V

vinter

tips mottages på kraftfoder där man behöver x-tra protein pga av lågt i höet till en PIGG halvblodstjej men som inte har lätt att hålla hull. Blir dom pigga av luzern?...

Sv: protein

Om hästen lätt blir pigg är det viktigt att titta på totalfoderstaten. Hur mycket energi och protein den verkligen får i sig, och när energimängden blir så hög att det går åt skogen...

Lusern tycker jag fungerar bra, men visst; det är energi i lusern också, även om kvoten är hög.

Jag räknade på detta för några år sedan för att se hur jag billigast kom upp i kvot. Jag räknade enbart på kraffts produkter eftersom det är de jag enkelt kommer över. Det jag räknade på var lucernhackad strå, krafft grov (den gammla tror jag) och krafft protein. Förvånande nog så blev det billigast /g protein med krafftprotein trots det höga kilopriset. Allra biligast hade nog varit att ge soja men sedan harju det endel nackdelar och jag ville helst ha pelleterat foder som man enkelt kan ha med i fickan som godis.
Nackdelarna med soja är att det kan var lite elakt mot magen och att det ibland är odlat på gammla regnskogsmarker som egentligen inte håller för odling och därför bli förstörda på mycket kort tid.
Nackdelen med krafft protein är att endel hästar tycker den är osmaklig, min äter den dock gärna tom som godis

tips mottages på kraftfoder där man behöver x-tra protein pga av lågt i höet

Det beror på HUR lågt proteinvärdet är i höet. Ibland räcker lusern (som egentligen inte räknas till proteinfodermedel, det är bara proteinrikt som GROVFODER) och ibland behövs starka proteinmedel som t ex soja eller Krafft Protein.

till en PIGG halvblodstjej men som inte har lätt att hålla hull.

Nåt som brukar vara av mer lugnande effekt är energi i form av FETTER och något som stämmer in på det, plus har mycket protein, är t ex linfrökaka och rapskaka.

Blir dom pigga av luzern?...

Har hört flera som säger att deras hästar blev pigga av det men det finns inget i lusernet I SIG som gör dem särskilt pigga - som det finns i t ex havre. Det beror nog helt o hållet på individen, precis som med havre (det sätter sig inte i huvudet på alla helelr).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka