Protein till shettis?

Tussilago

Trådstartare
Har precis köpt min första shettis. Hon fick föl i nov(kommentera inte detta), som blev avvand ca 2 mån innan jag tog henne. Hon är 16 år i år. Hon har ingen överlinje alls, och är bukig. Avmaskning är gjort i våras, men jag ska ta träckprov och kolla.
När hon hade fölet vid sidan gick hon på superbete, alldeles för bra för en shettis egentligen. Efter hon fölis blev avvand blev det mkt magert bete. Nu går hon återigen på ett "för bra" bete.
Hon behöver gå upp i vikt, och sätta muskler. Eller egentligen är det inget fel på vikten, det handlar med om att "fylla ut". Halsen, flanken...Får ju en känsla av att det är proteinbrist.
Bör jag avvakta med att fodra på med protein, tills jag ser om hon "tar sig" på bara betet? Eller kan jag fodra med något proteinfodermedel redan nu? Vad kan isåfall vara lämpligt? Vill ju inte öka fångrisken? Fång har ju iof med kolhydrater att göra, men ändå..
Hon ska ställas ut i oktober, så jag vill ju få lite hyfs på henne till dess helst.
Svårt att fodra shettisar!
Hon går nu promenader ett par ggr i veckan, skall börja tömköras längre fram.

Senast ändrad:
Sv: Protein till shettis?

Jag tycker inte att du ska vänta, utan fodra på henne med lusern så du vet att hon får i sig de proteiner hon behöver. Proteinöverskott är ofarligt så länge det kommer från grovfoder och lusern är ju just det - även om det i pelletsform är ganska "färdigtuggat".
Det är, som sagt, inte proteiner som utlöser fång så just det behöver du nog inte vara orolig för. Och oavsett vilket så måste ju hästen få sitt proteinbehov tillgodosett, så även shettisar - även om många shettisägare inte begriper det. :grin:

Jag ska ärligt säja att jag ALDRIG har dragit mig för att fodra på en shettis som behöver det och då ger jag de foderslag som jag tycker är lämpligt för att täcka behoven. Upp till 2 kg kraftfoder/dag har jag gett utan att blinka, om det har funnits behov för det.
Och en sak till, till en digivande shettis är det ytterst sällan man kan säja att betet är "för bra". Och med tanke på att hon fortfarande ligger back på proteiner så står jag fast vid detta - jag tror inte att betet var tillräckligt bra ens.

Det var ett klokt svar!! Tack så mkt! Jag lägger för skojs skull ut bild på henne, så får n se hur hon ser ut just nu. Samma dag jag fick hem henne;

28981675.jpg

Hon är ju säkert inte så fördelaktigt byggd, men jag hoppas att jag få halsen att bli snyggare för det är mycket den som "förstör" helhetsintrycket!!
Man får nästan intrycket av att manen är för tung för den lilla halsen!

Det var ett klokt svar!! Tack så mkt! Jag lägger för skojs skull ut bild på henne, så får n se hur hon ser ut just nu. Samma dag jag fick hem henne;

28981675.jpg

Hon är ju säkert inte så fördelaktigt byggd, men jag hoppas att jag få halsen att bli snyggare för det är mycket den som "förstör" helhetsintrycket!!
Man får nästan intrycket av att manen är för tung för den lilla halsen!

Klart o tydlig proteinbrist, på med Lusern bara. Ingen fara att ge överskott av proteiner så länge det kommer från grovfoder

Jag tycker också hon är helt klart för tunn. Halsen som du säger ser ut att fattas en hel del på.
Men, jag tror hon blir mycket fin med lite mer muskler och hull :)

Enligt veterinären på Skara so gjorde beiktningen hade hon haft en fångkänning. men hovlagaren hittade inga tecken på det. Hon går med munkorg ute dygnet runt. Trots fång ska det alltså vara ofarligt att fodra emd lusern? Kör nog hackat strå, för det är mest grovfoderlikt.. Långsam invänjning bara..
Och är bara 14, inte 16!! Himla trevligt när det går på det hållet!!

japp, protein och speciellt protei från grovfoder som lucern eller bra hö, är inte en utlösande faktor för fång, det är bara en gammal myt.

Ska bli kul med bilder sen, hon är söt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka