Protein och riskli?

allahemma

Trådstartare
Jag har lite svårt att lista ut hur mycket protein eller om det ens är i protein i riskli? Innehåller ju gamma orazynol som gör musklerna större....men är detta sunt? Eller är det som när man blåser salt i julskinkan och den ser större ut? Som att ta anabola? För visst kan väl hästen endast bygga muskler av protein? Rätta mig gärna om jag har fel...

Jag har lite svårt att lista ut hur mycket protein eller om det ens är i protein i riskli? Innehåller ju gamma orazynol som gör musklerna större....men är detta sunt? Eller är det som när man blåser salt i julskinkan och den ser större ut? Som att ta anabola? För visst kan väl hästen endast bygga muskler av protein? Rätta mig gärna om jag har fel...
Gamma orazynol är ett naturligt ämne som hos vissa individer fungerar anabola steroider d v s det påverkar vissa hormoner. På sina ställen i världen används det mot övergångsbesvär hos kvinnor.
Varken gamma orazynol eller AAS ger större muskler om det inte finns förutsättningar för att bygga upp dom. Det som behövs är byggstenar t ex protein och annan näring plus givetvis muskelbyggande träning.

Men det finns väl en analys? Det riskkliet jag gav låg på cirka 100 gr smältbart protein per kg foder.

Snabb googling visar att EquiJewel ligger på 103 gr srp/kg foder, många andra anger inte srp men har samma råproteinsiffra som EJ så det smältbara borde vara likadant.

Så jag förstår inte vad som är svårt att räkna ut?

Men det finns väl en analys? Det riskkliet jag gav låg på cirka 100 gr smältbart protein per kg foder.

Snabb googling visar att EquiJewel ligger på 103 gr srp/kg foder, många andra anger inte srp men har samma råproteinsiffra som EJ så det smältbara borde vara likadant.

Så jag förstår inte vad som är svårt att räkna ut?
Nej du har rätt, jag kunde ha letat bättre. Och jag fick svar på frågan.....riskli innehåller "riktigt protein" .

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar