Hurricane

Trådstartare
Jag har ett par frågor om protein som jag hoppas att ni kloka bukefalister kan hjälpa mig lite med.

Hur kan man se på en häst att den behöver mer protein?
Vad ger ni till en häst med proteinbrist?

Tack på förhand :bow:

Kanske tråden borde ligga på foder istället? Moderator får gärna flytta på den isåfall.

Senast ändrad:
Sv: Protein

Tråden borde ha legat på foder men jag svarar ändå så gott jag kan :) Vid proteinbrist har jag lärt mig att överlinjen försvinner och musklerna liksom sjunker ihop på rumpan. Då får man ge någonting som innehåller mycket protein, ex lusern är provat och älskat av många, det räknas som grovfoder = nästan omöjligt att överdosera. Annars finns det mer koncenterat foder som soja och krafft protein.

Hoppas du fick ut någonting av det jag skrivit :)

Sv: Protein

Proteiner är byggstenarna i kroppen. För att bygga muskler krävs protein. En häst som får för lite protein blir i första hand muskelfattig och får en matt hårrem. Å andra sidan krävs det energi för att utnyttja proteinet. Det kan alltså utifrån hur hästen ser ut vara svårt att bedöma om det är för lite energi eller protein. Det bästa är alltid att räkna ut en foderstat baserad på analysvärden från framförallt grovfodret. Där tittar man föutom på de enskilda värdena även på förhållandet mellan protein och energi i fodret.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 387
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 007
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 015
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka