Protein till unghäst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 4 531
D

dolphinsmile

Sitter och räknar på ettåringens foderstat som hon ska ha när hon kommer hem snart. Kommit fram till att havren och höet jag har inte på långa väger täcker hennes protein behov.

Vad är bäst linfrö, sojamjöl, vetekli eller nått annat för att tillsätta protein? Vad använder ni? Hon har körts i ett par veckor flera dagar i veckan och ska fortsättas att köras när hon kommer hem minst 3 dagar i veckan.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Protein till unghäst?

okej.. vill inte använda mig av färdigblandat mat dock..

och lucern är dyrt :P snål är jag ;)

Nån annan?

Tänkte jag skulle inhandla vetekli och sojamjöl.. nått man ska tänka på? man får inte ge mer än 0,5 kilo vetekli om dagen va? och de ska blötas? har jag för mig.. Är de nått man ska göra med sojamjöl?

linfrö verkar väldigt omständigt..

När snålheten bedrar visheten ....:angel:
Passa dig så du inte får äta upp den om ett par år..
Ta reda på dina värden på höet och sen kan du fråga mera tycker jag..men att vara snål vad det gäller maten på en unghäst lovar inte gott.

Jag har analyserat höet.. och jag är mkt besviken måste jag säga.. alldeles för dålig proteinhalt. Men analysen av vårat egenkrossade havre var positivt. Väldigt näringsrikt.

Även om jag hade överflöd med pengar tror jag att jag skulle få svårt att få in lucern i stallet. Jag har just lyckats få mina föräldrar att börja använda betfor och ni ska bara veta vad dom har muttrat över analyserna som jag beställt ;) ÄVEN fast jag betalar de själva. Jag tror dom tar de personligt bara för att jag inte lyssnar på dom i allt. Skulle jag börja babbla om lucern skulle de nog bli total översvämning i bägaren ;)

Däremot vetekli och soja har de använt förut :idea:

men vad är det för värden i höet då ? Det går inte att hjälpa om man inte vet dom

Min 07:a har varit lite tunn då hon inte ätit så bra tidigare innan betet. Nu får hon Gain Yearling Cubes och har tagit sig fint på det.

Håller med Martha, se för sjutton till att ge den lilla en så bra foderstat som möjligt från början.

:bow::bow::bow:

Håller med Martha, se för sjutton till att ge den lilla en så bra foderstat som möjligt från början.

:bow::bow::bow:

å det kan man inte få om man tillsätter soja eller vete? Utan man måste använda färdigblandat? :grin:

men vad är det för värden i höet då ? Det går inte att hjälpa om man inte vet dom

Tyvärr så fanns det inget hö att få tag i som var analyserat innan vi köpte det. Så vi fick köpa grisen i säcken för att ens få hö.

Som man sår får man skörda.. eller nåt ditåt :cool:

Ts 84
smrp 19
MJ 7,5
Ca 2,4
P 0,9
Mg 1,1
K 9,8

Har aldrig tagit analys förut, men antar att man inte kan få så mkt sämre än så här. Värdena är omräknade för häst och deras förmåga att ta upp näring i fodret.

Men havren är jag nöjd med

Ts 86
smrp 88
MJ 10,1
Ca 0,7
P 3,9
Mg 1,3
K 4,6

Jag skulle inte ens försöka fodra en unghäst med det höet... :(

det var det sämsta jag sett och då tyckt jag att jag hade skithö förra året (ena partiet)

Vad har vetekliet för värden? Jag sökte lite på nätet men hittade så stora variationer...

okej.. vill inte använda mig av färdigblandat mat dock..

och lucern är dyrt :P snål är jag ;)

Nån annan?

Tänkte jag skulle inhandla vetekli och sojamjöl.. nått man ska tänka på? man får inte ge mer än 0,5 kilo vetekli om dagen va? och de ska blötas? har jag för mig.. Är de nått man ska göra med sojamjöl?

linfrö verkar väldigt omständigt..
Med det hö du har så får du nog låta bli att titta i plånboken om du vill ha en frisk och stark häst i framtiden.
Kvarnbyfoders lusern är melassfri och har betydligt högre proteininnehåll än Kraffts och Dangrönts. Den är ABSOLUT värd sina pengar! Det allra bästa är om proteinet kommer från grovfoder och lusern är just grovfoder om än ihoptryckt i pellets eller möjligen hackat.
Ge minimimängd av det hö du har och komplettera med lusern och lite soja. OBS, max 100g soja/100 kg häst om dagen!

Jag räknade "för skoj" på bara hö och soja för en 500-kgs häst och landade på 1,1 kg soja för att få en någorlunda unghästkvot... :eek:

okej.. jag ska fundera på det åtmindstone.. nån som har koll på vad lusern kostar?

Men jag tycker faktist att jag lyckats få ihop en hyfsad foderstat med vårat havre och hö + betfor, vetekli och sojamjöl.

Hö 7
Havre 2
Betfor 1
Sojamjöl 0,4
Vetekli 0,4

Det blir

Energi 93,7
smb rpr 555
Kalcium 27,8
Fosfor 21,9

Tycker de blev liite för mkt soja och vete för min smak.. Nån som har koll på hur mkt jag skulle kunna ta bort och ersätta med lite lucern?

Lucern kostar idag från drygt 4 kr kg + moms, beroende på var du har möjlighet att köpa det någonstans. Kvarnbyfoder tex kör hem om du beställer minst 150 kg foder från dem, men priset blir ju bättre om man köper hel pall!

Jag tycker definitivt att du ska försöka att få ihop foderstaten med någon omellasserad lucern också annars blir det så lite grovfoder totalt i foderstaten.

Kvarnbyfoders lucern innehåller 150 gr smb rp och 8 MJ, Dangroent har också en omellaserad lucern, vet dock inte värdena. Har sett en butik som tar 148 kr inkl. moms för en sådan 25 kg säck.

Såg att du har ett kg betfor i foderstaten, betfor har inte hög proteinkvot och kostar nästan lika mycket som lucern, prova att minska betforen till kanske 3 hg (det är ca 1 liter torr) och ge 1 kg lucern istället, hur hamnar du då med kvoterna?

Senast ändrad:

Jag förstår inte varför du vill ge så mycket betfor. Eller varför du ens vill ge betfor överhuvudtaget när du har brist på protein i foderstaten.

Jag ger vanligtvis inte mkt betfor.. brukar dela en liter torr betfor på 3 hästar.. men nu har jag bara suttit och spånat lite med mitt excelprogram.. först har jag använt det bara för att det är bra med kalcium, bra för magen och hästarna gillar det. Men jag ser när jag tittar på lucern att de har bra med kalcium där också.. Jag håller på att undersöker priserna på lucern här i närheten för att se vad de kostar.. Men det verkar som att man måste ge ganska mkt av det?? Eller har jag fel?

Vad tror ni om det här?

Hö 7
Havre 2,5
Korn 0
Betfor 0
Sojamjöl 0,3
Vetekli 0
Lucern 1

Det ger

Energi 90,12
smb rpr 572
Kalcium 32,45
Fosfor 20,65

och jag har räknat ut att hon behöver ungefär

Energi 66
smb rpr 571
Kalcium 29
Fosfor 21

Fast det är lite luddigt i böckerna jag har.. står inte mkt om växande unghäst som också tränar.. är mest i ridhäst vinkel.. Så överskottet av energi är kanske ingen fara?

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: Alexandra_W
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 782
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 538
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka