C

Ciazon

Blir hästar tjocka av protein :confused:
Eftersom mitt hö inte har det bästa proteinvärdet (ingen katastrof) så tänkte jag ge någon sorts proteintillskott tex. Krafft protein men då sa de på stallet att hästarna blir tjocka av det, är det sant? Min häst behöver inte bli tjockare, bara bygga litet mer muskler :angel:

Sv: Protein

nej hästen blir inte tjockare om du samtidigt tränar hästen, dvs att den inte bara står å hänger i boxen/hagen hela dygnet..

hästen blir tjock om det är för hög kvot i den totala foderstaten, men är det låg kvot i höet nu så bör du lägga till protein, men lusern brukar vara skonsammare (och billgare) än krafft protein :)

Tack för svaret. Problemet är att proteinet är ganska ok (34 g/kg foder), men energivärdet är högt. 8,5 MJ. Vill som sagt inte att hästen skall gå upp i vikt och tänkte att det är bättre att ge litet proteintillskott än att ge mycket lucern för att komma upp i en bra nivå. Tänker jag fel :confused:

Skulle jag ha mer protein men helst inte så mkt mer energi, hade jag också valt något koncentrerat proteinfoder (KP, soja) hellre än lusern. ELLER, skippa ett par kg hö och ge lusern i stället för det. Fast det kanske blir onödigt dyrt.

Här är det tvärtom, vi väntar ett superhö och är nöjda att hästarna gladeligen käkar av halmen vi tog hem för ett par dagar sedan :D Innebär att vi inte behöver ge dem så mkt hö utan kan byta ut en del till halm.

jao, en kvot på 4 kan bli ganska tuff att återställa till normala 6 med hjälp av bara höet och krafft protein, det bästa vore om du följde álins råd och bytte ut en del av högivan till lusern och ersätter resten med KP eller KG 125 eller något annat proteinkraftfodermedel (allt som är över 125 g smbrp/kg foder)

jao, en kvot på 4 kan bli ganska tuff att återställa till normala 6 med hjälp av bara höet och krafft protein, det bästa vore om du följde álins råd och bytte ut en del av högivan till lusern och ersätter resten med KP eller KG 125 eller något annat proteinkraftfodermedel (allt som är över 125 g smbrp/kg foder)
Tack igen för alla svar. Jag kanske uttryckte mig otydligt, men jag ger redan ca. 1 kg KP 125 per dag + 1 kg havre. Risken är ju att jag kommer litet över på proteinet, men jag vill att hon skall bygga muskler ordentligt. Rider ca. 5 pass i veckan.

KP 125 finns inte, KG 125 är krafft groov 125..

kollade lite snabbt (med 10 kg hö, du kanske ger mer) och då ser det bra ut, vill du ha muskelbyggning så kan jag rekommendera Muskel-E som innehåller selen och e-vitamin, som är en viktig del av muskelbyggandet, skulle det vara brist på e-vit i hästens foder så bygger inte hästen muskler normalt, så att ge tillskott av det kan göra underverk..

dock tyckte jag och polaren att hennes ponny var skitfin, men fodervärdarna gav Muskel-E och vilken muskelbyggarbog ponnyn fick :eek: men det visar ju att Muskel-E ger resultat iaf.. :)

JAg menade Krafft Groov 125. Visste inte vad KP var förkortning för :angel: så jag chansade på att du menade det. Tack för hjälpen. Jag ger ca. 9-10 kg hö. :rofl:

En häst som får för mycket protein i förhållande till sitt behov kan mycket riktigt bli tjock av detta. Dock en lite omständig väg, men det blir så.

Frågan är väl snarast om har din häst ett behov som idealhästen (dvs runt 6)? Det finns ju ett grundbehov att uppfylla, kvoten är ju en generell rekommendation (för att mera eller mindre förenkla räknanden) som väl mest används i Sverige. Att bara ösa på med protein för att hästen skall bygga mera muskler är liksom inte den bästa lösningen, det är också för hästen jobbigare att bryta ner ett proteinöverskott vilket oftast främst märks på deras urin.

Däremot så behöver höet förmodligen kompletteras, frågan är väl mest med hur mycket. Vet du vad som funkat tidigare år?

Senast ändrad av en moderator:

JAg har haft lucern föregående år, men min häst har lätt att gå upp i vikt även om den tränas ca. 5 ggr veckan. Hästen gick upp ganska mycket under förra vintern och jag vill försöka undvika detta detta i år då vi skall tävla till våren är det tänkt. Jag har planerat att ge följande i vinter: 9 kg hö, 1 kg havre, 1 kg Groov 125, Krafft protein (ca. 0,1 kg), betfor (8 dl torr vikt) och mineraler och selen också såklart.

Lägg dig lite under siffrorna i den totala foderstaten från föregående år och kolla om det räcker så, och inte minst vad du får för siffror på smb rp/ MJ totalt och kolla inte enbart på proteinet som en enskild faktor.

Blir hästar tjocka av protein :confused:
Eftersom mitt hö inte har det bästa proteinvärdet (ingen katastrof) så tänkte jag ge någon sorts proteintillskott tex. Krafft protein men då sa de på stallet att hästarna blir tjocka av det, är det sant? Min häst behöver inte bli tjockare, bara bygga litet mer muskler :angel:

Nej, hästar blir inte tjocka av för mycket protein. De blir tjocka av för mycket energi i förhållande till sitt behov.

David

Faste energi kan ju komma från överskottsprotein...och om då energibehovet är uppfyllt redan så tar det ju vägen någonstans.

Faste energi kan ju komma från överskottsprotein...och om då energibehovet är uppfyllt redan så tar det ju vägen någonstans.

Nu är jag "lost". Jag förstår att hästen blir fet av för mycket energi, det är därför som jag vill ge proteintillskott. Mitt problem är ju att jag egentligen borde ge mycket mindre hö om jag skall få energin att bli lagom, men då blir det ju för litet protein eller hur??? :confused:

Ge så mycket hö att energibehovet täcks, sedan tar du ett koncentrerat proteinfoder och fyller på med. Soja och Krafft Protein är två foderslag som ger mykcet protein utan att ge för mycket energi på köpet.

Havren och betforen skulle jag skippa direkt, det blir oftast alldeles för mycket energi i förhållande till protein för att hjälpa upp ett såpass (i detta sammanhang) dåligt balanserat hö.

Senast ändrad:

nu har jag en generell bild över en foderstat som baseras på ett hö som innehåller dåligt med proteiner i jämförelse med energin..

varje ruta är 10 MJ eller 10 g smältbara råproteiner, som du ser så behöver man kanske ta bort en del hö, tillsätta lusern och något mer, för att fylla upp så att det blir jämt och fint..
fodertabell1.GIF

Jo precis. Du har fått en hel del bra råd om detta redan. Du har ju tyvärr ett sånt där hö som är lite svårt att få till det bra med. Man kan kanske inte ge så mycket hö som önskvärt om man vill ha en bra kvot och alla behov uppfyllda. Det bästa är att byta ut en del mot lucern och fylla det sista med proteinfoder (soja eller Krafft Protein t ex, finns fler).

Självklart är det så, men i de analyser som finns är ju energi från protein inräknat i det totala erngiinnehållet. Med samma energiinnehåll i totalfoderstaten kommer de inte att bli tjockare med ett foder med högre proteininnehåll än av foder med lägre proteininnehåll.

David

så du menar att det alltid bara är att fylla upp energikvoten och så blir hästen bra? :idea:

gosh, jag har alltid trott att man ska sträva efter att ha energimängden som hästen behöver den och få till proteinkvoten genom att mixa med antingen energigivande foder (kvot under 6) eller proteingivande foder(kvot över 6) beroende på hur höets egna kvot är.. men i slutändan ha den energin hästen behöver och en kvot på ungefär 6..

Tack så mycket för tabellen. Nu tror jag att jag skall få ihop en vettig foderstat utan att hästen blir för mullig :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 709
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 063
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar