar, alla, förresten!! :bow:

Korn och havre har identiska värden på energi och protein och kan alltså ersätta varandra utan vidare näringsmässigt sett.
Havren tenderar sätta sig på huvet, kornet anses lugnare.

Du ska alltså inte ta bort något utan ev. byta ut
och lägga till mera mat.

Många hästar blir dessutom överpigga av för LITE mat... Mät upp maten i kg så blir det lättare att räkna.
Mitt fullblod blev sprättig när han (av mig okunnig) fick för lite mat (han liknade din då).
Idag är han lugn, i bra hull och får rejält med mat - men han sätter lätt i sej 20 kg hö om han får, och det är värre när de inte vill äta tillräckligt med grovfoder.

Olja för fettet (energin), soja, lucern för protein.
Krafft Rehab "tar" sig många tunna fullblod på.

Senast ändrad:

jag har läst att proteinmässigt så skiljer det väl sig ngt mellan havre och korn, havre innehåller med fibrer och olja, hos kornet är proteinet och fetthalten lägre.
Höjer man havregivan så kan väl ett proteinöverskott uppstå:confused:
Tror MJ/kg för havre ligger på ca 11.6
korn 12,0
betfor 11,2
Själv utfodrar jag med en del vetekli innehåller inte så mycket proteiner men innehåller ju bra med fibrer.

oki, jag kanske tog i när jag skrev identiska, men har värden väldigt lika varandra.

Klart att hästen faller ur om hon tar bort havren, men tanken var väl att ersätta den med likvärdigt och lägga till mera foder.
Eller att behålla havren och lägga på mera av annat foder eftersom han blev piggelin av havren.

Kvoten på havre är väl ganska blygsam, men man måste ju se till foderstaten i helhet.

Höjer man havregivan så kan väl ett proteinöverskott uppstå:confused:

Havre är inte särskilt proteinrikt. Risken är ganska liten att den ska få proteinöverskott av spannmål - det vore i så fall om hösilaget är väldigt proteinrikt.

Vad gäller näringsmässiga skillnader i havre och korn så är de minimala. Båda innehåller i snitt 9-10MJ och 80-90g smbrp/kg.

Tack för att du reder ut energin åt mig!
Han måste få sin havre, annars faller han ur direkt...

Menar du att du inte kan BYTA UT havren mot lika mycket korn? Låter i så fall märkligt.

Men kan du inte bara prova att LÄGGA TILL linfrökaka och lite sojamjöl? Din pålla måste på något sätt få i sig mera näring.

Nja tyckte bara jag läste om nåt med havre och proteionöverskott nånstans, men det var nog bara om man gav väldigt mycket

Ja självklart kan man ju ersätta havren till korn. Har jag gjort med då hästen blir nipprig av för mkt havre.;)
Och värdena skiljer ju sig inte så mkt.

Till alla:
Förra ägaren hävdade att han måste få sin havre. Och förra sommaren på betet fick han ingen, och föll ur på rekordtid. Det kan ju så klart bero på andra saker, men jag vill inte riktigt chansa när han ser ut såhär...

Klart att jag kan lägga till saker ändå, utan att ta bort havren.

Var köper man linfrökaka och sojamjöl?

Det är vanligt att fullblod inte klarar sig på bara bete - hur konstigt det än kan verka.
Jag tillskottsfodrar med kraftfoder hela sommaren (även om jag minskar givan) samt ger hö långt in på betet och ger även tidigt på hösten igen, detta trots att han är fin i hullet. Om jag slarvar med det börjar han tunna ur i augusti/september o sen tar det några månader innan han är riktigt fin igen.

Granngården har soja, kom ihåg att vänja in sakta ca 0,5 dl i taget och öka försiktigt. Du kan ge upp till 100 gram per 100 kg häst som mest (500 kg häst - 500 gram maxgiva).

Till alla:
Förra ägaren hävdade att han måste få sin havre. Och förra sommaren på betet fick han ingen, och föll ur på rekordtid. Det kan ju så klart bero på andra saker, men jag vill inte riktigt chansa när han ser ut såhär...

Klart att jag kan lägga till saker ändå, utan att ta bort havren.

Var köper man linfrökaka och sojamjöl?

Linfrökaka kan vara svårt att hitta men Hippo har ett som heter "Hippo Lincubes". Så alla som säljer Hippo Foder borde ha det.
Jag brukade annars köpa linfrökaka på Svenska Foder (som finns bara i södra Sverige) som var mycket billigare... Tror att det var från någon lokal leverantör. Om du har Svenska Foder i närheten kan du ju fråga dom!

Sojamjöl finns på Granngården. 30kg säck ca 175kr.
Och som biffen skrev - börja försiktigt! Kanske bara med en matsked första dagen.

Låter konstigt att han måste ha just HAVRE.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 473
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka