Proteinbrist

K

Klockmalvan

Hästar med "proteinbrist": dåligt musklad överlinje, räkningsbara revben, buk som står i fyra hörn, släpper pälsen sakta, 10-12 årsåldern...

"brist" låter ju som att det finns ett förråd att lägga upp, funkar det så?

Kan man komma tillrätta med detta? Dvs kan man få hästen att muskla upp buken igen med rätt foder och träning eller eller är "skadan redan skedd" liksom? Det låter så dramatiskt med nedbrutna muskler?!

(Självklart ska hästen få en balanserad foderstat utifrån analysvärdena på stråfodret.)

Sv: Proteinbrist

Hästar med "proteinbrist": dåligt musklad överlinje, räkningsbara revben, buk som står i fyra hörn, släpper pälsen sakta, 10-12 årsåldern...

"brist" låter ju som att det finns ett förråd att lägga upp, funkar det så?

Kan man komma tillrätta med detta? Dvs kan man få hästen att muskla upp buken igen med rätt foder och träning eller eller är "skadan redan skedd" liksom? Det låter så dramatiskt med nedbrutna muskler?!

(Självklart ska hästen få en balanserad foderstat utifrån analysvärdena på stråfodret.)

Precis dom symptomen har min cushinghäst.......Har den fått dåligt foder? Isåfall går det nog att träna upp muskler igen med rätt foderstat.

som sagt det går att åtgärda, dock är det betydligt mer allvarligt i fråga om skador om det är en växande häst.

men ni som skriver att det går nu då, har ni testat själva och sett detta? Är det någon som har bilder att visa?

(hästen är masmad enl. kolla masken)

Inte som privat men på ridskolan. Det tar tid och den behöver få riktigt bra mat och gå i bra hagar.

Hej!

Där jag jobbade hade vi en häst som såg ut som ett vrak- stoor mage, kantig som 17 och inte en muskel så långt ögat nådde. Ridskoleägarna ansåg att hästen var fet och drog ner maten till minimum.

När jag började jobba där ökade jag upp maten och hästen blev på någon/några månader en livsglad häst med musklad överlinje och klart mindre buk- skitsnygg om jag får säga så :-).

Så ja, jag har sett det ske, men jag har inga bilder på det.

Min egen lyckades jag räkna fel på proteinet till så hon såg hemsk ut i vintras, men efter nån månad med rätt mängd protein blev hon jättefin. Idag fick hon tom beröm av massören för hon var så fin :-)

Om hästen inte har några egentliga muskulära problem ska det inte vara nåt problem :-).

/Lavinia

Ok, tack!

Läskigt med cushings, inser att jag haft en sån hemma en gång (inte min) som måtte hade det ...

Men egentligen borde man väl inte säga "brist" som i "b-vitamin-brist" utan mer .. protein-underskott?! fast det är väl skit samma ...

Pållen i fråga svarar då kanon på bra bete och lite lusern,,,

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: lundborg
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 531
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama