Sv: Protein

så du menar att det alltid bara är att fylla upp energikvoten och så blir hästen bra? :idea:

gosh, jag har alltid trott att man ska sträva efter att ha energimängden som hästen behöver den och få till proteinkvoten genom att mixa med antingen energigivande foder (kvot under 6) eller proteingivande foder(kvot över 6) beroende på hur höets egna kvot är.. men i slutändan ha den energin hästen behöver och en kvot på ungefär 6..

Nej, vad jag skrev var att om hästen får en viss mängd energi kommer den inte att bli tjockare om en större andel av den energin kommer från protein än om den kommer från andra energigivande näringsämnen. Jag tyckte att jag förtydligade det i mitt andra inlägg... För övrigt ska kvoten vara minst 6, det gör inget om den är högre. Det finns med andra ord sällan något behov av att använda särskilt proteinfattiga fodermedel, även om man ibland har möjlighet att göra det.

David

jaja, jag förstår hur du menar, var bara tvungen eftersom att inlägget såg lite tvivelaktigt ut ;)

och ja, har man en normalhäst så är det helt Ok att ha ett grovfoder som är högre i kvot och bara fodra med det.. problemet kommer när man har en lättfödd häst eller en häst som behöver mera energi för att kunna jobbas normalt, en elithäst går säkert jättebra på en hög kvot om den behöver alla proteiner, men en hobbyhäst kanske bara blir lat.. dock skulle jag byta ut en del av det proteinrika grovfodret mot halm innan jag öser på betfor, krafft ponny och olja..

jag räknar efter hästen jag, blir hästen inte bra på en foderstat ändrar man lite tills det blir bra, både i hull och ork..

Har jag förstått dig rätt att du anser att en "hobbyhäst" blir lat av att få mer protein än den behöver? Jag förstår inte varför det skulle bli någon skillnad beroende på om en foderstat till en häst innehåller 6 g smbRP/MJ eller 8 g smbRP/MJ, men om jag förstår ditt inlägg rätt så tror du att hästen blir lat och slö av den högre proteinmängden? Möjligen skulle jag kunna tro att det kan påverka prestationen hos en elithäst som arbetar extremt hårt.

David

Visst är det så. Men då är ju förutsättningen att man bara ökar proteinet, vilket man sällan gör. Har man ett foder med högre protein blir ju i regel också energiinnehållet i det högre.

Ja, det är antagandet att energimängden är den samma som mitt resonemang bygger på. Det är även därför jag hävdar att protein inte gör hästen tjock. Självklart kan den bli tjock av att man lägger till ett foder med högt energiinnehåll till en foderstat som tidigare var i energimässig balans.

David

Fast jag tycker att det är lite farligt att säga att protein inte gör hästen tjock punkt. Jag är rätt säker på att de som är insatta i foder och ser på fodret och foderstaten som helhet är helt med på resonemanget. Men protein innehåller ju energi (om än medräknat i energianalysen), så visst kan hästen bli tjock av det. Men självklart inte om man som du säger bibehåller energinivån i foderstaten.

ehh det var EXAKT det jag skrev :confused:
"en elithäst går säkert jättebra på en hög kvot om den behöver alla proteiner, men en hobbyhäst kanske bara blir lat"

varför säger du att jag har fel och sedan säger exakt samma sak själv fast då är det helt plötsligt rätt?
läs ordentligt och tänk på vad du skriver tack.

och jo, men en häst som går bra på kvot 7 så blir den pigg på kvot 6 och bra mot lat på kvot 8.. tro mig, jag räknade åt polarens ponny och hon var så.. och visst, man ska inte ta med BARA enskilda individer, men dom måste tas med i det stora hela för dom finns!

Egentligen skulle väl DavidS få förklara själv men jag gör det ändå...

Ni menar faktiskt precis tvärtom. Det finns inga belägg för att en vanlig häst skulle bli vare sig piggare eller slöare av att gå på en kvot på 6 eller t ex 8. Däremot finns det belägg för att t ex galopphästar kan få försämrade löptider om de går på proteingivor högt över rekommendationerna. Detta kan säkert också vara applicerbart på andra högpresterande hästar. Alltså är det troligare att en hobbyhäst kan gå på en högre kvot utan att det gör någon skillnad än att en högpresterande häst kan det. (Vilket var vad DavidS skrev om du läser igen).

Visst kan det finnas undantag från regeln, men man kan inte bygga för mycket teser utifrån undantagen.

jag vet många hobbyhästar som går på en högre kvot och är LATA, men blir piggare när kvoten närmar sig 6..

dock har jag sett att det hos en ridskolehäst(3-4 letioner/dag, ofta 2 hopplektioner på rad, går specialhoppning nån gång i veckan utöver vanliga lektioner) spelar mindre roll om kvoten är 8 istället för 6, hästen arbetar på bra och är pigg, behöver således proteinerna..

Jag ifrågasätter inte vad du sett. Men jag vet vad forskningen visat hittills. Och jag väljer att sätta lite större tilltro till forskningen. Mycket eftersom den räknar bort individskillnader som kan påverka resultatet och att den ger alla individer samma förutsättningar under försöken.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 709
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 063
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar