proteinbrist hästarna????

M

mausi

hej

har lagt in bilder förr under proteinbrist och nu undrar jag ser detta bättre ut? stoet (mörka) har fortfarande en hel del buk men även hon har mycket hull runt revbenen
nu själv tycker jag att dom har lagt på sig en hel del!! man känner inte ens revbenen på den bruna....hm...

vad ska jag göra??

har nytt hö, det är
ts 52.3%
5.4 MJ
31g smältbart råprotein

dom går på lösdrift med fri tillgång på detta hö och får 0.5 kg kusern + minderaler per dag.

http://i440.photobucket.com/albums/qq124/sundsvall13elinnylund/gunnafeb09.jpg

http://i440.photobucket.com/albums/qq124/sundsvall13elinnylund/prinsfeb09.jpg

Sv: proteinbrist hästarna????

Det är svårt att avgöra på några bilder. Jag kan tycka att man inte ska avgöra om de har proteinbrist bara genom att se på dem. Räkna! Med så blött hösilage och så lågt proteinvärde (om det är angett i per kg foder?) så är det stor risk att de har brist på protein. Oavsett om det syns eller inte.
Vet du på ett ungefär hur mycket de äter?
Hur gamla är de?
Det kan bli svårt att täcka upp behovet med det där hösilaget. Så jag tycker du ska öka lusernet rejält, om de vill äta mer. Eller så köper du dig ett proteinrikt kraftfoder att komplettera med.

Det är svårt att avgöra på några bilder. Jag kan tycka att man inte ska avgöra om de har proteinbrist bara genom att se på dem. Räkna! Med så blött hösilage och så lågt proteinvärde (om det är angett i per kg foder?) så är det stor risk att de har brist på protein. Oavsett om det syns eller inte.
Vet du på ett ungefär hur mycket de äter?
Hur gamla är de?
Det kan bli svårt att täcka upp behovet med det där hösilaget. Så jag tycker du ska öka lusernet rejält, om de vill äta mer. Eller så köper du dig ett proteinrikt kraftfoder att komplettera med.

dom är 15 och 16 år i år. så dom är inga ungdomar. Dom äter upp en höbal sån stor vit rund på 2 veckor och så är de ju lite spill också, vet inte hur mycket dom väger.
jag har räknat och progammet visar att dom ska klara sig på 11 kg var av de höet plus lusern då..men jag tror dom äter betydligt mer av höet än 11 kg var om dan.
allt var angett per kg foder.
jag tycker inte heller man kan avgöra på bild så men jag har lite svårt att se och skulle behöva några extra ögon, proteinbrist då faller ju buken ner och överlinjen men då brukar dom ju även vara tunna över revben???? dom har bra hull i övrigt tycker jag.

Skönt att det inte är unghästar iaf, för de har mycket större proteinbehov. Det kan vara proteinbrist. Även om inte revbenen syns. Syns revbenen har hästen främst energibrist.
Man kan tyvärr inte lita blint på såna där program... :crazy: Uppenbarligen behöver de mer utöver den fria tillgången. Så det är bara fodra på.

Undrar också: Håller sig verkligen den där storbalen fräsch under 2 veckor? Jag har hört att man ska fodra upp de på ca 4 dagar...

Senast ändrad:

Hört och hört, det beror på vädret bla. Enligt bildadressen bor TS i Norrland, där har det varit över minus 25 hur länge som helst.

Enligt mitt öga är dom bukiga och omusklade. Kan du inte ge något koncentrerat proteinfoder ? Krafft protein eller kanske något kraftfoder med högt värde ? Så himla bra värden har du inte i ditt grovfoder och att ge fri tillgång när värdena är dåliga kan vara sämre än att begränsa det. Lusern förässten kan du ge mycket, mycket mer av än vad du gör nu. Men dom kanske inte vill ha mer ?

Har man koll att balen är bra så funkar det väl. Jag blev bara förvånad. Här i sthlm har vi inte riktigt lika kallt. ;)

Skönt att det inte är unghästar iaf, för de har mycket större proteinbehov. Det kan vara proteinbrist. Även om inte revbenen syns. Syns revbenen har hästen främst energibrist.
Man kan tyvärr inte lita blint på såna där program... :crazy: Uppenbarligen behöver de mer utöver den fria tillgången. Så det är bara fodra på.

Undrar också: Håller sig verkligen den där storbalen fräsch under 2 veckor? Jag har hört att man ska fodra upp de på ca 4 dagar...

jo jag fodrar på de gör jag, och jag tycker dom ser bättre ut nu än förut i vinter...men jag vet inte..jag tycket dom har blivit rundare runt om hela på nå vis...

vårat hö blir aldrig dåligt, dom får egen höbal när det är dom kalla månaderna och när det är varmare ute då tar jag av våra kors hö (samma hö) men dom äter upp en bal på en dag så på så vis klarar jag balarna bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har stött på ett för mig helt nytt problem, för första gången har jag en häst i stallet som inte lever på luft och kärlek eller blir...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 321
Senast: cahs
·
M
Hästvård detta är mina hästar 15 och 16 år...deras kropppar ser inte bra ut tycker jag.. dom är väldigt pigga, rids 5 gånger i veckan var i...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: mausi
·
M
Hästvård hej jag har varit bortrest ett litet tag och så när jag kommer hem och har haft hästarna på vila (endast en vecka) med fri tillgång...
2
Svar
20
· Visningar
1 954
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 542
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka